مقصد سوم الهیات
غرر فی ذکر الأقوال فی العلم و وجه الضبط لها
بیان اقوال مختلف در علم باری
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

بیان اقوال مختلف در علم باری

فریده دوم احکام صفات واجب

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

بیان اقوال مختلف در علم باری

بیان اقوال مختلف در علم باری

‏ ‏

‏دربارۀ علم میان فلاسفه و متکلمین اختلاف واقع شده است:‏

‏بعضی می گویند: علم کیف نفسانی است.‏‎[1]‎

‏و بعضی دیگر می گویند: علم از مقولۀ انفعال است.‏‎[2]‎

‏و طایفۀ دیگری علم را از مقولۀ اضافه می دانند.‏‎[3]‎

‏کسانی که قول اخیر را ادعا کرده اند در بعض مسائل دچار اشکالاتی شده اند و لذا‏‎ ‎‏در آن موارد به مطالب نامربوطی قائل شده اند، مثلاً در مسألۀ علمِ واجب به ذات خود‏‎ ‎‏چون اضافه طرف می خواهد و بین شی ء و ذاتش اضافه معقول نیست؛ لذا علم واجب‏‎ ‎‏به ذات خود را منکر شده اند.‏‎[4]‎

‏و باز در مسألۀ علم واجب به معالیل خود، چون معالیل به نحو جمع وجود فعلی‏‎ ‎‏نداشته و خیلی ها فعلاً معدومند و از طرفی بین شی ء موجود و معدوم اضافه معقول‏‎ ‎‏نیست؛ زیرا اضافه دو طرف می خواهد و اگر یک طرف معدوم باشد اضافه محقق‏‎ ‎‏نمی شود؛ لذا بعضی علم واجب تعالی به معدومات را منکر شده اند.‏‎[5]‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 152

  • )) رجوع کنید به: شفا، بخش الهیات، ص 361 ـ 364؛ کشف المراد، ص 225 ـ 229؛ اسفار، ج 3، ص 305.
  • )) رجوع کنید به: کشف المراد، ص 229؛ رسالۀ شرح مسأله علم، محقق طوسی، ص 33 و 34.
  • )) مباحث مشرقیه، ج 1، ص 450؛ شرح مواقف، ج 6، ص 2.
  • )) مباحث مشرقیه، ج 2، ص 492 ـ 494؛ اسفار، ج 6، ص 180؛ شوارق الالهام، ص 514.
  • )) رجوع کنید به: شرح مواقف، ج 8، ص 70؛ شرح مقاصد، ج 4، ص 118؛ ملل و نحل، ج 1،ص 71 و 79 ـ 80.