قصاص، حقیقت رحمت
رحمت و رافت الهیه است در عالم ملک، بلکه تمام حدود و تعزیرات و قصاص و امثال آن، حقیقت رحمت و رافت است که در صورت غضب و انتقام جلوه نموده: وَ [لَکُم] فِی القِصَاصِ حَیوةٌ یا اولِی الالبَابِ.(585)
* * *
حیات توده ها در قصاص
تنها اگر به قانون قصاص و دیات و حدود اسلام یک سال عمل
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 334
شود تخم بیدادگریها و دزدیها و بی عفتیهای خانمانسوز از کشور برچیده می شود. کسی که بخواهد دزدی را از جهان بردارد باید دست دزد را به بریدن کوتاه کند وگرنه با این حبسهای شما کمک کاری به دزدان و دزدی کردن است. زندگی بشر را باید به قصاص تامین کرد و زیر سر این قتل قصاصی حیات توده خوابیده و لکم فی القصاص حیوة وگرنه با چند سال زندان کار درست نمی شود، اگر زن و مرد زناکار را صد تازیانه می زدند اینهمه مرضهای تناسلی خانمان برانداز در کشور ایجاد نمی شد، این عواطف کودکانۀ شماها هیچ گاه بر قانون خرد نیست از این جهت بریدن یک دست خیانتکار را که هم در اصلاح روح خود او دخالت دارد و هم در اصلاح کشور، می گویید خلاف عاطفه است لکن کشتن صدها هزار جمعیت را در زیر آتشبارها و آتش زدن شهرهای بزرگ را برخلاف عاطفه نمی دانید. شما انگارۀ خرد را گم کردید کشتن یک نفر قاتل و تخم قتل را به این کشتن از جهان برافکندن از جمعیت جهان کاستن است لکن یک مملکت را در زیر بمبهای آتشزا نیست و نابود کردن کاستن افراد توده نیست. آوخ از این آدمیزادۀ بیخرد.(586)
* * *
اعدامهای رحمت
این جامعه مثل یک انسان می ماند: گاهی وقتها برای اصلاح جامعه یک کسی را تادیب می کنند. آن هم تادیبی که گاهی وقتها منتهی به کشتن می شود. یک نفر آدمی که یک مملکت را می خواهد فاسد بکند، یک کشور را، یک گروه را، فاسد می خواهد بکند، و قابل اصلاح نیست، این را باید برای تهذیب
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 335
جامعه، برای حفظ جامعه، این غدۀ سرطانی را باید از اینجامعه دور کرد. دور کردنش هم به این است که اعدامش کنند. اعدامهای اسلامی اینطوری است؛ نه مثل اعدامهای غربی می ماند. آنها می ریزند می کشند می برند از بین؛ و همۀ آن برای این است که جا برای خودشان باز کنند. اعدامهایی که در اسلام است اعدامهای رحمت است.(587)
7 / 4 / 58
* * *
تربیت اسلامی ـ اخلاقی زندانیان
از مسئولین می خواهم که وضع زندانها را تحت نظر قرار دهند و سفارش اکید کنند که با زندانیان رفتار اسلامی ـ انسانی کنند. و چه نیکوست که گویندگان متعهد در زندانها حاضر شده و آنان را تحت تربیت اسلامی ـ اخلاقی قرار دهند. و لازم است که در حفظ سلامت بیشتر و بهداشت بهتر آنان برنامه هایی داشته باشند که زاید بر سختی زندان از سختیهای دیگر رنج نبرند. و با صلاحدید روسای زندان اجازۀ ملاقات بیشتری دهند، خصوصاً در این ایام، که گناهکاران نیز افرادی هستند همچون خود ما.(588)
29 / 12 / 59
* * *
کتابتعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 336