روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب فرهنگ و جامعه

سردار بزرگ سازندگی

سردار بزرگ سازندگی

من از 27 سالگی تصمیم گرفتم وارد مبارزات بشوم و از آن زمان تصمیم گرفتم‏‎ ‎‏خودم را فدای اسلام و انقلاب کنم. من هر چه هستم مال انقلابم؛ و از آن اوّل تا به‏‎ ‎‏حال هر وقت، در هر زمانی و دورانی نیاز به فدارکاری بود، و یک جایی کار مهمی‏‎ ‎‏بود که از من ساخته بود، وارد شدم.

مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

بعد از هفت هشت ده روز بعد از ورود امام به پاریس تقاضاهای مصاحبه زیاد شده بود، اینجا بود که گروهی برای سروسامان دادن به امر مصاحبه ها و تنظیم سوالات تشکیل شد.

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(س) در سطح ساختاری نشان می دهد که روابط بین الملل مطلوب، مبتنی بر توزیع عادلانه قدرت، تعاملات اقتصادی متقارن و حفظ هویت های فرهنگی کشورهاست.

دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

امام با تلخی هر چه تمامتر از روندی یاد می کرد که استعمار از طریق سلطه بر مراکز تعلیم و تربیت و نظام علمی کشور، با دست و تدبیر این تحصیلکرده های خودفروخته، به غارت سرمایه های مادی و معنوی ما می پرداخت، و بندهای اسارت ملی با سر پنجه این پرورش یافتگان نظام دانشگاهی وابسته، تنیده می شد. طبعاً امام با آن خصوصیات و با اطلاع از چنین مطامعی، که توأم با دسیسه های گوناگون خناسان، منجر به جدایی و تفکیک همه جانبه دانشگاه از سنت علمی و فرهنگی ریشه دار حوزوی شده بود، در مسند رهبری و مدیریت این انقلاب که در درجه اول یک انقلاب فرهنگی به حساب می آمد، نمی توانست نسبت به دانشگاه کم اعتنا بماند. بر این اساس علاوه بر عنایت و توجه مستمری که در فرآیند مبارزات قبل از انقلاب نسبت به قشر دانشگاهی و نسل متدین اما معدود اساتید و دانشجویان آن سالها از خود نشان می دادند، از فردای پیروزی انقلاب، نظام تعلیم و تربیت کشور و بویژه آموزش عالی آن، در کانون توجه رهبری انقلاب قرار گرفت و از هر فرصت برای تحول و بازسازی این مرکز مهم انسان سازی استفاده شد. ماهها و حتی سالهای اول انقلاب، به دلیل حضور و نفوذ جریانهای فکری چپ و نیز تداوم فرهنگ گذشته، بخش مهمی از توجه امام مصروف مقابله با توطئه ها و هشدارها نسبت به اقدامات این عوامل می شد؛ اما مسأله تحول در نظام فرهنگی و علمی کشور موضوعی نبود که از نظر ایشان دور بماند

رسالت دانشگاه در کلام روح الله

رسالت دانشگاه در کلام روح الله

شما دانشگاهی ها کوشش کنید که انسان درست کنید. اگر انسان درست کردید، مملکت خودتان را نجات می دهید. اگر انسان متعهد درست کردید، انسان امین، انسان معتقد به یک عالم دیگر، انسان معتقد به خدا، مؤمن به خدا، اگر این انسان در دانشگاه های شما و ما تربیت شد، مملکتتان را نجات می‏ دهد. بنا بر این، کار، کار بسیار شریف، و مسئولیت، مسئولیت بسیار زیاد. الآن این مسئولیت به دوش ما و شماست. این مسئولیت بزرگ، یعنی سعادت ملت را شما و ما باید بیمه کنیم: قشر روحانی و قشر دانشگاهی. سعادت ملت را شماها باید بیمه کنید.

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی (س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا (ع)

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی (س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا (ع)

حضرت امام خمینی (س) درهای جدیدی را در تحلیل صحیح و بهره بری کامل و اساسی از قیام سید شهیدان عالم، حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)، گشود و روزنه هایی را که فقها پیشین نشان داده بودند به راههای همواری مبدل ساخت تا فقها و صاحب نظران حوزه استنباط و فقاهت و دیگر ره جویان مباحث دینی – اجتماعی، گامهایی استوار بردارند.

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند: اسناد را به هیچ کس و هیچ مقامی تحویل ندهید و خودتان آن را منتشر کنید. در ضمن توضیحی دادند و توصیه‏ ای کردند. توضیح این بود: مطالبی که شما از طریق اسناد به دست آورده ‏اید...

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

و آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند- آن طور که اطلاع دادند- مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند.

 آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

شاید هیچ کس چنین تصور نمی کرد، که با بالا رفتن عده ای دانشجو از دیوارهای بلند آجری سفارت خانه آمریکا در صبح روز ۱۳ آبان ۵۸ مفهومی وارد گفتمان سیاسی انقلاب شود، که سایه اش تا سه دهه بر فراز سپهر قدرت سیاسی کشور سنگینی کند.

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

برداشت اصیل اسلام، ما را به ترقی جامعه‏ای که سرشار از استعدادها و قوای انسانی و عدالت اجتماعی است، راهنمایی می‏کند. قبل از هر چیز ما به محتوای اجتماعی رژیم سیاسی آینده دل بسته ‏ایم. صحیفه امام، ج4، ص

صفحه 5 از 13 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >