همایش اندشه های ارتباطی امام خمینی (س)
شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : خسروی، محمدعلی

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1391

زبان اثر : فارسی

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

شیوه‌های ارتباطی امام خمینی(س) با مردم

 محمدعلی خسروی[1] 

‏ارتباط انسان‌ها با یکدیگر از لوازم زندگی اجتماعی بشر است که بدون ‏‎ ‎‏آن تداوم زندگی و پیشرفت‌های مادی و معنوی در جامعه انسانی مشکل ‏‎ ‎‏بلکه غیر ممکن است. ارتباط اقشار و افراد مختلف با هم و انتقال ‏‎ ‎‏تجربیات و اطلاعات سنگ بنای تمدن بشری و عامل گسترش علوم در ‏‎ ‎‏تمام رشته‌ها و عرصه‌هاست. گرچه عنصر «ارتباط» هرگز مقصود اصلی و ‏‎ ‎‏هدف نهایی نبوده است و همواره به عنوان ابزار و وسیله مورد استفاده و ‏‎ ‎‏محل بحث قرار گرفته است لیکن با تنوع و تحوّلی که در زندگی ماشینی ‏‎ ‎‏و تکنولوژی پیش آمد آشنایی با «ارتباطات و شیوه‌های آن» خود به ‏‎ ‎‏عنوان یک موضوع اساسی در مراکز پژوهشی مطرح گردید، و ‏‎ ‎‏تأثیرگذاری آن در تحولات اجتماعی و سیاسی تا بدان پایه پیش رفت که ‏‎ ‎‏عصر حاضر را عصر ارتباطات نام‌گذاری کردند.‏


همایش بررسی اندیشه های ارتباطی حضرت امام خمینی (س)اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)صفحه 5

‏ظهور تحول اساسی در ایران و تغییر رژیم دو هزار و پانصد سالۀ ‏‎ ‎‏شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین پدیده‌های ‏‎ ‎‏اجتماعی قرن حاضر بود. این حرکت انقلابی که از دیدگاه تحلیل‌گران ‏‎ ‎‏یک امر غیرمترقبه و شبیه به معجزه بود فکر و ذهن بسیاری از ‏‎ ‎‏پژوهشگران داخلی و خارجی را در بخش‌های مختلف از جمله ‏‏چگونگی ‏‎ ‎‏ارتباط بین رهبر انقلاب با مردم به خود مشغول کرد، پژوهشگرانی که از ‏‎ ‎‏قدرت تأثیرگذاری شگفت‌انگیز سخنان رهبری در قلوب اقشار مختلف ‏‎ ‎‏جامعه از استاد دانشگاه تا یک روستایی بی‌سواد متعجب و متحیر بودند. ‏‎ ‎‏حیرت و تعجب آنگاه بیشتر می‌شود که بدانیم امام خمینی(س) هیچ یک ‏‎ ‎‏از ابزارهای مرسوم تبلیغاتی مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها را در ‏‎ ‎‏اختیار نداشت. راستی ایشان چگونه توانست در سال‌های 1342 و 1343 ‏‎ ‎‏بدون امکانات آن چنان موجی را در سراسر کشور پدید آورد که رژیم ‏‎ ‎‏قدرتمند شاه در آستانۀ سقوط قرار گیرد؟‏

‏بررسی شیوه‌های ارتباطی حضرت امام و رمز موفقیت ایشان بحثی ‏‎ ‎‏قابل توجه و حائز اهمیت است که می‌تواند ابعاد ناشناخته‌ای از نهضت ‏‎ ‎‏امام را تبیین کند. خوشبختانه بدین منظور این همایش با حضور ‏‎ ‎‏صاحب‌نظران و کارشناسان منعقد گردید و نویسندگانی نیز با ارسال ‏‎ ‎‏مقالات ارزشمند پیرامون این موضوع مطالبی را ارسال داشته‌اند که ‏‎ ‎‏امیدواریم با بحث و نشر آن گامی دیگر در جهت آشنایی با انقلاب ‏‎ ‎‏اسلامی ایران برداشته شود.‏

‏اگر بخواهیم به‌طور اجمال از شیوه‌های ارتباطی امام سخن بگوئیم ‏‎ ‎‏باید به دو وسیلۀ ارتباطی که امام در حدّ اعلی از آن برخوردار بود اشاره ‏‎ ‎‏کنیم، اول بیان سحرانگیز، دوم قلم شیوا و رسای امام.‏


همایش بررسی اندیشه های ارتباطی حضرت امام خمینی (س)اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)صفحه 6

‏حضرت امام در سخنوری خطیبی توانا بود که می‌توانست ‏‏پیچیده‌ترین ‏‎ ‎‏مسائل فلسفی و کلامی و فقهی و اصولی را با بیانی ساده و در عین حال ‏‎ ‎‏علمی و منطقی تشریح کند. علاوه بر استعداد ذاتی توفیق تدریس متون ‏‎ ‎‏حوزوی و دروس خارج طی سالیان متمادی از ایشان گوینده‌ای توانا ‏‎ ‎‏ساخته بود. کمتر کسی می‌توانست در پای خطابه‌های منطقی و مستحکم ‏‎ ‎‏ایشان بنشیند و در حوزه جاذبه کلام ایشان قرار نگیرد. سخنرانی‌های ‏‎ ‎‏روشنگر امام در مسجد اعظم، مدرسه فیضیه و منزل ایشان در جمع علما، ‏‎ ‎‏فضلا و طلاب علوم دینی بقدری مؤثر بود که هر یک از روحانیون خود ‏‎ ‎‏را موظف می‌دانستند کلام و پیام ایشان را در ایام تبلیغی محرم و رمضان ‏‎ ‎‏تا دورترین شهرها و روستاها برسانند و بدین‌سان ارتباط امام به سادگی ‏‎ ‎‏و بدون هیچ هزینه‌ای با همۀ مردم برقرار می‌شد.‏

‏و امّا قلم امام دست کمی از بیان ایشان نداشت. امام علاوه بر خط ‏‎ ‎‏بسیار زیبا و خوش‌نویسی فنی، استعداد و توانایی فوق‌العاده‌ای در فن ‏‎ ‎‏نویسندگی داشت که هیچ یک از مراجع و مدرّسان همدوره‌ای ایشان از ‏‎ ‎‏چنان قلمی برخوردار نبود. نوعاً نویسندگان ابتدا مطالب خود را به ‏‎ ‎‏صورت پیش نویس تهیه می‌کنند سپس با ویرایش و جمله بندی بهتر و ‏‎ ‎‏رساتر پاکنویس می‌کنند ولی حضرت امام بدون مسودّه و مبیضّه همۀ آثار ‏‎ ‎‏خود را چه آثار علمی مانند شرح دعای سحر، چهل حدیث و غیره و چه ‏‎ ‎‏بیانیه‌های سیاسی و چه آثار ادبی و اشعار را با یک قلم و فی البداهه ‏‎ ‎‏می‌نوشتند. البته گاهی پیش می‌آمد که حرف یا کلمه‌ای را اصلاح ‏‎ ‎‏می‌کردند. نکته جالب‌تر روش ارسال و توزیع بیانیه‌های امام در نقاط ‏‎ ‎‏مختلف کشور بودکه توسط نیروهای مخلص و گمنام در مدت بسیار ‏‎ ‎‏کوتاه به دست آحاد مردم می‌رسید. البته با خطرات جانی هم توأم بود و ‏‎ ‎

همایش بررسی اندیشه های ارتباطی حضرت امام خمینی (س)اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)صفحه 7

‏چه بسیار عزیزانی که سال‌ها زندان و شکنجه را به خاطر توزیع ‏‎ ‎‏اطلاعیه‌های امام به جان خریدند. اگر لیست زندانیانی که فقط به خاطر ‏‎ ‎‏توزیع و تکثیر و یا به همراه داشتن یک برگ اعلامیه امام دستگیر و ‏‎ ‎‏زندانی شدند از مجموعۀ پرونده‌های ساواک جمع‌آوری شود عظمت کار ‏‎ ‎‏روشن‌تر خواهد شد. در خاطرات آیت‌الله شیخ یوسف صانعی آمده است ‏‎ ‎‏که ایشان می‌فرمود وقتی امام اطلاعیه‌ای صادر می‌فرمود با توجه به ‏‎ ‎‏نداشتن دستگاه کپی و تکثیر می‌بایست رونویسی و تکثیر شود. گاهی ما ‏‎ ‎‏یک برگ از آن اطلاعیه را برمی‌داشتیم و به همراه اخوی شب را تا صبح ‏‎ ‎‏بیدار می‌ماندیم و از روی آن ده‌ها و صدها برگ رونویسی و تکثیر ‏‎ ‎‏می‌نمودیم و توسط دوستان به شهرستان‌ها ارسال می‌کردیم. به هر حال ‏‎ ‎‏انتقال پیام‌های حضرت امام با نبود امکانات از یکسو و حاکمیت فضای ‏‎ ‎‏رعب و وحشت از سوی دیگر خود یکی از مقاطع درخشان همت، ‏‎ ‎‏فداکاری، اخلاص و تیز هوشی امام و یاران فداکار ایشان است.‏

‏البته ناگفته نماند ارتباط حضرت امام با خالق هستی و خلوص نیت ‏‎ ‎‏آن بزرگوار خود می‌تواند به عنوان عاملی اساسی در پذیرش و استقبال ‏‎ ‎‏توده‌های مردم از پیام‌های ایشان مطرح شود. زیرا سخن چون از دل ‏‎ ‎‏برآید لاجرم بردل نشیند.‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

همایش بررسی اندیشه های ارتباطی حضرت امام خمینی (س)اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)صفحه 8

  • . معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).