بیان محلّ نزاع در بحث
چرا جسم را به بسیط اختصاص دادیم؟ زیرا محل نزاع جسم مرکب نیست، بلکه جسم بسیط است و ممکن نیست گفته شود: جسم مرکب، که از اجسامِ مختلفة الطبایع والآثار متألف است، متصل و واحد است و صاحب مفاصل نیست؛ چون اگر چند قسم از اجسامِ مختلفة الطبایع با یکدیگر آمیخته شوند و اجزاء صغار آنها با هم بیامیزند و از انتزاع اجزاء یک نوع از جسم بسیط، با اجزاء متصغّرۀ نوع دیگری از جسم بسیط، مزاج حاصل شود؛ چنانکه اگر آب سرد را با آب داغ و گرم مخلوط نمایند، هر یک از اجزاء آب داغ و گرم در کنار هر یک از اجزاء آب سرد قرار می گیرد و آن گاه هر یک از دو جزء صغیر با دیگری بنای جنگ و جدال گذاشته و هر یک صولت دیگری را از بین می برد و از تفاعل آنها در یکدیگر، سردی و داغیِ صرفِ هر یک از آنها از بین رفته و یک مزاج اعتدالی که آب وِلَرم باشد حاصل می شود.
و به عبارت دیگر: مادامی که اطراف به یکدیگر فشار نیاورده اند تا هر کدام موجب اضمحلال دیگری شود هرکدام مزاج و اثر مخصوص به خود را داراست و اگر یکی از
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 429 آنها بر دیگری غالب شود، ضعف و خرابی در مزاج دیگری حاصل می شود، ولی اگر هر کدام از آنها در دیگری اثر بگذارد، هر دو مزاج زایل شده و مزاج معتدلی به وجود می آید. خلاصه از قرار گرفتن اجزاء صغیر یک جسم پهلوی اجزاء صغیر جسم دیگر، مزاج پیدا می شود، پس در چنین شی ء مرکبی اتصال معنی ندارد. همچنین اگر مزاج حاصل نشود و امتزاج حاصل گردد، هنگام امتزاج دو جسم مختلفة الطبیعه مسلّماً اتصال باقی نمی ماند؛ چون اجزاء هر کدام پهلوی اجزاء دیگری قرار می گیرد.
چرا ما محل بحث را جسم مفرد قرار ندادیم؛ چنانکه در شرح اشارات محل بحث جسم مفرد قرار داده شده است؟
جسم مفرد، همان جسم بسیط به اصطلاح دیگر است و مراد از آن جسمی است که از اجسام دیگر متألف نباشد، اعم از اینکه آن اجسام دیگر، مختلفة الطبایع باشند مثل حیوان، یا متفقة الطبایع باشند مانند سریر که از قطعه های چند چوب تشکیل شده و ترکیب یافته است.
اینک اگر مراد از جسم، جسم مفرد باشد قول ذی مقراطیس خارج می شود چون او قائل است به اینکه: جسم، مانند آب، گرچه بسیط است ولی مفرد نیست؛ زیرا از اجسام صغار صلبه تشکیل یافته است. و لذا شیخ در اشارات از قول ذی مقراطیس تحت عنوان «وهم و تنبیه» بحث نموده است. ولی ما جسم بسیط را به معنای اول گرفتیم تا قول این حکیم هم در اقوال داخل شود و هر کس محل بحث را به جسم مفرد تخصیص داده، هنگام شمارش اقوال، قول ذی مقراطیس را ذکر نکرده است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 430