قائلین به اتصال: حکمای مشاء، اشراق و شهرستانی
و اما به شعب قول به اتصال با این سخن اشاره می کنیم که:
و بین قائلی اتّصال اختلف فقائل قال انقسامه یقف
یعنی بین قائلین به اتصال اختلاف شده است. شهرستانی گفته است: انقسام جسم حدّ یقف دارد. و این قول نیز بالاخره به قول به جزء لایتجزی منجر می شود؛ زیرا بنا به گفتۀ او قسمت به جایی می رسد که دیگر ممکن نیست و آنجا قسمت ختم می شود پس اگر تقسیم به جایی برسد که دیگر ممکن نباشد، همان قول به جزء لایتجزی است.
حکما گفته اند: انقسام جسم بالقوه بوده و در حدی وقوف ندارد و زمانی که فک به خاطر عجز آلت قطّاعه ممکن نباشد نوبت به وهم می رسد و وقتی وهم هم به خاطر غایت و نهایت صغر چیزی که می خواهد آن را قسمت کند از استحضار صورت آن چیز عاجز شود، نوبت به عقل می رسد، یعنی عقل در آن چیز شیئی را غیر از شی ء دیگری فرض می کند؛ زیرا آن چیز طرف راست و چپ دارد و عقل به کلی مشتمل بر صغیر و کبیر و متناهی و غیر متناهی احاطه دارد، پس عقل حکم می کند به اینکه هر جزئی از آن الی غیر النهایه، تجزیه را قبول می کند.
و معنای عدم وقوف این است که: انقسام جسم به حدی منتهی نمی شود مگر اینکه از آن حد تجاوز می کند و این گونه نیست که خروج این انقسامات غیر متناهیه از قوه به فعل ممکن باشد.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 438