‏‏مسئلۀ تجسم اعمال و تجسم اخلاق و اینها یک مسئله ای است که در پیش اهل نظر و‏‎ ‎‏محققین مسلّم است. و در روایات ما هم هست کسی که غیبت می کند، در روایات هست‏‎ ‎‏که زبانش به اندازۀ بین مکه و مدینه ظاهراً هست، دراز می شود و مردم در روز حشر از‏‎ ‎‏روی این زبان عبور می کنند. این نتیجۀ غیبت است. یک کسی که زبانش از این ور شهر به‏‎ ‎‏آن ور شهر دراز می شود و اعراض مردم را ذکر می کند و آبروی مردم را می برد، این زبان‏‎ ‎‏در آن عالم تا آن اندازه ای که اینجا دراز بوده، آنجا هم درازی پیدا می کند و اهل محشر‏‎ ‎‏از رویش ـ به حسب این روایت ـ می گذرند. وقتی بنا شد ارزش انسان به این مسائل باشد،‏‎ ‎‏آن وقت هیچ یک از معنویات دیگر ارزش ندارد. شما اگر گمان بکنید در پیش این‏‎ ‎‏طایفه هایی که ارزش را به این معانی می دانند، ارزشی که پیش انبیا هست، اینها اصلاً‏‎ ‎‏ارزش بدانند؟ باور نکنید که بدانند. ممکن است بگویند. و لیکن باور ندارند. اگر باور‏‎ ‎‏داشتند، می رفتند دنبال آن ارزش. حالا که ندارند و نمی روند دنبال آن ارزش، معلوم‏‎ ‎‏می شود باور ندارند. ارزش در لسان انبیا و در لسان اولیای خدا و در رأس آنها، قرآن‏‎ ‎‏کریم و رسول اکرم، ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ارزش به علم و تقواست. میزان، ارزش‏‎ ‎‏این دو خاصه است: علم و تقوا توأماً. علم تنها ارزش ندارد یا ضعیف است ارزشش.‏‎ ‎‏تقوای تنها یا ارزش ندارد یا ضعیف است ارزشش. ‏

صحیفه امام جلد ۱۷ ص ۱۸۵

. انتهای پیام /*