پرتال امام خمینی(س): حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری در دومین شب مراسم عزاداری مجازی حسینیه جماران با عنوان « چیستی و چرایی تحریف های معنوی عاشورا» گفت: امروز با تحریف های مدرن در باره قیام و حادثه عاشورا مواجه هستیم. و تحریف ها در دلایل و  اهداف قیام امام حسین(ع) مطرح می شود.

دکتر کمساری در ابتدای سخنان خود تصریح کرد: به دلیل اهمیتی که حادثه عاشورا داشته، این حادثه بیش از سایر حوادث در معرض تحریف قرار گرفته است. فرقی هم نمی کند این تحریف چه آسیب وارد کردن به ظاهر این حادثه باشد چه آسیب به ماهیت این واقعه. ضمن اینکه این حادثه یکی از بزرگترین حوادث تاریخ بشریت است در عین حال یکی از حوادثی است که بیش از سایر حوادث همچنان در معرض قرار گرفتن تحریف هاست. عده ای می خواهند چه عامدانه و مغرضانه و چه از سر جهل این حادثه را از واقعیت خود دور کنند. در حادثه عاشورا  ما با دسته ای از تحریف ها که اساسا اتفاق نیفتادند و اگر افتادند در بستر متفاوتی از برداشتی امروزی ما بوده است، مواجه هستیم. لکن آنچه از همه مهمتر است بررسی تحریف معنوی عاشورا و اصلاح آن است.

تحریفات مدرن

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه به بازگویی دروغ های مربوطه به حادثه عاشورا پرداخته و گفتند: عاشورا پژوهان نقل قول های دورغین بسیاری در این زمینه پیدا کردند. در این اتفاق آنچه مهم است این است که حادثه عاشورا را از دلیل هدف اصلی خود دور کردند. این یکی از آسیب زا ترین اتفاقات است که در طول تاریخ با آن در ارتباط بودیم و امروزه به آن تحریفات مدرن می گوییم. این تحریفات گاهی در علل و فلسفه قیام امام حسین بود؛ اینکه اساسا چه شد که امام حسین(ع) جنگید و چرا تصمیم به قیام گرفت؛ بعضی می گویند این مواجه یک نزاع شخصی بود و سعی در کوچک نشان دادن آن دارند که در این خصوص مردم را به خواندن کتاب دانشنامه امام حسین(ع) ارجاع می دهم.

ذات دشمنان دشمنی است

دکتر علی کمساری تصریح کردند: عده ای مغرضانه، قیام امام حسین(ع) را از یک قیام جهت دار به قیامی شخصی با یزید کوچک کرده اند. در واقع به تقلیل دادن قیام امام در حد هوا و هوس بسنده کرده اند. نوع دیگری در انگیزه قیام امام(ع) در واقع فروکاستن آن به یک برداشت غلط است. گاهی تحریفات از سوی دشمن صورت می گیرد؛ برای مثال در دوره اموی، دستگاه های تبلیغاتی کمر همت بستند تا با توان حداکثری، جریان شیعه را سرکوب کنند و تصویر متفاوتی از امام سوم شیعیان نشان دهند. آنان در همین راستا روایت جعل کردند و به او لقب خارجی دادند که این ذات دشمنی است و اتفاقی طبیعی است.

  نقش دوستان جاهل در تحریف عاشورا

دکترکمساری در خصوص تحریفاتی که برخی از شیعیان در خصوص جریان عاشورا ایجاد کرده اند، گفت: بعضی تحریفات اما به خصوص در چرایی قیام از سوی دوستان جاهل انجام شده است. برخی شیعیان از سر جهل و متاثر شدن از فرهنگ بیگانه چیزهایی را به امام حسین(ع) نسبت دادند و دلایلی را مطرح کردند که یک نوع تحریف آشکار در جریان ایشان است. امام حسین(ع) در مدت زمان بعد از شهادت امام حسن به پیمان نامه صلح برادرشان با معاویه عمل کردند اما مرتبا مخالف خودشان را با خلیفه ناحق مسلمانان ابراز کردند. حتی در کتاب سلیم بن قیس آمده که در سال 60 هجری که منتهی به مرگ معاویه شد، امام فرمودند که بروید بزرگان و صحابه و تابعین را دعوت کنید. به دنبال این اتفاق یک جمعیت 700 نفری جمع شدند و امام در این دیدار بحث امامت خودشان را مطرح کردند و به بازگویی احادیثی از پیامبر پرداختند. در نهایت ایشان از حاضران آن مجلس اعلام حمایت و همراهی گرفتند. بنابراین ایشان حتی در زمان حیات معاویه علی رغم اینکه در صلح با او بودند ولی اعتراض خودشان را به روند و حکومتداری او اعلام می کردند. ایشان خودشان را بر اساس پیمان نامه امام حسن(ع) محق ولایت می دانستند و از بیان نارضایتی خود درنگ نکردند.

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام در ادامه به بررسی تحریفات مطرح شده از سوی شیعیان پرداخته و ادامه دادند: عده ای از شیعیان این تحریف را شکل دادند و گفتند امام حسین کشته شد تا اشک او کفاره گناهان امت باشد. این دیگر کار دشمن نیست بلکه برداشت انحرافی دوستان است. یعنی خون حسین(ع) ریخته شد تا من گناهکار از عذاب الهی در امان باشم. سخنرانی امام(ع) در روز عاشورا و کردار ایشان و همراهان و اتفاقات آن روز در تاریخ ثبت شده و به درستی هیچ حادثه ای در تاریخ به اندازه این حادثه در تاریخ مضبوط نیست. در واقع اصل ماجرا به تمامی حفظ شده است. با این حال وقتی به مطالعه سخنان ایشان می پردازیم هیچ جا ایشان نگفتند که من کشته می شوم تا خون من پناه گناهکاران باشد. این حرف یعنی او سنگری است برای گناه کردن. ایشان قیام نکرد تا من نوعی اجازه برای گناه کردن داشته باشم. اگر کمی تحقیق کنیم متوجه میشویم که این تحریف از مسیحیت سررشته می گیرد. آنها بر این باورند که عیسی(ع) کشته شد تا خون او کفاره گناهان مسیحیان باشد.

اگر امام (س) نبود با برداشت سطحی از عاشورا مواجه بودیم

کمساری از پیامدهای منفی این اتفاقات ابراز نگرانی کرده و گفتند: تفکر غلط نسبت به حادثه عاشورا باعث شده تا این حادثه که باید سرنوشت ساز باشد به حادثه ای کوچ بدل شد. در صورتی که امام حسین(ع) کشته شد تا کسی دیگر گناه نکند؛ تا جلوی ظلم را بگیرد. این تفکر یکی از همان تفکرات انحرافی است که در حالی که اشکی که اندازه بال مگسی انسان را از آتش جهنم نجات می دهد باید باعث این بشود که ما بتوانیم هم مسیر ایشان حرکت بکنیم و اگر از حریت و آزادگی ایشان حتی ذره ای پژواک پیدا بکند این قطره اشک آتش را به ما سرد می کند. این اتفاق روح نهضت عاشورا را از روند خود خارج کرد و اگر ایثار حضرت امام و برپایی انقلاب اسلامی نبود چه بسا ما به یک برداشت کاملا سطحی و غیر حقیقی از حادثه عاشورا می رسیدیم.

دکتر کمساری در خصوص تحریف اهداف قیام امام حسین(ع) ادامه دادند: نکته بعدی تحریف در دلایل قیام و مقصود آن بود. این از اصلی ترین تحریف هایی است که به لحاط معنوی با آن رو به رو هستیم. درست است که امروز عصر سرعت انتقال اطلاعات است ولی ببینید که در این عصر چه اطلاعات غلطی منتقل میشود. نمی توان این عصر را عصر وثاقت اطلاعات دانست چرا که به راحتی مطلبی به غلط منتشر می شود. برخی با تقطیع سخنرانی ها حقی را ناحق جلوه می دهند. در حوزه عاشورا هم چنین اتفاقی افتاد. چیزی که به شدت به این جریان لطمه می زند استفاده از همین شگردهاست. در بحث انقلاب و امام هم همین است. ما مرتب با این مسائل مواجه می شویم. تقطیع سخنان امام که اساسا از برداشت ایشان دور بوده است. برای مثال در هواپیمایی که امام را از فرانسه به ایران منتقل می کند، خبرنگاری از امام می پرسد که چه حسی دارید ایشان هم می گویند هیچ. این هیچ یعنی خوشی و ناخوشی من در محضر الهی است و منی نیستم که حسی داشته باشم. برخی مغرضانه می گویند ایشان حسی به ایران اسلامی نداشتند! یک اتفاقاتی که در دوره مدرن فیلمبرداری و ضبط شده قلب واقعیت می کنند که باید قسم بخوری چنین چیزی نبوده است. امام با تمام وجود نسبت به ایران و ملیت خود احساس داشتند و عاشقانه وطنشان را دوست داشتند.

امام وارث یک خط مبارزه حق با باطل است

ایشان ادامه دادند: امروزه اتفاقا تحریف کردن راحت تر است. گیج کردن مخاطب بسیار ساده است. یکی دیگر از تحریفات به اهداف امام حسین(ع) برمیگردد. امام چرا قیام کرد؟ وقتی اولین جرقه های قیام شکل گرفت دستگاه های معاویه گفتند ایشان زیاده خواه و انحصار طلب است و اهل تعامل نیست و خروج کرده است. دشمن ماهیتش دشمنی است و از او گله ای نیست. ذات او این است. شیعیانی هم گفتند که ایشان از ماموریتی در گوشی آمده و قیام کرده و متاسفانه امام را به یک تحلیل گر ناشی سیاسی تقلیل دادند. آنها می گفتند که امام(ع) یا نمی دانسته کشته میشود یا اگر می دانسته ماموریت شخصی بوده است. امام حسین(ع)  اما در اولین جملات مخالفت  با یزید می گوید که کسی مثل من با تفکر من با جهان بینی یزید نمی تواند بسازد و کنار بیاید. یعنی منی که مظهر عدالت است با مظهر ظلم و جور جمع شدنی نیست. حتی هنگامی که امام(ع) وقتی که مروان را اتفاقی می بینند، مروان از ایشان درخواست می کند که بیاید صلح کنید. اما ایشان خط را مشخص می کنند و این ارتباط را نشدنی می دانند. این خط امام حسین(ع) ، خط خون است. امام وارث یک خط مبارزه حق با باطل است. پیغمبر می فرمایند: اگر معاویه را بر منبر من دیدید او را بکشید. امام حسین(ع)  نیز در این رابطه می فرمایند: مردم او را به روی منبر دیدند و او را نکشتند و چه شد ثمره اش؟ خدا آنها را مبتلا به یزید کردند.

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه می دهند: ایشان تحت عنوان وصیت نامه، نامه ای به بردارشان محمد بن حنفیه می نویسند و می فرمایند: من برای اصلاح امت پیامبرم خارج شدم. بنابراین دیگر کسی نمی تواند بگوید قیام او با اهداف شخصی بود و می خواست حکومتی بر پا کند. ایشان در قسمتی دیگر می گویند من نه شورشی هستم و نه اهل فساد بلکه قیام کردم برای امر به معرف و نهی از منکر. این امر به معروف دقیقا هدف گذاری مبارزه با فساد در اصلی ترین نقطه حکومت است. ما در این زمینه ذهنمان فقط به حجاب بانوان می رود در صورتی که فساد سیستم حکومتی هدف اصلی ایشان بود. لذا اگر امام این جراحی را انجام نمی داد، جراحی که خونریزی فراوانی هم داشت، دیگر از اسلام چیزی وجود نداشت. وقتی که همه چیز برای تحریف اسلام چیده شده بود امام جانشان را برای احیای دین فدا کردند. الان هم اینطور است وقتی که بحث از مبارزه با فساد می شود می روند سراغ ریزه های فساد در صورتی که باید ریشه آن را خشکاند. وقتی سر امام را در تشت طلا برای یزید بردند او جام شراب را روی سر ایشان می ریخت و شعر می خواند و دین پیامبر را به سخره می گرفت. بنابراین هدف گذاری ایشان در برخورد با منکر درست بوده است.

هدف امام امر به معروف در بالاترین سطح بود

دکتر کمساری در خصوص اهداف امام حسین(ع) ادامه دادند: هدف امام حسین(ع) امر به معروف در بالاترین سطح ممکن بود. لذا نه تنها جان خود بلکه جان اصحاب نزدیک و خانوده اش را تقدیم می کنند. امام در لحظه ای که می خواستند از مکه راه بیفتند عبدلله جعفر میاید که ایشان را منصرف کند. اما امام می گویند پیامبر به من گفتند خدا خواسته تو اینگونه به شهادت برسی. یعنی اگر قیام و شهادت و ذبح او نباشد اسمی از اسلام نمی مانند و هیچ چیزی جز خون او نمی توانست این فساد را بخشکاند. تحریف معنوی عاشورا یعنی ارائه تصویری غیر واقعی و برخلاف مقصود قیام امام حسین. این یا از ناحیه دشمنان است یا از دوستان ناآگاه. راه از بین بردن این اتفاق بالا بردن بصیرت و فهم درست ما از چیستی و چرایی حادثه عاشورا است. امیدوارم توفیق درس گیری از این حادثه را داشته باشیم و از گریه بر امام حسین(ع) برای خودمان عمل صالح دست و پا کنیم و این خونی که در کربلا ریخته شد در عصر ظهور به واسطه امام زمان به عنوان منتقم عاشورا به جریان اصلی منتهی به اعتلای حق و حقیقت منجر شود. تشیع دو بال دارد یک بال عاشورا و یک بال انتظار است.

ایشان در پاسخ به این سوال که مهمترین نقش امام خمینی(س) در برخورد با تحریفات معنوی چه بود، مطرح کردند: به نظر من می توانیم بدون تعصب امام را به عنوان  احیاکننده عاشورا در عصر فعلی نام ببریم. ایشان در دوره ای که تمام امید ها به احیای اسلام به سمت ناامیدی میرفت او عاشورا را از یک واقعه تاریخی غیر جریان ساز به یک حرکت و اتفاق جریان ساز و الهام بخش تبدیل کرد و منجر به پیروزی انقلاب شد. جایی می گویند ما مردم گریه نیستیم. امام حادثه عاشورا را به یک حادثه زنده و الهام بخش تبدیل کردند و درست ترین برداشت را داشتند و منجر به انقلاب اسلامی شد. مفهوم شهادت هم از برداشت های درست ایشان بود.

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در پایان در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی در عزاداری سیدالشهدا گفتند: گفتنی ها را بزرگان گفتند و مراجع فرمودند. این یک امر کاملا عقلی است و مبتنی بر باورهای دینی است و اگر بنا باشد شرکت در جلسه ای منجر به متضرر شدن انسان بشود نباید آن اتفاق بیفتد. البته این خیلی دشوار است برای عزاداران که دو سال از شرکت در جلسات عزای امام حسین(ع) محروم اند و ما توشه معنوی از این جلسات می گیریم اما شرایط وقتی اقتضا می کند باید آن را به عنوان یک جریان بپذیریم. مثل دوران صدام که ما از زیارت امام حسین (ع) محروم بودیم. بعضی ها ممکن است عاشقانه بگویند اگر خودمم در مراسم مبتلا شدم مهم نیست. اما اگر کسی مبتلا بشود می تواند ده ها نفر دیگر را مبتلا کند. بنابراین باید سعی کنیم که حق الناسی به گردنمان نباشد. امام حسین(ع) زمین کربلا را خریدند تا خونشان در زمین شخصی دیگر ریخته نشود. بنابراین سعی کنیم حقی را ضایع نکنیم.

 

. انتهای پیام /*