استدلال به بعضی از مکاشفات و اخبار غیبیه
یکی از ادلۀ قائلین به تناسخ این است که: ما می بینیم از جهله و فسقه و اهل معاصی وقتی که مریض می شوند یا به خواب می روند به واسطۀ قطع اشتغال از دنیا و یا به واسطۀ نقصان مشغله از کارهای دنیا در حال مرض و یا در نوم بعضی اخباراتی دارند که مطابق با واقع است، پس معلوم می شود به واسطۀ قطع مشغله و توجه از دنیا نفوسشان به عالم عقل متصل می شود و اگر بعد از موت، نفوس اینها در ابدان حیوانات حلول نکنند تا دوباره به دنیا مشغله پیدا کنند به عالم عقل متصل می شوند و عالم عقل عالم روح و راحت است، بنابراین وعدۀ عذاب و عقاب که در ادیان حقه به اهل فسق و فجور داده شده است باطل می شود، و چون وعدۀ ادیان حقه صدق است لذا باید قائل به تناسخ شد و گفت که نفوس اینها در ابدان حیوانات حلول می نمایند و از اشتغال به دنیا فارغ نمی شوند و در آنجا معذّب و معاقب می باشند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 189