حیوان

اقسام حیوان از لحاظ حلیت و حرمت از دیدگاه امام خمینی (س)

به نظر امام خمینی (س) از حیوان دریایی فقط ماهی و پرنده، آن هم نه همه ماهی ها و پرندگان، را می توان خورد؛ پس خوردن همه انواع حیوانات دریایی غیر آن ها حرام است حتی بنا بر اقوا اگر حیوانی باشد مانند گاو دریایی که مثل آن در خشکی، خورده می شود. (۱)

از بین ماهی ها نیز فقط آن دسته ماهی هایی حلال است که در اصل و خلقت داری فلس و قشر هستند هرچند که به  مرور زمان و به علتی از بین رفته باشد. مانند ماهی «کَنعَت» این ماهی آن گونه که درباره آن وارد شده است ماهی بدخلقی است که به سرعت می رود و با هر چیزی برخورد می کند. به همین جهت فلس آن از بین می رود. لذا اگر به بیخ گوش آن نگاه شود فلس دیده می شود.

و بین اقسام ماهی دارای قشر هم فرقی نیست پس همه آن ها، کوچک و بزرگ، حلال است از قبیل ماهی بزّ و بنّی و شبّوط و قطّان و طیرامی و ابلامی و غیر این ها.

و هر ماهی که ذاتاً فلس ندارد خورده نمی شود مانند ماهی جرّی، زهو، مار ماهی و غیر این ها. (۲)

و إربیان که در زبان اهل این زمان روبیان (میگو) نامیده می شود از جنس ماهی فلس دار است و خوردن آن جایز است. (۳)

تخم ماهی هم از خود آن ماهی تبعیت می کند پس تخم ماهی حلال، حلال است گرچه نرم باشد و تخم ماهی حرام، حرام است گرچه خشن و زبر باشد؛ و در حال مشتبه بودن، احوط (وجوبی) آن است که اگر نرم است خورده نشود. البته اگر معلوم نباشد آیا از ماهی حلال است یا از ماهی حرام و خشن باشد و یا خشن بودن هم مشتبه باشد، خوردن آن حلال است. (۴)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۶۷، کتاب الءطعمة و الأشربة، مسألة ۱

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۶۷، کتاب الءطعمة و الأشربة، مسألة ۲

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۶۷، کتاب الأطعمة و الأشربة، مسألة ۳

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۶۸، کتاب الأطعمة و الأشربة، مسألة ۴

. انتهای پیام /*