عقیم

حکم تکلیفی عقیم کردن و احکام مرتبط آن از دیدگاه امام خمینی (س)

عقیم، مرد ناتوان از بارور کردن تخمک زن و زن نازا را گویند.

عقیم کردن که از آن در مباحث مربوط به پیشگیری از بارداری و کنترل جمعیت موجودات به عنوان یکی از راه های توازن بخشی به جمعیت، مخصوصاً در موارد خطرآفرین، همچنین به عنوان مجازات بازدارنده برای کنترل افراد متجاوز به عنف، موردتوجه قرار دارد آیا فی نفسه برای خود انسان جایز است؟ یعنی انسان مجاز است که خودش را به انتخاب و اختیار خویش، عقیم سازد؟

این موضوع به طور مکرر از امام خمینی سؤال شده و ایشان هم پاسخ داده اند که در مجموعه استفتائات ایشان آمده است. ازجمله سؤال شده است:

«۱. کسی که زیاد مثلاً پنج- شش تا بچه دارد و هنوز هم سلسله تولد جاری است، وقتی که زن مذکور حمل شد اابتدای حمل تا وقت ولادت در مشقت و زحمت می ماند. آیا این زن با رضایت طرفین زوج و زوجه می تواند برای علاج، سلسله تولد را ببندد؟ علاوه بر این، تهیه معاش بچه ها و پرورش این ها همچنین باعث کلفت و زحمت است، آیا بستن لوله های رحم جایز است یا خیر؟

بسمه تعالی، جایز نیست خود را عقیم کند، ولی جلوگیری از حمل به طوری که موجب نقص عضو نشود مانع ندارد.» (۱)

همچنین در کتاب تحریرالوسیله در بیان حرمت خوردن چیزهای مضر به بدن آمده است: «خوردن هر چیزی که به بدن ضرر می رساند حرام است؛ چه موجب هلاکت باشد- مانند آشامیدن سم های کشنده و آشامیدن زن حامله چیزی را که موجب سقط جنین شود- و چه موجب انحراف مزاج یا از کار افتادن بعضی از حسّ های ظاهری یا باطنی، یا موجب فقدان بعضی از نیروها باشد مانند مردی که چیزی بیاشامد که قوه جنسی و تناسلی را قطع نماید یا زن چیزی بیاشامد که عقیم و نازا شود.» (۲)

از احکام مرتبط با آن در بابهای نکاح و دیات و اطعمه و اشربه (خوردنی ها و آشامیدنی ها) سخن گفته اند.

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۹، استفتائات امام خمینی، ج ۸، ص: ۴۳۳، سؤال ۹۷۶۶

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳،تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۱۷۴، کتاب االأطعمة و الأشربة، القول فی غیر الحیوان، مسألة ۲. عقیماً

 

. انتهای پیام /*