مقصد چهارم طبیعیات
اصل اول: اقسام اتصال
بیان اقوال در جسم تعلیمی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

بیان اقوال در جسم تعلیمی

فریده اول حقیقت جسم طبیعی / غرر فی إثبات الهیولی باصطلاح المشائین / ادله اثبات هیولی به اصطلاح مشائین / الف: دلیل فصل و وصل و اصول آن

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

بیان اقوال در جسم تعلیمی

بیان اقوال در جسم تعلیمی

‏صدر المتألهین فرموده است: در جسم تعلیمی اقوالی است:‏‎[1]‎

‏قول اول این است که: جسم تعلیمی، کمّ متصل دارای ابعاد ثلاثه است و اتصال آن‏‎ ‎‏غیر از اتصال جوهر ممتد است. پس در جسم دو متصل بالذات یکی جوهر و دیگری‏‎ ‎‏عرض می باشد ولکن هر دو در وضع متحد می باشند. سخافت این قول مخفی نیست.‏

‏قول دوم این است که: جسم تعلیمی متصل بالذات و صورت جسمیه به تبعیت‏‎ ‎‏اتصال جسم تعلیمی، متصل بالعرض است و این رأی اکثر حکماست.‏

‏این قول هم مردود است؛ چون دانستی که جسم درمرتبۀ ذات متصل است و اگر‏‎ ‎‏اتصال جوهری در عالم نبود برای هیچ موجودی وحدت اتصالیه نبود؛ زیرا چنانکه‏‎ ‎‏قبلاً گفتیم: اگر جسم در مرتبۀ ذات اتصال نداشته باشد یا از مفارقات و یا از وضعیات‏‎ ‎‏غیر منقسمه خواهد بود و در هیچ یک از این دو صورت نمی تواند جسم تعلیمی بر آن‏‎ ‎‏عارض شود تا اتصال از ناحیۀ آن وجود داشته باشد. پس در عالم، موجودی که دارای‏‎ ‎‏وحدت اتصالیه باشد نخواهد بود.‏

‏قول سوم این است که: جسم تعلیمی مجموع طول و عرض و عمق است.‏

‏حاجی می فرماید: اشکال این قول این است که این ابعاد در جسم بالفعل موجود‏‎ ‎‏نیستند و حال آنکه جسم تعلیمی در آن بالفعل موجود است و اگر مجموع ابعاد، جسم‏‎ ‎‏تعلیمی باشد باید آنها هم بالفعل در جسم باشند. علاوه بر اینکه در جسم یک بعد و‏‎ ‎‏یک متصل است و سه بعد نیست.‏

‏قول چهارم این است که: در جسم اتصال واحدی است که به صورت جسمیه،‏‎ ‎‏بالذات و به مقدار تعلیمی آن، بالعرض منسوب است.‏

‏در این صورت اگر از جسم تعلیمی نفس تعین امتداد جسم و تحدّد انبساط آن‏‎ ‎‏اراده شود ـ یعنی فقط تعین که کیفی برای امتداد است مراد باشد ـ لازم می آید که جسم‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 452

‏تعلیمی از مقولۀ کمّ نباشد بلکه از مقولۀ کیف باشد؛ چون نفس تعین و تحدد از مقولۀ‏‎ ‎‏کیف است و اگر از جسم تعلیمی، صورت جوهریۀ مأخوذه با تعین مذکور مراد باشد‏‎ ‎‏پس برای جسم تعلیمی اتصال هست ولی آن اتصال به واسطۀ امری خارج از آن‏‎ ‎‏نیست، بلکه به سبب اشتمال آن بر صورت جسمیه است، یعنی همان صورت جسمیه‏‎ ‎‏با تعین و تحدد امتداد، جسم تعلیمی خواهد بود و این قول، مختار محققین است و‏‎ ‎‏کلام شیخ الرئیس نیز در ‏‏شفا‏‏ و ‏‏تعلیقات‏‏ با این قول موافق می باشد.‏‎[2]‎

‏توضیح این قول چنانکه بعضی گفته اند‏‎[3]‎‏ این است که: در جسم فقط ممتد واحدی‏‎ ‎‏در جهات هست، پس اگراین ممتد واحد علی الاطلاق ملاحظه شود بدون اینکه به تناهی‏‎ ‎‏یا لاتناهی متعین شود و بدون اینکه امتدادات آن به تعین مقداری متعین شود اعم از اینکه‏‎ ‎‏مقدار مطلق یا مخصوص باشد، به این اعتبار صورت جسمیه و جوهر می باشد و اگر‏‎ ‎‏ممتد من حیث هو متعین بتعینٍ مّا و مقدارٍ مّا ملاحظه شود جسم تعلیمی مطلق و اگر من‏‎ ‎‏حیث هو متعین بتعین مخصوص ملاحظه شود، جسم تعلیمی مخصوص خواهد بود.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 453

  • )) رجوع کنید به: اسفار، ج 5، ص 86 ـ 88؛ شرح هدایۀ اثیریه، ص 32.
  • )) شفا، بخش الهیات، ص 317 و 343؛ تعلیقات شیخ الرئیس، ص 54 و 56 و 88 و 107.
  • )) رجوع کنید به: اسفار، ج 5، ص 87.