کلام صاحب محاکمات و اشکال محقق دوانی بر حکما
و بالجمله: انقسام جسم وقوف پیدا نمی کند، مانند عدد که تا هر جا فرض برود ممکن است و هر کجا که فرض نرود، واقف می شود. و نظیر عدم تناهی مقدورات
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 438
باری تعالی ـ بنابر مذهب متکلمین که می گویند مقدورات باری تعالی غیر متناهی است ـ به این معنی که خداوند مدام خلق می کند و خلاصه این چنین در محاکمات گفته شده است که انقسام جسم غیر متناهی لایقفی است.
محقق دوانی به او اعتراض کرده است به اینکه: عدم تناهی انقسام را مثل عدد فرض کردن در وهم ظاهر است، ولی در عقل درست نیست؛ زیرا عدم تناهی انقسام در عقل مثل عدد نیست، بلکه همان غیر متناهی است که ادلۀ بطلان تسلسل در آن جاری است؛ زیرا عقل زمانی که برای جسم اجزاء غیر متناهیه فرض کند ـ بلکه برای هر یک از اجزاء، اجزاء غیر متناهیه فرض کند ـ جمیع اجزاء غیر متناهیه را دفعةً واحده فرض کرده است و آن ظاهر است؛ چون عقل بر احاطه پیدا کردن بر غیر متناهی قدرت دارد. بلی وهم از چنین احاطه ای عاجز است، زیرا او باید صور جزئیه را ادراک کند.
شاید باعث این تفسیری که از صاحب محاکمات نقل شد، دفع ایرادی باشد که ورود آن بر حکما مترائی است و آن این است که بین جزء تحلیلی و جزء ترکیبی در مقدار، آن چیزی که جسم از آن ترکب پیدا می کند و یا به سوی آن منحل می شود، فرقی نیست؛ زیرا ما قطعاً می دانیم مرکب از ذراعی و ذراعی، دو ذراع می شود؛ چنانکه چیزی که به دو ذراع منحل می شود، دو ذراع بوده که به یکدیگر متصل بوده اند. وقتی این مطلب ـ که بین جزء ترکیبی و جزء تحلیلی در مقدارِ «ما یترکّب منه او ینحل الیه»
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 439
فرقی نیست ـ مقرّر شد، می گوییم: حکما، مذهب نظّام را چنین ابطال کرده اند که اگر اجزاء جسم، غیر متناهی باشد ما آن جسم را متلاشی فرض کرده و سپس چند جزء از آن را نزدیک یکدیگر می گذاریم تا آن اندازه که مقداری حاصل شود و این ضروری است که اگر هر یک از آن اجزاء به تنهایی ولو خیلی کم، مقدار نداشته باشند چطور از قرار گرفتن آنها پهلوی یکدیگر، مقدار درست می شود؟ پس معلوم می شود اگر آنها را کنار هم بچینیم مقدار حاصل می شود و چون اجزاء غیر متناهی است پس باید در یک جسم مقدار غیر متناهی حاصل شود، در نتیجه باید به مسلک نظّام اگر جسم کوچکی را فرض نمودیم، مقدار غیر متناهی داشته باشد و چون بین جزء تحلیلی و جزء ترکیبی خارجی در مقدار فرقی نیست، پس آنچه بر نظّام لازم می آمد بر حکما لازم می آید.
صاحب محاکمات از این ایراد به نحوی که گذشت جواب داده است ولیکن مخفی نماند ایرادی که از طرف محقق دوانی شده است بر حکما وارد است و جواب صاحب محاکمات کافی نیست.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 440