به گزارش پرتال امام خمینی(س) مجید زمانپور در گفت‌وگو با ایبنا، اظهار کرد: احادیث کتاب «چهل حدیث امام خمینی(س)» به سه موضوع اخلاقی، عرفانی و اعتقادی تقسیم شده‌اند. 33 حدیث با موضوع اخلاق و هفت حدیث پایانی کتاب با موضوع اعتقادی و عرفانی گردآوری شده است.

 زمانپور با اشاره به این‌که بخش اخلاق این کتاب به دو بحث «رذایل اخلاقی» و «فضایل اخلاقی» می‌پردازد،‌ افزود: حدیث نخست این کتاب «نفس» نام دارد و بیان می‌کند که اعمال خدایی و شیطانی هر فرد از نفس او نشات می‌گیرند. کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین احادیث این اثر، حدیث نخست است چون این حدیث دریافت مفهوم دیگر احادیث را هم سهل‌تر می‌کند.

 وی با بیان این‌که احادیث بعدی این کتاب به انجام کارهای خوب و بد اختصاص پیدا کرده‌اند و اتفاقاتی را که در نفس هر انسان رخ می‌دهند، بازگو می‌کنند،‌ بیان کرد: «ریا»،‌«کبر»،‌‌ «عُجب» و «حسد» از مهم‌ترین  رذایل اخلاقی‌اند که در کتاب «چهل حدیث امام خمینی(س)» به آن‌ها پرداخته شده است.

 نویسنده کتاب «لطایف عرفانی برگرفته از آثار امام خمینی(س)» گفت: کتاب «چهل حدیث امام خمینی(س)» مانند یک کتاب پزشکی برای شناخت بیماری‌های باطنی و نفسانی انسان است. امام(س) در این کتاب نقش طبیبی را دارند که با مراجعه به احادیث اهل بیت(ع) راهکارهای درمان بیماری‌های پنهان نفس انسان را ارایه می‌دهند. راهکارهای بیان شده در این کتاب هم نقش یک درمانگاه روحی را در منزلی که این اثر در آن وجود دارد، ایفا می‌کند.

 زمانپور ادامه داد: ایشان بعد از توضیح صفات اخلاقی بد به صفات نیکو می‌پردازند، ویژگی‌ها و فواید خوبی را معرفی و راه‌های دست‌یابی به فضایل اخلاقی را ارایه می‌کنند. از مهم‌ترین احادیث صفات نیکو که در این کتاب بیان شده‌اند، می‌توان «شکر»،‌ «توکل»،‌ «تفکر»، «صبر» و «توبه» را نام برد.

 نویسنده کتاب «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» با اشاره به این‌که بیدار ساختن خواننده و تنبه دادن بـه مخاطب، در شرح این روایات مورد نظر امام(س) بوده است تا مخاطب از همنشینی با لذات دست بردارد و همنشین اعمال صالح شود، اظهار کرد: امام(س) مکتوبی را نوشته‌اند تا آدمی با مطالعه آن، ضمن طى طریق سلوک، خود را از صفات بد و ناپسند مبرا سازد، هدایت شود و در نهایت، با ایمان درست و عمل پاکیزه خداى خویش را ملاقات کند.

 زمانپور افزود: آخرین حدیث کتاب در شرح مطالبى است کـه از سنگین‌ترین مطالب و مباحث عرفانى محسوب می‌شود. مباحثى از قبیل جبر و تفویض عرفانى، بحث ذات و اسماء و صفات حق تعالى، شناخت بارى‌تعالی و آفرینش آدم بر صورت او و مانند آن در این حدیث بررسی شده‌اند. این مباحث را که همگی بنیه و جنبه عرفانى دارند و هر یک از آن‌ها از مستندات محکم عارفان است، طبعا معظم‌له به مذاق عرفان تفسیر کرده‌اند. البته در جاى خود متذکر ده‌اند که حمل این روایات و آیات بر معانى عرفانى به سائقه ذوق شخصى نبوده است و ایشان آنان را بر طبق اهواى کسان تفسیر نکرده‌اند. امام خمینى(س) در شرح این احادیث به طرح مباحث نفیس ‍عرفانى پرداخته‌اند و توجه داشته‌اند که عقاید غیر از شرع را در شرح احادیث وارد نسازند.

 وی با اشاره به این‌که نگارش این اثر، سخت و برای عموم مردم قابل فهم است، ادامه داد: موسسه حفظ آثار و نشر آثار امام خمینی(س) باید تلاش بیشتری برای آسان‌سازی و روان کردن متن این اثر ارزشمند انجام دهد تا همه مردم به ویژه جوانان بتوانند از این اثر گرانمایه استفاده کنند.

 نویسنده کتاب «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» یادآور شد: از دیرباز عالمان بزرگ حوزه اندیشه و عرفان، یک کتاب را با عنوان «جهل حدیث» تالیف می‌کردند. این یک سنت بین علمای شیعه برقرار بوده است و عالمان جدید هم این موضوع را از عالمان قدیم به ارث برده‌اند و در بین عالمان و عارفان «چهل حدیث» به «اربعین» معروف است.

نویسنده حوزه دین در پایان درباره کتابش با عنوان «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» گفت: در این کتاب که به زودی چاپ خواهد شد، پنج حدیث نخست کتاب «چهل حدیث امام خمینی(س)» را با شرحی روان و قابل فهم برای نوجوانان و جوانان دهه سوم انقلاب نوشته‌ام.

 کتاب «چهل حدیث امام خمینی (س)» تاکنون بیش از 35 بار به شکل‌های گوناگون به چاپ رسیده‌ است.

. انتهای پیام /*