باب ششم تجرد نفس ناطقه انسانی
حجت اول بر تجرد نفس
نقد حجت اول
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نقد حجت اول

فصل اول در بیان جسم نبودن نفس ناطقه

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

نقد حجت اول

نقد حجت اول[2]

‏این حجت تام و تمام است، ولیکن با این حجت نمی شود تجرد نفوس کلیۀ‏‎ ‎‏افراد بشر را اثبات کرد، برای اینکه علم به بسایط در نوع جماعت بشر اتفاق‏‎ ‎‏نمی افتد، بلکه به عدّۀ مخصوصی که عارف بالله هستند اختصاص دارد و با برهان‏‎ ‎‏مذکور تنها تجرد نفوس ایشان اثبات می شود. و اما برای عامۀ مردم در‏‎ ‎‏این گونه بسایط، فقط یک مفهومی حاصل است، آنها از حقیقت ذات، خبری ندارند،‏‎ ‎‏بلکه دلشان در معرفت به الله ، به آن مفهوم ذهنی که بیش از مفهوم الله چیزی‏‎ ‎‏نیست، خوش است.‏

‏بلی، برای نفوس عارفین بالله ، فیض عظیم حقیقت ذات به اندازۀ وسعت و تجردی‏‎ ‎‏که پیدا کرده اند، حاصل است و به اندازۀ قابلیت فهم، به حسن محبوب نایلند. البته نوع‏‎ ‎‏بشر دارای صور خیالیه هستند؛ گرچه نمی توانند با مرتبۀ تجرد تام عقلانی، اشیاء را‏‎ ‎‏بفهمند. و چون صور خیالیه دارند در نتیجۀ بحث ـ که معاد است و ما برای معاد این‏‎ ‎‏منزل را طی می کنیم ـ فرق نمی کند؛ به جهت اینکه اگر بشر به مرتبۀ تجرد خیالی ـ که از‏‎ ‎‏ماده مجرد باشد و از مقدار وشکل مجرد نباشد ـ برسد در مبحث معاد، معاد برای او‏‎ ‎‏ثابت می شود.‏

‏از این رو ما قائلیم: حتی از حیوانات، آنها که به تجرد خیالی رسیده اند، محشور‏‎ ‎‏می شوند.‏‎[3]‎

‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 8

  • )) اسفار، ج 8، ص 264.
  • )) شرح حجت دوم بر تجرد نفس در تقریرات موجود نیامده است.