این مصیبتی است که جهانخواران بر بشریت تحمیل کرده اند و‏‎ ‎‏کشورهای اسلامی به واسطۀ ضعف مدیریتها و وابستگی، به وضعیت أسفبار گرفتار‏‎ ‎‏شده اند که این به عهدۀ علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای‏‎ ‎‏جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه های‏‎ ‎‏سازنده و دربرگیرندۀ منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و‏‎ ‎‏مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به درآورند. البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و‏‎ ‎‏خصوصاً برنامه های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی‏‎ ‎‏شرق، بدون حاکمیت همه جانبۀ اسلام میسر نیست و ریشه کن شدن آثار سوء و مخرب‏‎ ‎‏آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حکومت اسلامی همچون جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏ایران نیازمند به زمان باشد، ولی ارائۀ طرحها و اصولاً تبیین جهت گیری اقتصاد اسلام در‏‎ ‎‏راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزۀ اسلام با‏‎ ‎‏زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار‏‎ ‎‏می رود و بیان این حقیقت که صاحبان مال و منال در حکومت اسلام هیچ امتیاز و‏‎ ‎‏برتری ای از این جهت بر فقرا ندارند و ابداً اولویتی به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلّم راه‏‎ ‎‏شکوفایی و پرورش استعدادهای خفته و سرکوب شدۀ پابرهنگان را فراهم می کند. و‏‎ ‎‏تذکر این مطلب که ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود نباید در حکومت و‏‎ ‎‏حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند ومال و ثروت خود را به بهانۀ‏‎ ‎‏فخرفروشی و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتکشان، افکار و‏‎ ‎‏خواسته های خود را تحمیل کنند، این خود بزرگترین عامل تعاون و دخالت دادن مردم‏‎ ‎‏در امور و گرایش آنان به اخلاق کریمه و ارزشهای متعالی و فرار از تملق گوییها می گردد‏‎ ‎‏و حتی بعض ثروتمندان را از اینکه تصور کنند که مال و امکاناتشان دلیل اعتبار آنان در‏‎ ‎‏پیشگاه خداست متنبه می کند.‏

صحیفه امام جلد ۲۰ ص ۳۴۰

. انتهای پیام /*