مقصد سوم الهیات
چگونگی ربط حادث به قدیم
بیان صدر المتألهین در حل اشکال
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

بیان صدر المتألهین در حل اشکال

فریده سوم افعال حقّ تعالی / غرر فی ربط الحادث بالقدیم

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

بیان صدر المتألهین در حل اشکال

بیان صدر المتألهین در حل اشکال

‏جوابی که آخوند  ‏‏رحمه الله‏‏ از شبهۀ ربط حادث به قدیم داده‏‎[1]‎‏ که با آن از شبهۀ ربط متغیر‏‎ ‎‏به ثابت هم پاسخ داده می شود، این است که مرحوم آخوند در عالم طبیعت حتی در‏‎ ‎‏عالم افلاک به حرکت جوهریه قائل است،‏‎[2]‎‏ منتها در عالم افلاک قائل است به اینکه‏‎ ‎‏حرکت جوهریه منتهی نمی شود و الی الابد حرکت در جوهر افلاک واقع می شود، ولی‏‎ ‎‏در غیر افلاک معتقد است که حرکت در جوهر اشیاء هست و اشیاء در جوهر خود‏‎ ‎‏حرکت می کنند ولیکن این حرکت الی الابد نیست. عقیدۀ ایشان این است که‏‎ ‎‏نحوۀ وجود در عالم طبیعت وجودی است که تغیر، ذاتی آن است و این گونه نیست‏‎ ‎‏که ذاتی غیر از تغیر باشد و تغیر و حدوث بر آن عارض شود تا از علت تغیر‏‎ ‎‏سؤال شود، بلکه حرکت در جوهر این قسم از وجودات هست و تغیر نحوۀ وجود‏‎ ‎‏آنهاست، حتی فلک الافلاک نیز در جوهر خود حرکت دارد، منتها حرکت در جوهر‏‎ ‎‏آن از ازل تا ابد هست ولی در غیر افلاک؛ گرچه حرکت از ازل هست ولی الی الابد‏‎ ‎‏نیست، پس تغیر ذاتی وجود عالم طبیعت است و عالم طبیعت تنها در اصل وجود،‏‎ ‎‏علت لازم دارد.‏

‏والحاصل: چنانکه در عقل اول گفتیم که اصل وجود آن معلول علت است و کاستی‏‎ ‎‏و نقصان آن بالنسبه به مبدأ که جهت دیگر اوست، از مبدأ صادر نشده، بلکه نقصان‏‎ ‎‏عین وجود عقل اول است و محتاج جعل نیست، همچنین نحوۀ وجود عالم طبیعت‏‎ ‎‏تغیر می باشد و این گونه نیست که وجودی باشد که بر آن تغیر عارض شود و تغیر‏‎ ‎‏محتاج جعل دیگری باشد، بلکه یک وجود ازلی که ذاتاً متغیر بوده و نحوۀ آن تغیر‏‎ ‎‏است می باشد. پس تغیرات در عالم از این جهت است که وجودات متغیرند؛ یکی‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 387

‏معدوم می شود و دیگری حادث می گردد، یا اینکه ابتداءً حادث می شوند، و همان‏‎ ‎‏وجودات مجعول می باشند و دیگر تغیر آنها محتاج جعل دیگری نیست.‏

‏جواب آخوند مثل جوابی که از طرف مشائین داده شده است، نیست.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 388

  • )) رجوع کنید به: اسفار، ج 2، ص 392 ـ 396 و ج 3، ص 133 ـ 141؛ شرح هدایۀ اثیریه، ص 371 ـ 375.
  • )) اسفار، ج 3، ص 61 ـ 67 و 104 ـ 118؛ رسالۀ حدوث، ضمن رسائل صدر المتألهین، ص 18ـ37.