مقصد چهارم طبیعیات
حقیقت جسم طبیعی
بیان شیخ الرئیس در معنای عرض ذاتی و کلام حاجی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

بیان شیخ الرئیس در معنای عرض ذاتی و کلام حاجی

فریده اول حقیقت جسم طبیعی

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

بیان شیخ الرئیس در معنای عرض ذاتی و کلام حاجی

بیان شیخ الرئیس در معنای عرض ذاتی و کلام حاجی

‏شیخ در پاسخ این اشکال گفته است: به واسطۀ هر تقسیمی که برای موضوع علم‏‎ ‎‏رخ می دهد یک «اِمّا» تولید می شود و عرض ذاتی همان امر مردّد بین این «اِمّا»ها‏‎ ‎‏می باشد.‏

‏مثلاً در: «الموجود إمّا ممکن و إمّا واجب و الممکن إمّا جوهر و إمّا عرض» عرض‏‎ ‎‏ذاتیه، مجموع محمولاتی است که به نحو قضیۀ منفصلۀ حقیقیه می باشند. و گویا‏‎ ‎‏مطالب و مسائل چنین می باشند که هرچه «إمّا»ها زیادتر شود و تردید زیادتر گردد، آنها‏‎ ‎‏بیشتر می شوند.‏‎[1]‎


تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 420

‏ولیکن حاجی گفته است: موضوع علم به نحو لابشرطیت اخذ شده است ولذا‏‎ ‎‏موضوع علم در موضوعات مسائل حاضر است. مثلاً موضوع علم نحو، کلمۀ مطلق و‏‎ ‎‏لابشرط است و آن در مقام فاعلیت هم هست.‏‎[2]‎

‏ان قلت: چطور می شود جسم در علم الهی، برای موضوع، یعنی وجود، عرض‏‎ ‎‏ذاتی باشد در صورتی که مسأله در علم الهی این چنین است: «الجسم موجود» که‏‎ ‎‏جسم موضوع و موجود محمول است.‏

‏قلت: این عبارت به ویژه بر مبنای اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از قبیل عکس‏‎ ‎‏الحمل است و گرنه مسأله این چنین است که «الموجود جسم» منتها چون در نظر‏‎ ‎‏عرف عام، ماهیات نمایان است و در نظر آنها جسم و انسان و حیوان دیده می شود، لذا‏‎ ‎‏عقلا در تلفظ به همان نظر عرف عام قناعت نموده و این چنین گفته اند که «الجسم‏‎ ‎‏موجود» و گرنه موجود موضوع و ماهیت برای او عرض است که بر او حمل می شود.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 421

  • )) رجوع کنید به: شفا، بخش الهیات، ص 282 و بعد آن.
  • )) اسفار، ج 1، ص 32، تعلیقۀ سبزواری.