به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت‌الاسلام محسن غرویان پیش از ظهر امروز در نشست حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد اظهار کرد: مباحث مربوط به انسان‌شناسی، انسان کامل و مراتب انسان‌ها یکی از بحث‌های موجود در حکمت متعالیه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه حکیمانه امام خمینی(س) انسان موجودی ساکن نیست بلکه جوهر نفس انسان می‌تواند حرکت داشته باشد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: اگر اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی را تحلیل کنیم به رگه‌هایی از حکمت متعالیه می‌رسیم که در نتیجه این اندیشه‌ها حرکت انسان باید در بستر اجتماع اتفاق بیفتد و حکومت و سیاست باید بستری برای رشد انسان باشد.

حاکمیت بستر کمال مطلوب انسان را فراهم می‌کند

وی ادامه داد: سیاست، حکومت و حاکمیت می‌تواند بستری را برای حرکت جوهری انسان فراهم کند تا انسان به کمال مطلوب نائل شود.

غرویان با بیان اینکه باید اندیشه‌های امام خمینی(س) به عنوان مؤسس نظام مورد واکاوی قرار گیرد گفت: امام بر اساس اندیشه خود انقلاب را به پیروزی رساندند، بنابراین باید مشاهده کرد که امام چه نگاهی به عالم داشت.

وی خاطرنشان کرد: امام به دنبال جنت عقلانی به عنوان تعابیر برگرفته از اندیشه‌های ملاصدرا بودند و این اندیشه را پیگیری می‌کردند که سیاست و حکومت باید چگونه باشد تا ما را به سرمنزل مقصود و موفقیت برساند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: برای تغییر و تحول در جامعه باید معرفت افراد را تغییر دهیم بنابراین هر گونه تغییر فردی سبب تغییر جامعه می‌شود.

وی عنوان داشت: حرکت جوهری انسان در ظرف طبیعت انجام می‌شود بنابراین مدیریت جامعه زمینه دستیابی انسان به فعلیت را فراهم می‌کند تا حیات اجتماعی انسان را به قوه‌ها، استعدادها و فعلیت محض برساند.

غرویان با بیان اینکه پشت همه تحولات سیاسی و اجتماعی فلسفه خوابیده است گفت: امام خمینی(س) اندیشمند، متفکر اسلامی و فیلسوف بودند که با استفاده از این ویژگی‌ها در جامعه ثاثیرگذاری کرد.

ولایت فقیه ولایت عرفانی و باطنی است

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امام خمینی(س) با مبارزه با کاپیتولاسیون نشان می‌دهد که تحمل حکومت کفر بر ایمان را ندارد.

وی عنوان داشت: نگاه امام به دنیا، انسان، ارزش‌های انسانی، علمای دین، ظلم، بی‌عدالتی و عدل ناشی از رسالت و احساس مسئولیت است که منجر به حرکت وی شد.

غرویان تصریح کرد: ویژگی‌های رئیس جامعه بر پایه‌های عرفان، فلسفه و حکمت تبیین شده است و شخصیت امام خمینی(س) در بستر حکمت متعالیه شکل گرفته بود.

. انتهای پیام /*