مقصد چهارم طبیعیات
الف: دلیل فصل و وصل و اصول آن
عدم انعدام اشیاء به واسطه اتصال و انفصال
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

عدم انعدام اشیاء به واسطه اتصال و انفصال

فریده اول حقیقت جسم طبیعی / غرر فی إثبات الهیولی باصطلاح المشائین / ادله اثبات هیولی به اصطلاح مشائین

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : اردبیلی، سید عیدالغنی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

عدم انعدام اشیاء به واسطه اتصال و انفصال

عدم انعدام اشیاء به واسطۀ اتصال و انفصال

‏انفصال و اتصالی که بر جسم طاری می شوند به طور کلی جسم را ابطال نمی کنند و‏‎ ‎‏آن را از بین نمی برند.‏

‏به عنوان تنبیه بر این معنی چنین گفته می شود که اگر انفصال مُعدِم جسم باشد،‏‎ ‎‏لازمه اش این است که باید در صورتی که آب ظرف بزرگ را داخل دو ظرف کوچک‏‎ ‎‏بریزیم، نسبت آبهای دو ظرف کوچک به آب ظرف بزرگی که آب قبلاً در آن بوده‏‎ ‎‏است مانند نسبت آب آن دو ظرف کوچک به آب دریا باشد و حال آنکه تالی باطل‏‎ ‎‏است، یعنی دو نسبت متساوی نیستند، پس مقدم هم باطل است، یعنی انفصال به طور‏‎ ‎‏کلی جسم را ابطال نمی کند، بلکه یک امر محفوظی در بین هست که آن هیولی است‏‎ ‎‏که اول، آن هیولی در آب ظرف بزرگ بوده است و بعد از آنکه صورت اتصالیۀ آن از‏‎ ‎‏بین رفت و ذات و شخصیت آن معدوم شد، آن هیولی به آبهای این دو ظرف کوچک‏‎ ‎‏آمده و دو صورت اتصالیۀ جسمیه پیدا کرده است و وجود هیولی به همین معنی است؛‏‎ ‎‏زیرا بداهت حاکم است به اینکه آبهای این دو کاسه با آب ظرف بزرگ ارتباطی دارد که‏‎ ‎‏آن ارتباط را با آب دریا ندارد.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 2)صفحه 455