انبیاء

تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) سرّ تفاضل و تفاوت انبیاء را تفاوت اسمای الهی می داند؛ از همین روی انبیاء (ع) که صورت و تجلی عینی مظاهر اسمای الهی هستند متفاوت از یکدیگرند(۱) چنانکه بعضی مظهر اسمی خواص مثل «الرحمن» هستند و این اسم بر آنها حاکم می باشد و سفر سلوکی آنها با مشاهده فنای اشیاء در اسم «الرحمن» پایان می پذیرد و این نبی با رحمت و مظهر رحمانیت حق برای هدایت خلق از سفر صقع ربوبی برمی گردد و از آنجا که سلطنت اسمای خاص محدود است، دوره نبوت انبیایی که مظهر این اسم هستند نیز محدود است؛(۲) اما پیامبر خاتم (ص) چون مظهر تمام اسامی الهی و اسم جامع «الله» است؛ از این رو سلطنت او دائمی است، نبوت نبی ای که مظهر این اسم می باشد نیز محدود نخواهد بود و ازلی و ابدی است؛ از این رو نبود ختمی (ص) بر همه نبوت های پیشین برتری و احاطه دارد و از همه آنها جامع تر و کامل تر است.(۳) همچنین کتاب نبی بر اساس عین ثابت آن نبی نازل شده است و از آن جهت که حقیقت پیامبر ختمی (ص) صورت و مظهر اسم اعظم «الله» است، قرآن که آخرین کتاب آسمانی است، جلوه و مظهر اسم اعظم است و دارای جامعیت و احدیت جمع و تفصیل است و به همین دلیل به آن «جوامع الکلم» گویند.(۴)

امام خمینی (س) راه های متعددی برای انبیا (ع) برشمرده است؛ از جمله: ۱- عصمت: به اعتقاد امام خمینی (س) عصمت انبیاء ناشی از باور یقین و ایمان کامل آنان است و این چنین نیست که آنان در ترک گناه مجبور باشند.(۵) ۲- فنا و بقا: انبیاء (ع) به مقام فنا و بقای بعد از فنا رسیده اند.(۶) ۳- شرح صدر: انبیاء دارای شرح صدر و قوت قلبی خاص هستند که هم به جهت کثرت و بشری و هم از جهت وحدت و عالم غیب توجه دارند.(۷) ۴- انبیاء در دعوت خود از زبان فلسفه و برهان استفاده نمی کنند بلکه آنان با جان و دل مردم کار دارند و حقایق را از درون جان و دل به قلب مردم می رسانند.(۸)

(۱) خمینی، روح الله، مصباح الهدایه، ص۸۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶. حسب إحاطه

(۲) خمینی، روح الله، مصباح الهدایه، ص۸۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶. بعض الانبیاء

(۳) خمینی، روح الله، مصباح الهدایه، ص۸۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶ دورة نبوته؛ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۱۰-۳۰۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. مظهر تام

(۴) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۱۰-۳۰۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. اتم نبوات

) خمینی، روح الله، تفسیر سوره حمد، ص۱۰۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ عصمت؛ خمینی، روح الله، جهاد اکبر، ص۴۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۷. زاییده ایمان

(۶) خمینی، روح الله، تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس، ص۱۴۵، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۱۰ قمری. الفناء التام

) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۳، ص۳۵۱-۳۵۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵. شرح صدر

(۸) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۶، ص۲۲۰-۲۱۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹ لسان فلسفه؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۱۰، ص۱۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*