باب دهم در بیان معاد روحانی و حقیقت سعادت و شقاوت
فصل نهم دلایل منکرین معاد
جواب متکلمین از شبهات منکرین معاد
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

جواب متکلمین از شبهات منکرین معاد

جواب متکلمین از شبهات منکرین معاد

‏متکلمین طبق مبانی خودشان در جواب شبهات به حیص و بیص افتاده اند و لذا‏‎ ‎‏بعضی از متکلمین در شبهۀ اول، منکر استحالۀ اعادۀ معدوم شده اند،‏‎[2]‎‏ و بعضی گفته اند:‏‎ ‎

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 527

‏معدوم نمی شود،‏‎[3]‎‏ و یا اینکه اگرچه مثل بدن سابق باشد، برای معاد کفایت می کند؛‏‎ ‎‏همین قدر که از مادۀ بدن اول و اجزاء آن باشد، کافی است.‏

‏در جواب شبهه ثانی نیز به حیص و بیص افتاده اند.‏

‏بعضی گفته اند: آن خدایی که معاد را به اذن خود قائم خواهد ساخت، نمی گذارد‏‎ ‎‏اجزاء مأکول، از اجزاء بدن آکل بشود.‏‎[4]‎

‏بعضی گفته اند: اصلاً اجزاء رئیسه باقی می ماند و جزء هیچ موجود دیگری‏‎ ‎‏نمی شود،‏‎[5]‎‏ و روایتی هم از طریق عامه ذکر می کنند که «یبلی کلّ شیء من بنیآدم الاّ‏‎ ‎‏عجب الذنب»؛‏‎[6]‎‏ یعنی اجزاء بنی آدم پوسیده می شوند مگر آن استخوان آخر ستون‏‎ ‎‏فقرات ـ از آنجایی که حیوانات دُم در می آورند ـ و از آنجا مقداری باقی می ماند،‏‎ ‎‏اگرچه خیلی ریز باشد، و در قیامت، همانها رو به سبز شدن می گذارند و یا اجزاء دیگر‏‎ ‎‏به آن وصل می شود. بالجمله: این از آن حرفهایی است که معلوم نیست از کجا دربین‏‎ ‎‏مسلمین پیدا شده است و بدبختی این است که این حرفها برای بعضیها در عصر ما و یا‏‎ ‎‏در اعصار گذشته به حد ضرورت رسیده است.‏

‏علی ایّ حال: این گونه حرفها جواب اشکالی را نمی دهد و خود این سخن اگرچه‏‎ ‎‏بدون اشکال هم باشد صحیح نیست، بلکه واضح البطلان و سخیف است.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 528

  • )) رجوع کنید به: نقد المحصل، ص 390 ـ 392 و 395؛ شرح مواقف، ج 8، ص 289 ـ 294.
  • )) رجوع کنید به: کشف المراد، ص 402؛ شرح مواقف، ج 8، ص 295.
  • )) شرح مواقف، ج 8، ص 295؛ شرح مقاصد، ج 5، ص 94 ـ 95.
  • )) منابع پیشین.
  • )) مسند احمد، ج 2، ص 499؛ کنز العمال، ج 14، ص 352، حدیث 38908.