مقصد سوم الهیات
بیان اینکه علم واجب اضافه اشراقیه است
عدم تعلق علم به ماهیات‌
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

عدم تعلق علم به ماهیات‌

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

عدم تعلق علم به ماهیات‌

عدم تعلق علم به ماهیات

‏بعد از این مقدمات، چیز دیگری که در اینجا مهم است و اگر از قبول آن استیحاش‏‎ ‎‏نشود از قبول مطلوب استیحاش نخواهد شد، عبارت از این است که علم، به ماهیات‏‎ ‎‏تعلق نمی گیرد؛ زیرا ماهیت، لا شی ء است و علم حقیقی به لا شی ء و باطل تعلق‏‎ ‎‏نمی گیرد و معنی ندارد که لا شی ء مکشوف باشد، بلکه علم به امر حقیقی تعلق‏‎ ‎‏می یابد.‏

‏اگر کسی ادعا کند که من، هم به اصل وجود چیزی و هم به ماهیت آن علم دارم یا‏‎ ‎‏بگوید من به ماهیات اشیاء عالم هستم، دروغ گفته است و علم او علم حقیقی نبوده،‏‎ ‎‏بلکه ضلالت و جهل مرکب می باشد، علم به چیزی که به حسب تحقق، متأصل است‏‎ ‎‏تعلق می گیرد نه به چیزی که دروغ باشد. اگر کسی به دروغ ادعای علم کند، این خود‏‎ ‎‏دروغ است. البته ما با متألهین نشسته ایم که علم حقیقی برای خداوند اثبات می کنند نه‏‎ ‎‏علم دروغی.‏

‏پس علم او ـ سبحانه ـ به اصل وجود که دارای تحقق بوده و متحصل می باشد و‏‎ ‎‏دروغ نیست، تعلق دارد و در یکی از مقدمات گفتیم که باید اصل وجود و محصل نظام‏‎ ‎‏وجود بما انّه موجودٌ لا بما انّه مخلوطٌ و محدودٌ در مرتبۀ ذات باری که صرف الوجود‏‎ ‎‏است باشد.‏

‏و اگر ذات، واجد کمالات اشیاء نباشد، صرف نبوده بلکه محدود خواهد بود و البته‏‎ ‎‏نباید ذات باری خالی از ذره ای از کمال وجودی باشد و جامع آن نباشد. و چون گفتیم:‏‎ ‎‏خداوند تبارک و تعالی به ذات خویش عالم است و ذات وی صرف الوجود است پس‏‎ ‎‏او به تمام موجودات و به تمام ذرات وجود، عالم خواهد بود و هیچ ذرۀ وجودی، از‏‎ ‎‏آن جهت که وجود است و اصل است از نظر او غایب و از حیطۀ علم واسع و محیط او‏‎ ‎‏بیرون نیست ‏‏«‏یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأعْیُنِ وَ مَا تُخْفِی الصُّدُورُ‏»‏‎[1]‎‏ و تمام ذرات وجود از اوج‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 222

‏عقل اول و صادر اول تا آخرین درجه و مرتبۀ اخیرۀ وجود که حاشیه و قاعدۀ نور‏‎ ‎‏مخروط وجود است، پیش حق به طور تفصیل و به تمام عیان، مکشوف می باشد و‏‎ ‎‏ملاک کشف در اینجا حضور در مرتبۀ ذات است که بدون حجاب ظلمانی است.‏

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 223

  • )) غافر (40): 19.