عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی آن است که حضرت امام خمینی(س) حکمت را وارد حکومت کرده است، امام خمینی(س) حکومتی را بنا نهاد که حاصل حکمت متعالیه است.

به گزارش پرتال پژوهشی و اطلاع رسانی امام خمینی(س) به نقل از خبرگزاری رسا، علیرضا صدرا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پنج‌شنبه عصر در نشست علمی «تقریری نو از اندیشه سیاسی اسلام» که در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: از نظر مورخان ایرانیان برای اولین بار حکومت را ایجاد کردند، و اکنون در دوران معاصر نیز انقلاب اسلامی ایران را بنا نهادند.

وی افزود: با ظهور اسلام، روح توحید در تمدن بشر دمیده می‌شود و توحید به اوج کمال خود می‌رسد و انقلاب اسلامی ایران تجدید همان تمدن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که ظهور تمدن اسلام در تاریخ بشری بی‌سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران روح معنویت را در روح سیاست و مادیت دمید و تحلیل‌گران غرب انقلاب اسلامی ایران را فراتحلیل می‌نامند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران بسیار شکوهمند و بزرگ‌ترین تحول در دوران غیبت و قرن 20 بوده است.

صدرا گفت: نظام سیاسی انقلاب اسلامی ایران عنصری بدیع است، ترکیب جمهوریت با ولایت و روزآمدی آن عنصر بدیع نظام سیاسی اسلام است.

امام(س) روشی برای سازگاری اسلام با موضوع دموکراسی و تمدن ارائه می‌کنند

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران انقلابی کامل بوده است، ابراز داشت: نهضت استقلال‌طلبانه نفت و نهضت مشروطه با کودتا و تحریف مواجه شدند و انقلاب اسلامی ایران دو ویژگی ضداستعماری و ضداستبدادی را دارا است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: جمهوری اسلامی فرصتی برای ایرانی است که هیچ‌گاه مردم‌سالاری را تجربه نکرده است، این نظام فرصتی است تا خادم بودن دولت برای مردم به معنای واقعی کلمه تحقق یابد.

وی ادامه داد:‌ قرائت سلطنتی از اسلام در میان اهل سنت وجود داشت، اما قرائت جمهوری از اسلام پدیده‌ای بدیع است.

صدرا با اشاره به این‌که اسلام با دموکراسی و تمدن ناسازگار نیست، خاطرنشان کرد: امام(س) روشی برای سازگاری اسلام با موضوع دموکراسی و تمدن ارائه می‌کنند، انقلاب اسلامی ایران با حضور توده‌های مردم و با شیوه نرم شکل گرفته است.

وی گفت: مهم‌ترین ویژگی این انقلاب آن است که حضرت امام خمینی(س) حکمت را وارده حکومت کرده است، امام خمینی(ره) حکومتی را بنا نهاد که به دنبال حکمت متعالیه است.

اسلام دینی مدنی و کامل است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ابراز کرد: حکمت به معنای عقلانیت از اساس نگاه توحیدی دارد، حکمت با شرک و کفر جمع نمی‌شود، حکمت متعالی افزون بر توحیدی بودن آن، توحید حکمت نیز هست، یعنی تمام مشرب‌ها و نحله‌های حکمانی را نیز امام(س) با یکدیگر آمیخته می‌کند.

وی گفت: اسلام دینی مدنی و کامل است و اسلام از همان ابتدا سیر متکامل ویژه‌ای از شریعت حضرت موسی(ع) و شریعت حضرت عیسی(ع) تا شریعت اسلام داشته است، دین اسلامی که پیامبر(ص) آورد، هدایت و رحمت برای عالمیان است.

صدرا ادامه داد: دین اسلام در مدت کوتاهی توانسته تمدن عظیمی را ایجاد کند، اما از همان ابتدا دچار تحریف عظیمی شد، از همان ابتدا در اسلام دعوایی سیاسی اتفاق افتاد و بر اساس این دعوای سیاسی مکتب‌های مختلف کلامی در اسلام به وجود آمد.

وی افزود: تفکر اسلام از همان ابتدا با دو تفکر راهبردی و غیر راهبردی مواجه شد، در تفکر راهبردی نیاز به رهبری تعریف شده بود، اما در تفکر غیر راهبردی امامت و رهبری جزو فروع قرار گرفته بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این‌که جریان راهبردی اسلام عمیق است، اما جریان غیر راهبردی ظاهر بین است، خاطرنشان کرد: با غلبه اصولی‌ها و تفکر اجتهادی بر اخباری‌گری که از همین قم آغاز شد و از اصفهان ریشه گرفته آغاز بیداری و توجه به تفکر راهبردی شیعه است.

امام خمینی جریان تفکر راهبردی اسلام را زنده کرد

وی گفت: این جریان اکنون در ایران نظام اسلامی را تأسیس کرده است و با پشت سر گذاشتن جنگ و مشکلات ابتدای انقلاب به مرحله تثبیت رسیده و اکنون در مرحله پیشرفت قرار دارد.

صدرا بیان داشت: حضرت امام(س) حاصل و جریانات تفکر راهبردی اسلام از همان ابتدا است، و همچنین بنیان این تفکر برای ادامه‌دهندگان است.

وی با اشاره به این‌که آثار امام(س) آثار جامعی است،‌ اظهار داشت: امام(س) با نوشتن آثاری به زبان مردم به دنبال انقلاب بودند، ایشان زبان مردم را انتخاب کردند زیرا می‌خواستند با زبان و ادبیات راهبردی با مردم سخن بگویند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امام(س) معتقد است که قرآن نقشه است و این تفکر امام(س) است که دین را کارآمد کرده است.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین شاخصه امام(س) امامت وی است، ابراز داشت: امام شخصیت حکمانی و فلسفه‌ای ویژه‌ای داشتند، اگر تأثیر ابعاد سیاسی شخصیتی امام(س) نبود، عمق نظرات ایشان در حکمت و فلسفه نیز معلوم می‌شد.

. انتهای پیام /*