برهان اول
برهان اول: آنچه اجمالاً در اثبات کمالات برای حضرت حق ذکر کردیم.
آنجا گفتیم: علم از کمالات است و برای وجود «من حیث انّه وجود» ثابت است و صرفاً مِلک طلق وجود است و در هر وجودی به اندازۀ وجودش موجود است؛ چون علم از اوصاف صرف الوجود است و چون حضرت حق صرف الوجود است و علم با وجود بما انّه وجود در ترقی و تنزل است، هر اندازه وجود قوی شود علم قوی می شود، پس باید حضرت حق عالم باشد؛ چرا که کمال مطلق است و کمال مطلق بودن او از حیث صرف الوجود بودن آن است و وجود بما انّه وجود منشأ کمالات است و کمالات برای وجود بما انّه وجود ثابت است و چون صرف الوجود صرف الکمال است و علم هم از کمالات است پس باید صرف الوجود عالم به غیر باشد؛ زیرا علم به غیر، کمال است و علم برای وجود بما انّه وجودٌ ثابت است، نه بما انّ له حدّاً.
بنابراین: چون حضرت حق حد نداشته و فوق التمام می باشد، باید ازلاً و ذاتاً
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 144 متصف به کمال باشد و الاّ لازم می آید که صرف الوجود نباشد.
و بعد از تتمیم این بحث که او صرف الوجود و مجرد است، باید کل ما یمکن ان یکون وصفاً له بالامکان العام برای او اولاً و ازلاً و آخراً و ابداً ثابت باشد؛ چون او خلوّ از ماده و لواحق ماده دارد و از زمان و مکان بیرون است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 145