برنامۀ مبارزه برای تشکیل حکومت اسلامی
عاشورایی به وجود آورید
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1394

زبان اثر : فارسی

عاشورایی به وجود آورید

عاشورایی به وجود آورید

‏     ‏‏اسلام را عرضه بدارید. و در عرضۀ آن به مردم نظیر عاشورا به وجود بیاورید. چطور عاشورا را محکم نگهداشته و نگذاشته ایم از دست برود، چگونه هنوز مردم برای عاشورا سینه می زنند و اجتماع می کنند. (سلام بر مؤسس آن) شما هم امروز کاری کنید که راجع به حکومت موجی به وجود آید؛ اجتماعات برپا گردد؛ روضه خوان و منبری پیدا کند؛ و در ذهن مردم مطرح بماند. اگر اسلام را معرفی نمایید و جهان بینی (عقاید) و اصول و احکام و نظام اجتماعی اسلام را به مردم بشناسانید، با اشتیاق کامل از آن استقبال می کنند. خدا می داند که خواستاران آن بسیارند. من تجربه کرده ام، وقتی کلمه ای القا می شد، موجی در مردم ایجاد می گردید. برای اینکه مردم همگی از این وضع ناراحت و ناراضی هستند. زیر سرنیزه و خفقان نمی توانند حرفی بزنند. کسی را می خواهند که بایستد و با شجاعت صحبت کند. اینک شما فرزندان دلیر اسلام مردانه بایستید و برای مردم نطق کنید. حقایق را به زبان ساده برای توده های مردم بیان کنید؛ و آنان را به شور و حرکت درآورید. از مردم کوچه و بازار، از همین کارگران و دهقانان پاکدل و دانشجویان بیدار مجاهد بسازید. همۀ مردم مجاهد خواهند شد. از همۀ اصناف جامعه آماده اند که برای آزادی و استقلال و سعادت ملت مبارزه کنند. مبارزه برای آزادی و سعادت احتیاج به دین دارد. اسلام را که مکتب جهاد و دین مبارزه است در اختیار  مردم قرار دهید تا عقاید و اخلاق خودشان را از روی آن تصحیح کنند، و به صورت یک نیروی مجاهد، دستگاه سیاسی جائر و استعماری را سرنگون کرده، حکومت اسلامی را برقرار سازند.‏

‏     فقهایی «حصن اسلام» هستند که معرف عقاید و نظامات اسلام و مدافع و حافظ آن باشند؛ و این تعریف و دفاع  و حفاظت را با نطقهای پرشور و بیدار کننده و رهبری مردم ثابت کنند. در این صورت است که اگر بعد از 120 سال درگذشتند، مردم احساس خواهند کرد که مصیبتی بر اسلام وارد و خلأی ایجاد شده است، و به تعبیر روایت ‏ثُلِمَ فِی الْاِسْلٰامِ ثُلْمة لأ یسدُّهٰا شَیْ ءٌ‏. اینکه می فرماید فقیه مؤمن اگر بمیرد، ثُلِمَ فیِ الْاِسْلاٰم، خلأی جبران ناپذیر در جامعه اسلام به وجود می آید، مردن بنده است که در خانه نشسته ام و کاری جز مطالعه ندارم؟ از رفتن من چه خلأی در جامعۀ اسلام ایجاد می شود؟ اسلام وقتی امام حسین(ع) را از دست می دهد، ثُلم فیه ثلمة، خلأی جبران ناپذیر در آن به وجود می آید. ‏

کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 133

‏کسانی که حافظ عقاید و قوانین و نظام اجتماعی اسلام هستند، مانند «خواجه نصیر»‏‎[1]‎‏ و «علامه»‏‎[2]‎‏ که خدمت شایان و نمایانی کرده اند، اگر بمیرند خلأی به وجود می آید. اما من و جنابعالی برای اسلام چه کرده ایم که اگر مردیم مصداق این روایت باشد؟ هزار نفر از ما بمیرد، هیچ خبری نمی شود! ما یا فقیه نیستیم حق فقه، یعنی آنطور که باید بود؛ و یا مؤمن نیستیم حق ایمان.‏

‎ ‎

کتابولایت فقیه؛ حکومت اسلامی: تقریر بیانات امام خمینی (س)صفحه 134

  • )) محمد بن حسن طوسی معروف به «خواجه نصیر» و «محقق طوسی»(597ـ 672هـ .ق.) از حکما و دانشمندان مشهور اسلام. در فلسفه و کلام و ریاضیات و هیئت سرآمد اقران  بوده است. علامه حلی، قطب الدین شیرازی و سید عبدالکریم بن طاوس از شاگردان وی بوده اند. آثار ارزشمندی از او به جای مانده است مانند: شرح اشارات، تجرید الاعتقاد، تحریر اقلیدس، تحریری مجسطی و اخلاق ناصری.
  • )) آیت الله شیخ جمال الدین حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلی(648 ـ 726هـ .ق.) فقیه، محدث، مفسر، متکلم، ادیب، جامع معقول و منقول و رئیس امامیه در عصر خود، شهرت «علامه» از اختصاصات اوست. وی نزد بزرگان شیعه و سنی تلمذ جست. از جمله استادانش: محقق حلی، خواجه نصیر الدین طوسی، سیداحمد بن طاوس، و شیخ نجیب الدین بوده اند. و خواجه نصیر از درس فقه او استفاده کرده است. پسر وی ـ فخرالمحققین ـ نیز از شاگردان پدر بوده است. تبصرة المتعلمین، المختلف، قواعد و تذکرة الفقهاء در فقه، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد در کلام، الفین در اثبات امامت، المختصر در رجال و تلخیص الکشاف در تفسیر از آثار اوست.