استدلال اهل تناسخ به ظواهر آیات و کلمات بزرگان
دلیل دیگر تناسخیها این است که: ظاهر کلمات اقدمین از فلاسفه، بلکه آیات قرآنی وسنّت و روایات شرایع دلالت بر تناسخ دارد مانند آیۀ شریفۀ «قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَ لاَ تُکَلِّمُونِ» و آیۀ «کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ» و همچنین این حدیث که اهل تکبّر به صورت مورچه های کوچک محشور می شوند، و باز در روایت است که «و یحشر بعض الناس علی صورة یحسن عندها القردة و الخنازیر»، و باز دارد که کافر زبان خود را یک فرسخ و دوفرسخ به روی زمین می کشد و مردم آن را لگد می کنند، و باز در روایت است که
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 191 محل نشیمن ایشان مسیر سه برابر مثل از اینجا ـ یعنی از مدینه که حضرت آنجا بوده ـ تا ربذه است که قریه ای در نزدیکی مدینه می باشد. حاجی رحمه الله آن را «بریده» خوانده، سپس گفته است «بریده» دم بریده را گویند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 192