قضیۀ موسی و خضر در قرآن
حضرت موسی علیه السلامبا آن مقام و عظمتی که در رسالت داشت وقتی روی منبر نظری به خود کرد و گفت: آیا اعلم از من روی زمین هست؟ به او اشاره شد که همین الآن از منبر پایین بیا و نزد آن کسی که ما به او خصوصی تعلیمها کرده ایم برو و تعلم کن. پایین آمد و ننشست و گفت: ننشینم مگر او را پیدا کنم و با آن رفیق خود آمد تا به آن شخص رسید.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 334
ببین با چه تعبیری به او التماس می نماید: «قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أتَّبِعُکَ عَلَی أنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً».
شهید می گوید: یازده ادب از آداب متعلم در این آیۀ شریفه هست. البته شاید انسان بتواند بگوید: امر به تعلم تنها برای چیزهایی که در ظاهر شنیده می شود نیست، بلکه شاید یکی از تعلمها قضیۀ «امر بین الامرین» باشد چنانکه می بینی در یک مورد می فرماید: «فَأرَدْتُ» و در مورد دیگر «فَأرَدْنَا» و در جای دیگر «فَأرَادَ رَبُّکَ» می فرماید. انسان دارای سه مقام است؛ در مقام اول، در صرف کثرات و در بحر انانیت مستغرق است و می گوید: من گفتم، من کردم، من اراده نمودم.
قدری که ترقی می کند می بیند تنها او نیست دست دیگری هم در کار است و می گوید: «فَأرَدْنَا» و چون بالاتر می رود می بیند چیزی ندارد و هیچ است و همۀ قهاریت مال اوست؛ اراده، ارادۀ اوست.
بلی در این مقام است که از روی معرفت نگاه می کند ونقص وعیب وتعییب و تنقیص و احداث کردن را که امر عدمی است به خودش نسبت می دهد و می گوید: «فَأرَدْتُ».
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 335
و در جایی که امر خشیت است که امری متشابک از وجود و عدم است چون خشیت ادراک ناملایم است و ادراک عقلانی کمال است، من و غیر را در کار می آورد و می گوید «فَأرَدْنَا» تا عدم از او و کمال از غیر باشد.
و در آنجا که صرف کمال و کنز خالص است «فَأرَادَ رَبُّکَ» می گوید؛ چون مقام، مقام انانیت نیست؛ انانیت در جایی است که نقصی باشد و یا نقصی با کمال متشابک باشد که بتوان آن را به اعتبار کمالش به صرف الکمال نسبت داد چنانکه در «یا من جعل الظلمات والأنوار ویا من خلق الظل والحرور» جعل به نور که مخلوق بالاصاله است و به ظلّ که اگر نور نباشد او هم پیدا نمی شود تعلق گرفته است. و اگرچه ظلّ امر عدمی است، ولی چون عدم متشابک با وجود است لذا جعل به ظلّ هم متعلق شده و ظلّ مخلوق و مجعول بالعرض می باشد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 336