گفتمان امام و دشمنانش

‏9 / 4 / 91- حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی که به مناسبت بزرگداشت شهدای هفتم تیر در گلوگاه از توابع استان مازندران سخنرانی می کرد گفتمان امام را بر پایه دو رکن معنویت و عقلانیت دانست و اظهار داشت: اگر سراسر زندگی امام را خلاصه کنیم می توانیم آن را در قالب دو کلمۀ معنویت و عقلانیت بیان کنیم، زیرا این دو عنصر در سرتاسر زندگی امام همراه هم وجود داشته و تمامی پیروزی هایی که امام در طول زندگی داشتند همه و همه مرهون این دو عنصر است.‏

‏یادگار امام در ادامه به تشریح عنصر معنویت پرداخت و خاظر نشان کرد: امام در زمانه ای که سخن از معنویت مطرح نبود و اگر هم بعضی دم از معنویت می زدند مرادشان معنویت منفعلانه بود گفتمان خود را برپایۀ معنویت فعال استوار کردند.‏

‏سید علی خمینی ادامه داد: معنویت منفعل همان است که پس از دوران مدرنیسم تبلیغ می شد و مفاد آن این بود که جایگاه دین داری و دین ورزی منحصر است در کنج خانه یا درون کلیسا و دین نه توان حضور اجتماعی دارد و نه حق دخالت در امور اجتماعی مردم را دارا ست. اما معنویت فعال که به معنای حضور دین در عرصه اجتماع است به این معنا است که دین برای جامعه حرف دارد و دارای تأثیرات بسیار است.‏

‏وی هم چنین به تشریح عنصر عقلانیت در گفتمان امام پرداخت و افزود: عقلانیت یعنی تصمیم گیری بر پایه کارِ کار شناسی و مدیریت بر پایه روشهای عقلایی.‏

‏یادگار امام ادامه داد: امام در تمام طول زندگی اجتماعی خود بدون بهره گیری از نظر کارشناسان و تصمیم گیری بر اساس اقتضای شرایط هیچ عملی را انجام نداد و بارها شاهد بودیم که امام می فرمودند فلان مسئله نظر من نبود و من با آن مخالف بودم اما طبق نظر کارشناسان عمل کردم.‏

‏سید علی خمینی به توصیه امام به مسؤولان اشاره کرد و گفت: امام خطاب به مسؤولان می فرمودند که لازم نیست همه اسرار مملکت را با مردم در میان بگذارید اما همیشه به نحوی تصمیم گیری کنید و طوری رفتار کنید که اگر بعداً لازم شد به مردم گزارش بدهید در پیش گاه آنان شرمنده نشوید.‏

‏حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی با بیان اینکه گفتمان امام که بر پایه معنویت و عقلانیت استوار است اگر به خوبی عرضه شود در ایران و جهان طرفداران بسیاری خواهد داشت گفت: این اندیشه بود که مردم ایران را به خود جذب کرد و می تواند به خارج از مرزها نیز صادر شود.‏

‏یادگار امام در بخش دیگر سخنانش به دشمنی ها و مخالفت هایی که با گفتمان امام صورت گرفته اشاره کرد و با بیان اینکه می توان مخالفان اندیشه امام را به دو گروه عمده "مخالفان حضور اجتماعی دین" و "افراطیون" تقسیم کرد گفت: دین گریزان و در تعبیری عام تر آنان که مخالف حضور فعال دین در عرصه ی اجتماع هستند با اندیشۀ امام که بر پایۀ حضور دین در عرصه ی جامعه استواراست مخالفند و مخالفت ها کرده اند.‏

‏سید علی خمینی ادامه داد: راه کار این گروه در مخالفت با اندیشه ی امام این است که هر مشکلی را به پای دین می نویسند، اگر گرانی می شود، می گویند حکومت دینی مشکل دارد. اگر فساد سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی می بینند، می گویند حکومت دینی بهتر از این نمی شود، در حالی که این یک مغالطه است و نباید ناتوانی مسوولان و اشتباه افراد را به پای دین نوشت.‏

‏وی افزود: مگر کشورهایی که اساساً خدا را منکر بودند با این مشکلات روبرو نبودند مگر غربی ها که به سراغ دین فعال نرفته اند با انواع مشکلات روبرو نیستند آیا آنها هم مشکلشان دین و حکومت دینی است؟‏

‏یادگار امام به گروه دیگری که با گفتمان امام مخالف است اشاره نمود و تصریح کرد: افراطیون به هر لباسی که باشند در خط امام نیستند و در بسیاری از مواقع دشمنی ها با گفتمان امام داشته اند.‏

‏سید علی خمینی با بیان اینکه افراطی ها در بسیاری از موارد در لباس دوست ظاهر می شوند به نقل خاطره ای از آیت الله رضا استادی پرداخت و گفت : ایشان که از طرف جامعه مدرسین برای بررسی دادگاه ها به سبزوار رفته بودند در جایی نقل کرده اند که منافقین قبل از آنکه نفاقشان ظاهر شود در نقاط مهم حاضر شده بودند و مثلا در سبزوار برای بسیاری پرونده سازی می کردند و دائماً فریادشان بلند بود که چرا با اینها برخورد نمی کنید اینها را زندانی نمی کنید اموالشان را مصادره نمی کنید و مانند اینها.‏

‏یادگار امام نتیجه گرفت: همین هایی که امروز از این طرف بام افتاده اند در ابتدا هم بیشترین افراط ها را داشته اند و حتی در دشمنی هم افراطی عمل کرده و راه ترور را در پیش گرفتند و قریب دوازده هزار نفر از مردان و زنان این مرز و بوم را به شهادت رساندند و امروز فریادشان بلند است که چرا با ما برخورد کرده اید؟‏

‏سید علی خمینی در پایان سخنانش با اشاره به بیت شعری که مقام معظم رهبری در هنگامی که بعد از ترورشان در بیمارستان بودند و خواندند که: "بشکست اگر سر من به فدای چشم مستت سر خم می سلامت ‏‎[[page 261]]‎‏شکند اگر سبویی " افزود: عشق خمینی در قلب ملت ما زنده است و دشمنان نیز تا وقتی امام در قلب مردم زنده باشد در توهین و تخریب امام از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهند کرد چون می دانند که هویت نظام ما به امام و راه امام است چون می فهمند که ملت اگر ببینند که نظام به سمت آرمان های امام حرکت می کند تمام مشکلات را تحمل می کنند و ذره ای عقب نشینی نخواهند کرد اما اگر امام کمرنگ شود این علقه هم کمرنگ خواهد شد.‏

‎ ‎

‏منبع: حضور، ش 82، ص 261.‏

‎[[page 262]]‎

. انتهای پیام /*