طرز حکومت اسلامی
ولایت تکوینی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1394

زبان اثر : فارسی

ولایت تکوینی

ولایت تکوینی

‏     ‏‏لازمۀ اثبات ولایت و حکومت برای امام(ع) این نیست که مقام معنوی نداشته باشد.‏‎ ‎‏برای امام مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفۀ حکومت است. و آن، مقام خلافت‏‎ ‎‏کلی الهی است که گاهی در لسان ائمه، علیهم السلام، از آن یاد شده است. خلافتی است‏‎ ‎‏تکوینی که به موجب آن جمیع ذرات در برابر «ولیّ امر» خاضعند. از ضروریات مذهب‏‎ ‎‏ماست که کسی به مقامات معنوی ائمه(ع) نمی رسد، حتی ملک مقرب و نبی مرسل. اصولاً‏‎ ‎‏رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) ـ طبق روایاتی که داریم ـ قبل از این عالم انواری بوده اند در‏‎ ‎‏ظل عرش؛ و در انعقاد نطفه و «طینت» از بقیۀ مردم امتیاز داشته اند‏‎[1]‎‏. و مقاماتی دارند‏‎ ‎‏الی ماشاءالله . چنانکه در روایات «معراج» جبرئیل عرض می کند: ‏لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً، لاَحْتَرَقْتُ‎[2]‎‏.‏‎ ‎‏(هرگاه کمی نزدیکتر می شدم، سوخته بودم.) یا این فرمایش که ‏إنَّ لَنا مَعَ الله ِ حالات لایَسَعُهُ‎ ‎مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبِیٌ مُرْسَلٌ‎[3]‎‏. (ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشتۀ مقرب آن را می تواند‏‎ ‎‏داشته باشد و نه پیامبر مرسل). این جزء اصول مذهب ماست که ائمه(ع) چنین مقاماتی‏‎ ‎‏دارند، قبل از آنکه موضوع حکومت در میان باشد. چنانکه به حسب روایات این مقامات‏‎ ‎

کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 53

‏معنوی برای حضرت زهرا، سلام الله علیها، هم هست‏‎[4]‎‏؛ با اینکه آن حضرت نه حاکم است‏‎ ‎‏و نه قاضی و نه خلیفه. این مقامات سوای وظیفۀ حکومت است. لذا وقتی می گوییم‏‎ ‎‏حضرت زهرا، علیهاسلام، قاضی و خلیفه نیست، لازمه اش این نیست که مثل من و‏‎ ‎‏شماست؛ یا بر ما برتری معنوی ندارد. همچنین اگر کسی قائل شد که «‏النَّبیُّ أَوْلیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ‎ ‎مِن أَنْفُسِهِمْ‎[5]‎‏.» سخنی دربارۀ رسول اکرم(ص) گفته بالاتر از اینکه آن حضرت مقام ولایت و‏‎ ‎‏حکومت بر مؤمنان را دارد. و ما در این باره اکنون صحبتی نداریم، زیرا به عهدۀ علم‏‎ ‎‏دیگری است.‏

‎ ‎

کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 54

  • )) بصائر الدرجات؛ ج 1، ص 20، باب 10ـ بحارالانوار؛ ج 25، ص 1 ـ 103.
  • )) بحارالانوار؛ ج 18، ص 382، «باب اثبات المعراج و معناه و کیفیّته».
  • )) اربعین؛ علامه مجلسی؛ ص 177، شرح حدیث 15 ـ کلمات مکنونه؛ ص 101 با اندکی تغییر در عبارت ـ بصائرالدرجات؛ ص 23، باب 11.
  • )) علل الشرائع؛ ج 1، ص 123، باب 143، حدیث 1 ـ معانی الاخبار؛ ص 64 و 107 ـ بحارالانوار؛ ج 43، صَِ 12 به بعد.
  • )) «پیامبر از خود مؤمنان به آنها سزاوارتر است». (احزاب/ 6).