کیفیت منشآت نفس از نظر غزالی
گفتیم در عالم برزخ، تعذیب بر همین نفس و همین جسد واقع خواهد شد و گفتیم که چون تعذیب و الم و غم مربوط به ادراک است ـ و در این عالم هم اگر ادراک نباشد المی نیست ـ و ادراک هم عین مدرِک است، پس مدرِک، نفس است و ادراک هم از اوست و تعذیب هم از باطن خود نفس، طبق آن ملکاتی که پیدا نموده می باشد.
در اینجا دو حرف گفته شده است: یکی را غزالی گفته، و یکی را دیگران گفته اند
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 249 که اگر نفس، خلاّق موجبات عذاب باشد، پس آنچه را که نفس از عقارب و نیران و آتش انشا نموده است، معلول نفس هستند؛ و علت و معلول، کمال ملایمت با هم دارند نه منافرت، پس چگونه معلول موجب ایذاء علت خواهد شد؟
ما کلام غزالی را تفصیل می دهیم، اگرچه غزالی به یک گوشۀ مطلب رسیده و از جهت عمدۀ آن غفلت نموده است.
غزالی گفته است: آلام و غمها در آخرت از صقع نفس است و نفس طبق ملکات و اخلاقی که دارد، صور ذهنیه را در آخرت انشا می کند؛ مثل صور آتش و عقارب، و نفس طبق جهلهای مرکب، صور اظلام و مظلمها را ایجاد می کند. و خلاصه: در آخرت، برای نفس یک دستگاه مفصل از صور خیالیۀ زشت و منکر خواهد بود، و از همین صور ناهنجار، غمین و مولم می شود، و یک تنگ حوصلگی و ضیقی برایش حاصل می گردد، در حالی که صور ذهنیۀ ناهنجار خیلی وسعت دارد و هرچه صور ناهنجار زیادتر شود ضیق نفس بیشتر می شود.
غزالی برای اثبات این معنی گفته است که این گفتۀ ما از باب «خذ الغایات و اترک المبادی» است؛ زیرا آن تعذباتی که در این جهان از سوزندگی نار و تألیم سوط و تازیانه حاصل می شود، در واقع اینها مقدمه است که در نفس صوری ایجاد شود و نفس از آن صور ـ نه از این خارجیات ـ متعذب و متأ لم گردد، وآنچه از موت اقارب و بستگان و یا بلای خارجی اتفاق می افتد، باعث می شود که در نفس، صور اینها حاصل شود، و از حصول این صور در نفس، غم و همّ حاصل می گردد، نه اینکه غم و همّ بالاصاله از خارج حاصل شوند؛ زیرا خارجیات و وجودات آنها وسیلۀ حصول این صور نفسانی و مقدمۀ ایجاد و انشای نفس، برای این صور ذهنیه می باشند.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 250 بالجمله: اگر صور ذهنیه نبودند غم و الم و تأثر و شادی و فرح و لذت نبود، آیا نمی بینی اگر پدر و مادر کسی و یا دوست و محبوب کسی نمرده باشد، ولی اشتباهاً به مردن آنها قطع پیدا کند ـ معنای قطع هم این است که صور ذهنیۀ موت پدر یا فوت دوست حاصل شود ـ انسان در عذاب و تأ لم است به همان اندازه ای که اگر اینها در خارج اتفاق می افتاد و واقعیت عینیۀ خارجیه پیدا می کرد، و به عکس اگر این قضایا اتفاق بیفتد ولی انسان بی خبر باشد؛ یعنی نفس، صور ذهنیۀ اینها را ایجاد نکند، انسان در غم و الم نخواهد بود.
پس حصول خارجیات از باب مقدمه، موجب تحصیل و انشا و ایجاد صور ذهنیه برای نفس می باشد، و بعد از آنکه نفس، ملکات و اخلاق رذیلۀ متحدۀ با ذات را تحصیل نمود، انسان در آن جهان از نفس صورت فعلیه ـ که طبق ملکات حاصل می شود ـ در عذاب خواهد بود، و در تنعّمات هم، سخن همین است.
پس اعیان خارجی و موجودات عینیه فقط مقدمه هستند؛ زیرا اصل تعذیب از ناحیۀ صور است که در ذهن است، و بنابراین در آخرت هم، صور ذهنیه طبق ملکات ـ مثل صور ذهنیۀ اینجا که گفتیم ـ تولید می شود و باعث تعذب انسان می گردد، پس در آنجا از باب «خذ الغایات و اترک المبادی» با اینکه صور عینیه نیستند، در عین حال غایات حاصل است.
تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 251