باب هشتم ابطال تناسخ نفوس و ارواح و رد ادله قائلین به تناسخ
فصل پنجم وحدت یا تعدد نفس
استدلال قائلین به وحدت نفس بر معاونت و معاوقت قوا
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

استدلال قائلین به وحدت نفس بر معاونت و معاوقت قوا

استدلال قائلین به وحدت نفس بر معاونت و معاوقت قوا[2]

‏کسانی که گفته اند: نفس، واحد است و بوحدتها کل القوی است،‏‎[3]‎‏ دلیلشان این‏‎ ‎‏است که: ما می بینیم معاونت بین قوا موجود است، مثلاً چیزی را بصر می بیند و به‏‎ ‎‏واسطۀ دیدن آن، دل آدم آن را می خواهد و شهوت به طرف آن میل می کند، و یا مثلاً‏‎ ‎‏سمع، اوصاف چیزی را که شنید، آدم می خواهد که آن را ببیند، و چه بسا طلب کرده و‏‎ ‎‏آن را پیدا نموده و می بیند.‏

‏و هکذا در بعضی از مواقع بین قوا معاوقه واقع می شود، مثلاً چیزی را احساس‏‎ ‎‏می کند اما نمی خواهد آن را ببیند و لذا چشمش را روی هم می گذارد، یا مثلاً وقتی که‏‎ ‎‏انسان متوجه شنیدن کلامی است با اینکه چشمش هم باز است و نگاه می کند، ولی‏‎ ‎‏گاهی نمی بیند، اگر سؤال کنی که آنچه مقابل چشمت هست رنگ آن چیست؟ به نظر‏‎ ‎‏دوم محتاج است، و یا اینکه اگر مشغول خواندن و مطالعۀ کاغذی است، گاهی گوشش‏‎ ‎‏کار نمی کند و نمی شنود؛ و معاوقه از نظر و مطالعۀ کتاب، برای قوۀ سمعیه حاصل شده‏‎ ‎‏است.‏

‏پس از آن معاونه و این معاوقه که انسان وجداناً بین قوا پیدا می کند می دانیم که یک‏‎ ‎‏چیزی هست که همۀ اینها را جمع نموده است و البته آن جامع نمی تواند جسم یا‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 295

‏جسمانی باشد؛ برای اینکه تجرد برزخی بعضی از این قوا به ثبوت رسیده است، پس‏‎ ‎‏ممکن نیست جسم یا جسمانی، جمع همۀ قوا نماید؛ و باید مجرد باشد و آن نفس‏‎ ‎‏است، این تقریر کسانی است که قائلند: «النفس فی وحدتها کل القوی».‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 296

  • )) اسفار، ج 9، ص 58.
  • )) شفا، بخش طبیعیات، ص 363؛ مباحث مشرقیه، ج 2، ص 416.