مقصد سوم الهیات
بیان اینکه علم واجب اضافه اشراقیه است
برهان حاجی و صدر المتألهین بر علم ذاتی حق
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

برهان حاجی و صدر المتألهین بر علم ذاتی حق

فریده دوم احکام صفات واجب / غرر فی أنّ علمه بالأشیاء بالعقل البسیط و الإضافة الإشراقیة

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

برهان حاجی و صدر المتألهین بر علم ذاتی حق

برهان حاجی و صدر المتألهین بر علم ذاتی حق

‏ولی به نظر صاحب کتاب که موافق با نظر آخوند  ‏‏رحمه الله‏‏ صاحب ‏‏اسفار‏‏ است، این‏‎ ‎‏علم در مرتبۀ ذات، علم تفصیلی به تمام اشیاء ازلاً و ابداً، اشیاء سابقه و لاحقه‏‎ ‎‏و موجود و غیر موجود است و هیچ چیزی که از آن غیبت داشته باشد نیست و‏‎ ‎‏تمام ذرات وجود به نحو تفصیل تام با این علم در مرتبۀ ذات معلوم و منکشف است.‏‎[1]‎

‏بیان و برهان مطلب این است که: بنابر اصالت وجود، در عالم غیر از وجود چیزی‏‎ ‎‏متحقق نیست و ماهیات اعتباری محض بوده که واقعیت نداشته و عقل بشر آن را‏‎ ‎‏اعتبار کرده است و آنچه متحقق است نحوۀ وجود است، اصل وجود متحقق است و‏‎ ‎‏تعین و حد آن امر عدمی است و امر عدمی متحقق نیست.‏

‏و اینکه گفته اند: ماهیت موجود بالعرض است، به این معنی نیست که تحققی داشته‏‎ ‎‏باشد، بلکه ماهیت بالعرض والمجاز موجود است و چیزی که مجازاً موجود است مثل‏‎ ‎‏مجازیت «زیدٌ اسدٌ» است که زید حقیقةً اسدیت ندارد، بلکه اسدیتِ آن ادعائی است.‏‎ ‎‏پس موجودیت ماهیت واقعیت ندارد و این گونه نیست که در خارج یک انسانیت و‏‎ ‎‏یک وجود باشد، یک حیوانیت و یک وجود باشد، بلکه وجودی محدود به حد و‏‎ ‎‏تعینی هست و حد و تعینِ نوری است که واقعیت ندارد.‏

‏والحاصل: این طور نیست که در خارج تکثرات واقعیت دار باشند، یعنی‏‎ ‎‏دارای وجود باشند به طوری که متحقق ومشت پُر کن باشند، بلکه در خارج‏‎ ‎‏فقط وجودات است چنانکه در خارج که زید و عمرو و بکر و عدد سه هست‏‎ ‎‏آنچه خارجاً هست نفس زید و عمرو و بکر است بدون اینکه برای عدد سه وجود‏‎ ‎‏حقیقی منحاز باشد.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 249

  • )) اسفار، ج 6، ص 263 ـ 290؛ مبدأ و معاد، ص 89.