پرتال امام خمینی(س): مراسم بزرگداشت بیست و ششمین سالگرد ارتحال حجت الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی با حضور جمعی از اعضای بیت امام و جمعی از علما و روحانیون عصر امروز در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

بر اساس گزارش، حجت الاسلام المسلمین دکتر محمد مقدم در این مراسم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: پاسداشت فرزند مکرم امام راحل، سالگردش، امسال در روز سوم شعبان قرار گرفته است که میلاد سالار شهیدان عاشورا و روز پاسدار است.

دکتر مقدم مبارز با اشاره به آیاتی از سوره ملک، افزود: اقتدار و سلطه در چنبره عزت و قدرت خدا است و ملک به معنای قدرت و اقتدار است. هر موجودی در عالم هستی به لحاظ وجودی و موجود بودن قدرتی دارد و اساسا وجود عین قدرت است اما این قدرت به چند گونه ملاحظه می شود. اگر ما برای هر وجودی در عالم قدرتی قائل باشیم به این معنا است که این قدرت در عرض قدرت الهی نیست بلکه در طول قدرت خدا است و قدرت قاهره حق استیلای کامل بر همه قدرت ها و موجودات باشد.

وی یادآور شد: آیه دوم سوره ملک در توصیف خداوند می فرماید، «خدایی که صاحب اقتدار، سلطه و قدرت است و مرگ و حیات را آفرید». مرگ و موت در کنار حیات معنا می دهد و این خود بخشی از وجود را دارا است ولی پاسخ درست تر همان است که علامه طباطبایی به آن اشاره کرده اند که مرگ در عرف و فرهنگ قرآن به معنای نیستی نیست و به معنای تطور و تحول و تغییر شکل وجودی عوالم است و به معنای نیستی و فنا نیست.

مقدم ادامه داد: امتحان و آزمایش گاهی به این معنا است که ما طرف مقابل را می آزماییم تا حقیقتی بر ما روشن شود ولی خدا عالم به همه چیز است. معنای دیگر امتحان آن است که طرف مقابل را می آزماییم که برای خود او حقیقت بر ملا شود؛ از باب حجت است. خداوند بندگان را می آزماید تا برای بندگان درجه صدق و اخلاصشان روشن شود. همانند استادی که به آینده علمی شاگردان واقف است اما برای آنکه حجت را بر او تمام کند و جای اعتراضی باقی نگذارد، می آزماید تا برای خود او روشن شود.

وی با بیان اینکه امام خمینی(س) از آزمایش الهی سربلند بیرون آمد، تصریح کرد: روزهای پایانی قرن چهاردهم هجری شمسی را می گذرانیم. چه حوادث بزرگی در این قرن شکل گرفت. جنگ جهانی دوم، فروریختن بسیاری از قدرت ها، اشغال سرزمین فلسطینیان در این قرن بود اما در کنار همه مسائلی که در این قرن شکل گرفت، من بر این باورم از بزرگترین حوادث و جریاناتی که در قرن چهاردهم هجری ما شاهد آن بودیم، انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل بود. این انقلاب به دنیا نشان داد که دین نه تنها افیون ملت ها نیست، بلکه می تواند ملت ها را با دست خالی در برابر توپ و تانک ها قرار دهد و نمادی نوین بر دنیای پوسیده و متحر بشریت آورد.

 امام اسلام را به عرصه سیاست و زندگی بشری کشاند

 عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه امام اسلام را به عرصه سیاست و زندگی بشری کشاند، گفت: امام نمادی از یک قدرت دینی در دنیای امروز شکل داد و نام آن را جمهوری اسلامی گذاشت. هنر امام در این بود که در دنیای مدرن کوشید اسلام را با جمهوریت پیوند بزند. او به خوبی درک کرده بود این نظام می تواند مردم سالاری را شکل دهد در این نظام دینی قانون و حقوق اساسی شهروندی معنا پیدا می کند و حقوق انسان ها تأمین می شود.

 تأکید امام بر جمهوری اسلامی بود

 وی یادآور شد: تأکید امام بر جمهوری اسلامی از آن جهت بود که جمهوریت یعنی پایگاه بزرگی که دین را به کانون جامعه بر می گرداند و تکیه گاهش را مردم قرار می دهد. امام بارها هشدار داد که جمهوری اسلامی به میزانی که به جمهوریت گره بخورد به آرمانش می رسد و به میزانی که از جمهوریت فاصله بگیرد، از اسلام نیز فاصله می گیرد.

مقدم اظهار داشت: از زمانی که حاج احمد آقا به عنوان یک نیروی فعال، کنشر و بالنده سیاسی جایگاه خودش را تعریف کرد، همه دوستان او در خاطراتشان گفته اند و ما از نزدیک دیده ایم که او برای امام یک سرباز پا به رکاب بود و ارتباط او با مبارزین و نیروهای انقلاب بسیار ارزشمند بود. وقتی انقلاب پیروز شد، او امین است و حاضر نیست لحظه ای خود را ببیند. او همیشه خود را در آینه امام می دید و همه بی مهری ها و نقدها را به جان می خرید برای اینکه از آنچه امام می خواهد گامی عقب تر قرار نگیرد.

 حاج احمد آقا خمینی نقشی بسیار اساسی در تداوم جمهوری اسلامی داشت

 وی با بیان اینکه همه تلاش حاج احمد آقا این بود که کشتی انقلاب در مسیر خودش جریان یابد، افزود: شخصیتی مثل حاج احمد آقا خمینی نقشی بسیار اساسی در تداوم جمهوری اسلامی داشت؛ او کنار رهبری معظم انقلاب چون یاری امین قرار گرفت و با همه توان مسیر را هموار نمود و راه را باز کرد تا این میراث که جمهوری اسلامی است را پاس بدارد.

 امام می دانست حفظ این مملکت به حفظ جمهوریت در کنار اسلامیت است

 محمد مقدم گفت: پاسداری از امام، پاسداری از جمهوری اسلامی است. پاسداری از نظامی است که روی دو بال حرکت کند. به هوش باشیم، اگر به جمهوریت این نظام آسیب رسید مطمئنا به آرمان امام آسیب رسیده است. چرا آنقدر امام در سخنانشان تأکید کرده اند مراقب باشید نظامی ها، سپاهی ها و ارتشی ها عزیزان این ملت هستند و باید پشت و پناه ملت باشند؛ نه آنکه آنان صحنه گردانان سیاسی باشند؟! این خطر است. امام ذهن و ضمیری تیزبین داشت و آینده نگر بود. او می دانست حفظ این مملکت به حفظ جمهوریت در کنار اسلامیت است.

وی تأکید کرد: اگر ما مردم کنار این انقلاب باشیم و جامعه احساس کند نظام را خود به وجود آورده و خود پاسداری می کند و مردم با همه وجود لمس کردند رأی و انتخاب آنان در همه عرصه های نظام اسلامی تعیین کننده است و جامعه حس کرد که با رأی خود دیده می شود، اگر این نظام تکیه گاهش را مردم قرار داد، مطمئن باشید که هیچ چیزی نمی تواند این نظام را تهدید کند. از آن جایی بترسیم که مردم احساس کنند به حساب نمی آیند، دیده نمی شوند، رأی می دهند اما در عمل به گونه ای دیگر خواسته های آنان شکل می گیرد.

مقدم ادامه داد: این خطری است که به باور من ما نسبت به امام جفا می کنیم. باید با امام تجدید عهد کنیم که ما در حفظ نظام جمهوری اسلامی که با همه زندگی و تلاش و کوشش خود، خانواده، همسر و عزیزانت شکل دادی لحظه ای فروگذار نخواهیم بود و تلاش می کنیم بر حاکمانمان بقبولانیم که ما مسلمانیم اما اسلامی می خواهیم که امام خمینی(س) برای ما تفسیر کرد. اسلامی می خواهیم که از درون آن جمهوریت، حقوق شهروندی و حقوق اساسی بر می خیزد.

. انتهای پیام /*