مجموعه آثار امام به منزله کلمات طیبه‏ ای هستند که در هر زمانی از نو به بار می‏ نشیند و ثمر می‏ دهد. در سیره بزرگان عرفا‏ن، نگارش نامه ‏های عرفانی خطاب به افراد معین (به صورت ابتدایی و یا در پی درخواست مرید)، سنت حسنه‏ ای است که پرتو نهایی از بحر نورانیت وجود آنان را ظاهر می‏ نماید. امام نیز در ایام عمر پر برکت خود نامه هایی عرفانی خطاب به خانواده و دوستانشان داشته اند. از تدبر در نامه‏ های عرفانی ایشان می ‏توان به ویژگیها و محورهایی در عرفان نظری و عملی ایشان دست یافت یافت ازجمله فطرت‏ گرایی، تفکیک ‏ناپذیری عرفان و قرآن و سنت، شریعت‏ گرایی، جامعه‏ نگری، خانواده‏ گرایی، اصالت و تقدم مبارزه با انانیت و اصالت و تقدم رعایت اخلاص بر امور دیگر. یکی از این نامه ها، نامه ای است که امام در روز 25 آذر ماه سال 1363خطاب به آقاى سید احمد خمینى نوشته اند و ضمن آن کتاب آداب الصلاه را نیز به ایشان اهدا نموده اند.
متن این نامه در ذیل آمده است
:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

کتاب «آداب الصلاة» را که خود از آن بهره اى نبردم جز تأسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته که توانایى بر خودسازى داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیرى که دستم تهى و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آواى رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیزم «احمد» که از قدرت جوانى کامیاب است؛ شاید او- ان شاء اللَّه تعالى- از محتویات آن که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره ‏مند شود و به معراج حقیقى از رهنمایى اهل معرفت راه یابد، و دل از این ظلمت کده برکَند، و به مقصد اصلى انسانیت که انبیاى عظام و اولیاى کرام- علیهم صلوات اللَّه و سلامه- و اهل اللَّه بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.

پسرم! خود را- که به فطرت اللَّه تخمیر شده‏ اى- دریاب و از گرداب ضلالت امواج سهمگین خودبینى و خودخواهى نجات ده و به سفینه نوح که پرتو ولایت اللَّه است رکوب کن که مَنْ رَکِبَها نَجى‏ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها هَلَکَ.
فرزندم، کوشش کن که در صراط مستقیم که صراط اللَّه است، و لو لنگان لنگان حرکت کنى و حرکات و سکنات قلبى و قالبى را رنگ معنویت و الوهیت دهى و خدمت به خلق را براى آن که خلق خدا هستند بنمایى. انبیاى عظام و اولیاى خاصّ خدا در عین حال که مشابه دیگران اشتغال به کارها داشته‏ اند، هیچ گاه در دنیا وارد نبوده ‏اند؛ چون اشتغالشان بالحق و للحق بوده، در عین حال از رسول ختمى- صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم- روایت شده که فرموده است: لَیُغانُ عَلى‏ قَلبى‏ و انّى‏ لَأسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ سَبْعینَ مَرَّة شاید رؤیت حق در کثرت را، کدورت حساب مى‏ فرمود.
پسرم! خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانى‏ ها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خداى خود صاف کنى و پناه به ذکر اللَّه برى، هراسى از خلق به خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلى است، حساب در پیشگاه حق است.
فرزندم! پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتى بر تو شود، در صورتى که قصدت خدمت به جمهورى اسلامى و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خداى نخواسته براى هواهاى نفسانى و ارضاى شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوى ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنى.
بارالها! احمد و تبارش و متعلّقانش که از بندگان تو و تبار رسول اکرمند، اینان را در دنیا و آخرت سعادتمند فرما و دست شیطان رجیم را از آسیب به آنها کوتاه فرما.
خداوندا! ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافله سالکان، تو خود از ما دستگیرى فرما. رَبَّنا عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِکَ. «2» و السلام على عباد اللَّه الصالحین.
23 ربیع الاول 1405 «3»/ 25 آذر 1363
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(
صحیفه امام، ج‏19، ص: 119-120)

. انتهای پیام /*