همایش نیم روزه تبیین اندیشه امام خمینی (ره) درشهر تیران و کرون برگزار شد. به گزارش پرتال امام خمینی(س) این همایش با همکاری فرمانداری اصفهان، شهرداری و مراکزفرهنگی شهر تیران و کرون و موسسه تنظیم ونشر اثار امام خمینی (س) در اصفهان همزمان با آغاز جشنهای چهل یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. پنجمین همایش نشست تبیین اندیشه امام خمینی (ره) با موضوع انتخابات در اندیشه امام (ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری دوازدهم بهمن ساعت ۱۰ صبح در تیران از برنامه های این همایش بود. از جمله برنامه های جنبی این همایش برپایی نمایشگاه عکس از تصاویر حضرت امام در فرانسه و نمایشگاه کتاب از آثار وتالیفات حضرت امام بود.

در این مراسم که مدیران ونمایندگان نهادها و دستگاههای اجرائی شهرستان حضور داشتند دکتر حججی فرماندار تیران وکرون ضمن خیر مقدم به حاضرین و تشکر از همکاری ومشارکت موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در برگزاری همایش در خصوص نقش بی بدیل حضرت امام (س) در پیروزی انقلاب اسلامی و تصمیمات حکیمانه وقاطعانه حضرت امام در زمانهای مختلف که رمز پیشبرد انقلاب بود و لزوم تبین اندیشه امام و گرامی داشت ایام دهه فجر مطالبی را بیان نمود .

سپس حجت الاسلام کمساری مدیر موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان ضمن تشکر از برگزاری جلسه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان و تاکید ایشان بر آشنایی ترویج اندیشه امام خمینی(س) گفت: به جوان ها توصیه می کنم وصیت نامه امام را بخوانید شما امام را ندیده اید. امام اما مجسم در همین وصیت نامه بیانات و گفتارهاست محتوای آن امامی که توانست دنیا را تکان دهد همین چیز های است که در این وصیت نامه و مانند اینهاست.
در همان سخنرانی می فرمایند: نمی شود امام را برخلاف آنچه بود معنا کرد حرف های او موجود است. امروز راه امام و فکر امام و هدف امام برای ملت ایران و امت اسلامی وسیله نجات است (۱۴/۳/۸۴)
ایشان در ادامه با اشاره به اصول اخلاق انتخابات در اندیشه امام (س) گفت :
در بررسی سخنرانی ها مصاحبه ها و اعلامیه های حضرت امام در می یابیم در اندیشه های امام رای مردم و اراده آنها یکی از پایه ها و ارکان اصلی مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی است در مقابل دیدگاه هی که به اصالت رای اراده و خواست مردم توجه نداشته و ندارد.
در اندیشه امام رای مردم صرفا از باب تکلیف شرعی نیست بلکه امام رای مردم را یک حق برای آنها تلقی می کنند. لذا مقام معظم رهبری رای مردم را حق الناس می نامد –
اصول اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام خمینی(س)
۱- رعایت شئونات و شعائر اسلامی
اسلام شفارش به رعایت شئون و شعائر اسلامی در همه اعمال و رفتار های شخصی و اجتماعی مسلمانان دارد ، لذا در قرآن کریم .می فرمایند،ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب» حج ۳۲ ) امام قائل است در انتخابات باید شعون و شعائراسلامی رعایت شود: «نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزد های (مجلس شورای اسلامی) انتخابات که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهار چوب تعالیم و اخلاق آری اسلام انجام شود، از کارهای که با شئون اسلام منافات دارد جلو گیری گردد ، باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می شود، باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد».( صحیفه امام، جلد ۲۱ : ص ۱۱)
۲- پرهیز از تخریب:
حسن سابقه نامزد انتخاباتی از مواردی است که اکثر قوانین کشور ها نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارند ، پس باید یک نامزد از حیث رفتار و کردار برتر از شهروندان عادی جامعه باشد و نماد این برتری رعایت اصول اخلاقی است و افراد برای رسیدن به موفقیت در انتخابات مجاز نیستند از هر شگرد تبلیغاتی مخصوصاً جهت تخریب رقیب خود استفاده کندٍ؛ امام در بیانات خود درباره تبلیغات انتخابات نسبت به هتک حرمت افراد و مومنین هشدار داده و می فرمایند:« از آقایان کاندیدها و دوستان آنها انتظار دارم که اخلاق اسلامی – انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خود داوری نماید». (صحیفه امام ، ۱۲: ص۱۲)
در جای دیگری می فرمایند :
« بعضی از کاندیدها خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می کنند در رابطه با آن تذکر می دهم ،که امروز این نحو رفتار ها برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است . اگر فرضا کسی در دیگری مناقشه دارد ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد،حیثیت و آبروری مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است » . (صحیفه امام ،۱۷:۱۳۳-۱۳۴)
۳- پرهیرز از القای یاس و ناامیدی
یکی از مولف های ارزیابی سعادت مندی یک جامعه میزان سطح امید جامعه است لذا پیامبر اسلام می فرمایند:« الامل رحمه لامتی» امید، برای امت من رحمت است
امام (س) یاس را از جنود ابلیس می داند و می فرمایند : یکی از جنود ابلیس « یاس » است در اموری که انسان باید با امید عمل کند شیاطین ایجاد یاس میکند و بااین ایجاد یاس جوان های ما را درآن مسائلی که باید با تصمیم جدی پیش ببرند گاهی سست می کنند . (صحیفه امام ج۹-ص۱۸۱)
امام (ره) در جای دیگر در باب تبلیغات و گفتارهای مایوسانه می فرمایند :
اینها نمی دانند این معنارا که اگر مردم مایوس شوند ، به منزله شکست خوردن است ، یا می دانند و عمدا این کار را می کنند ، من عقیده ام هست که بسیاریشان عمدا و حساب شده چنین می کنند (صحیفه امام ج ۱۱ ص ۱۰)
و شاید از همین رو ست که می فرمایند :انتخابات سالم و پر شور موجب نا امیدی و یاس دشمنان می شود (صحیفه امام ج ۱۸ ص ۴۳۷)
۴- پرهیز از اختلاف افکنی
بی شک از جمله عناصر لازم جهت حرکت جامعه به سمت پیشرفت ،آرامش و پرهیز از اختلاف افکنی است ، شما اگر از واژه وحدت در میان کلماتی که از امام (ره) نقل شده تحقیق داشته باشید ، از واژه ها و کلمات پر کاربرد است، و پیوسته امام (ره) بر آن اصرار داشتند.
امام (ره) وجود اختلاف سلیقه و لزوم آنرا برای جامعه پذیرفته بودند ، ولی پیوسته مردم و مسئولان را از وجود اختلاف و تبدیل اختلاف سلیقه به دشمنی بر حذر می داشتند .
امام (ره) می فرماید :اختلاف باید باشد ، اختلاف رای ، اختلاف سلیقه ، مباحثه ، جارو جنجال اینها باشد ، لکن این نباشد که ما دو دسته شویم دشمن هم ، در عین حالی که اختلاف داریم ، دوست هم باشیم . ( صحیفه امام ج۲۱ ص ۴۷ )
۵- رای به واجدین شرایط
یکی از اصول اخلاقی انتخابات در اندیشه امام (ره) ، رای وانتخاب افرادی است که واجد شرایط نمایندگی از سوی ملت بزرگ ایران را داشته باشد.
امام (ره) در این باب می فرماید : ملت عزیز ، سرنوشت خود را به کسی دهید ، که در مسیر شماست که همان مسیر اسلام است (صحیفه امام ج۹ ص ۲۵۵-۲۵۴ )
در جای دیگر می فرمایند :
توجه کنید کسی که از همه متعهد تر به اسلام ، سوابق خوب ، وابسته به هیچ طرفی نه شرقی و نه غربی باشد ، نه غرب زده باشد ، نه شرق زده باشد ، مسلمان باشد ، پیرو احکام اسلام باشد ، ملی باشد ، دلسوز به ملت باشد ، خدمتگذار به ملت باشد ، سوابقش خوب باشد ... از خودتان باشد و برای خودتان باشدرای دهید . (صحیفه امام ج ۱۱ ص ۴۸۵-۴۸۴ )
در جای دیگر می فرماید :
انتخاب اصلح ، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد . همه چیز را بفهمد ، چون در مجلس اسلام تنها کافی نیست ، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما مربوط نباشد و اگر اصلح را انتخاب کردید کار را اسلامی کردید .(صحیفه امام ج ۱۸ ص ۱۹۶-۱۹۷ )