باب دهم در بیان معاد روحانی و حقیقت سعادت و شقاوت
فصل دهم اختلاف درجات مردم در ادراک معاد
عدم تنافی آیات وارده در معاد روحانی و جسمانی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : آیت الله سید عیدالغنی اردبیلی

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

عدم تنافی آیات وارده در معاد روحانی و جسمانی

عدم تنافی آیات وارده در معاد روحانی و جسمانی

‏اگر از بعضی آیات، معاد روحانی و از بعضی، معاد جسمانی استفاده می شود،‏‎ ‎‏منافاتی بین آیات نیست؛ زیرا هر دسته به یک جهتی ناظر است.‏

‏یک دسته آیات مثل آیات رجوع است مانند: ‏‏«‏وَ إلَیْهِ یُرْجَعُونَ‏»‏‎[2]‎‏«‏‏تُرْجَعُونَ فِیهِ‏‎ ‎إلَی الله ِ‏»‏‎[3]‎‏ ‏‏«‏‏إنَّ إلَی رَبِّکَ الرُّجْعَی‏‏»‏‎[4]‎‏ ‏‏«‏‏إنَّا لِلّٰهِ وَ إنَّا إلَیْهِ رَاجِعُونَ‏‏»‏‎[5]‎‏ و یا مثل: ‏‏«‏یَا أیَّتُهَا‎ ‎النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَ ادْخُلِی‎ ‎جَنَّتِی‏»‏‏،‏‎[6]‎‏ همۀ این آیات ظاهراً بر نشئۀ فوق و تجرد وجودی دلالت دارد، و اینکه نشئۀ‏‎ ‎‏دیگر، رجوع الی الله است و از مسافرت طبیعت برگشتن و الی قرب الله رفتن و رجوع‏‎ ‎‏کردن و به سایۀ حق نزدیک شدن است؛ این عالم طبیعت است که از تجرد به دور‏‎ ‎‏است و در آن عالم، اشخاص با ملائکة الله صحبت و مراوده خواهند داشت؛ مثل‏‎ ‎‏مراوده ای که الآن ما با یکدیگر داریم.‏

‏اخبار و احادیثی که دلالت می کند ملائکة الله انسان را به طرف جهنم می کشند و با‏‎ ‎‏آنها صحبت می کنند‏‎[7]‎‏ و یا احادیثی که بر صحبت اهل جنت و بهشت با ملائکة الله و‏‎ ‎‏فرمان برداری آنها از مؤمنین دلالت دارد‏‎[8]‎‏ ـ با اینکه ملائکه با این وجود طبیعی که ما‏‎ ‎‏داریم نمی توانند معاشر باشند ـ بر این مطلب دلالت می کند.‏

‏بسیاری از آیات هم بر این معنی دلالت دارد؛ مثل آیاتی که در جواب کسانی که‏‎ ‎‏می پرسیدند: چرا خدا ملکی از ملائکه را به عنوان پیامبر  ‏‏صلی الله علیه و آله وسلم‏‏نفرستاد ‏‏«‏وَ قَالُوا لَوْ لاَ

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 543

اُنْزِلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ وَلَوْ أنْزَلْنَا مَلَکاً لَقُضِیَ الْأمْرُ ثُمَّ لاَ یُنْظَرُونَ * وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَکاً لَجَعَلْنَاهُ‎ ‎رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَیْهِمْ مَا یَلْبِسُونَ‏»‏‏؛‏‎[9]‎‏ یعنی اگر او هم می آمد به ناچار به صورت مَلَکی‏‎ ‎‏که نمی توانست بیاید و با شما معاشرت داشته و تشریفات نبوت را به عمل بیاورد،‏‎ ‎‏بلکه باید صورت بشری و طبیعی انسانی را به او می پوشاندیم و آن هم دیگر مَلک‏‎ ‎‏نمی شد بلکه انسان می شد و ما بهتر از ملائکه را به صورت انسان و لباس بشریت‏‎ ‎‏برای تربیت شما به طبیعت فرستادیم و ملائکه هم از آن حضرت در آن مقامی که‏‎ ‎‏هست تربیت یافته و می یابند، و این تنزل به خاطر شماست.‏

تقریرات فلسفه امام خمینی (س)(ج. 3)صفحه 544

  • )) آل عمران (3): 83.
  • )) بقره (2): 281.
  • )) علق (96): 8.
  • )) بقره (2): 156.
  • )) فجر (89): 27 ـ 30.
  • )) بحار الانوار، ج 8، ص 281 ـ 282، حدیث 3.
  • )) بحار الانوار، ج 8، ص 126 ـ 130 و ص 153، حدیث 91.
  • )) انعام (6): 8 ـ 9.