مقصد سوم الهیات
بیان اینکه علم واجب اضافه اشراقیه است
علم ذاتی حق تعالی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

علم ذاتی حق تعالی

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

علم ذاتی حق تعالی

علم ذاتی حق تعالی

‏بعد از آنکه به علم فعلی الهی قائل شدیم برای حضرت حق علم دیگری را اثبات‏‎ ‎‏می کنیم. البته این علم در مرتبۀ ثانی نیست، بلکه ترتیب لفظی است و الاّ علم اجمالی‏‎ ‎‏کمالی که بین اشراقیون و مشائین مورد اتفاق است نزد اشراقی در مرتبۀ ذات و مقدم بر‏‎ ‎‏علم تفصیلی فعلی است که وجود منبسط و فیض مقدس می باشد؛ زیرا علم تفصیلی‏‎ ‎‏به اشیاء عین علم فعلی نزد اشراقیین است.‏‎[1]‎‏ و نزد مشائین علم اجمالی سابق بر صور‏‎ ‎‏مرتسمه است‏‎[2]‎‏ که علم تفصیلی به اشیاء با این صور حاصل است و ملاک علم تفصیلی‏‎ ‎‏به اشیاء این صور است.‏

‏علم اجمالی که موجب علوّ ذات و مجد اوست و در مرتبۀ ذات و عین ذات است‏‎ ‎‏با اینکه متّفقٌ علیه فریقین است لیکن آنها با این علم اجمالی، اشیاء متخالفه را پیش‏‎ ‎‏حق، منکشف تفصیلی نمی دانند.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 248

  • )) رجوع کنید به: تلویحات، در مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، ج 1، ص 70 ـ 75؛ حکمة الاشراق، در همان مجموعه، ج 2، ص 150 ـ 153.
  • )) شفا، بخش الهیات، ص 496 ـ 503؛ شرح اشارات، ج 3، ص 299 ـ 300.