آیت الله مسعودی خمینی یکی از شاگردان پر سابقه امام خمینی و از مبارزین قبل از انقلاب در دیدار با مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ـ دفتر قم ـ درباره شخصیت الهی امام اظهار داشت: «من فکر می کنم حضرت امام شخصیتی است که ابعاد مختلفی دارد و هر کسی از زاویه فکر خودش می تواند امام را بشناسد و معرفی کند و به اصطلاح «هر کسی از ظن خود شد یار من».
به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مسعودی خمینی در ادامه افزود: امام را باید از سالهای قبل از نهضت و مبارزات شناخت، بنده و جناب آقای آقاشیخ حسن صانعی از 5 ـ 6 سال قبل از مبارزات خدمت امام بودیم. امام چهرهای ماندگار است و در تاریخ بشر جزو چهره های صالح و خوب ماندگار است. دو دسته در تاریخ چهره ماندگار هستند، صالحان و ظالمان و امام خمینی چهره ماندگار صالح است. نباید امام را تنها از نظر انقلابی و سیاسی نگاه کرد، امام جنبه های علمی و عملی زیادی دارد. امام حکمت متعالیه را خوب تدریس می کرد و در عرفان نظری کتابهای متعدد و مهمی نوشتند در یکی از همان کتابهای عرفانی که در بیست و هفت سالگی نوشتند یک بیت شعر نقل کردند که گویای آن بعد از شخصیت ایشان است:
من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر
من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش
این شاگرد امام(س) در تحلیل این بیان امام خمینی افزود: منظور ایشان مشاهدات وجود است که در باطن خود می دیدند و یافته بودند که قابل بیان نمی باشد. مقامات عرفانی امام مقامات والائی است که به این سادگی به دست نمی آید. البته ایشان تأکید دارند که رسیدن به مقامات عالیه توحید جز از راه شریعت ممکن نیست. این یک حرف باطلی است که گفته شود ظواهر شریعت را رها کنیم و به باطن آن بپردازیم. به مواهب الهی و حقایق اسلامی از راه شریعت می توان رسید. به هر حال آن سالهایی که ما خدمت امام بودیم نه اینکه از امام دروغ، غیبت و... دیده نمی شد بلکه یک کلمه اضافه ای هم از ایشان ندیدیم. یادم می آید پس از رحلت آیت الله بروجردی در منزل امام یک روز جمعی حضور داشتند و کسی مطلبی که به آیت الله بروجردی تعریضی داشت بر زبان آورد، امام با ناراحتی گفتند خانه من جای غیبت کردن نیست، عصبانی شدند و از مجلس خارج شدند، من معتقدم ما هنوز بعد معنوی و عرفان عملی امام را نشناخته ایم و تازه هر چه بگوئیم از جنس مفاهیم است در حالی که مشاهدات وجودی از جنس مفاهیم نمی باشند.
این مدرس حوزه علمیه همچنین افزود: امام با این مقامات معنوی و عرفانی از امور اجتماعی غافل نبود و به وظایف خود عمل می کرد به گونه ای که در موارد مناسب، خودش افراد را امر به معروف و نهی از منکر می کرد. یادم می آید در همان سالهای مبارزات نهضت اسلامی، روزی در جمع مردم سخنرانی می کردند و در همان مجلس کسی را اشاره کردند که به حضورشان برسد و چیزی در گوش او گفتند، من متوجه شدم و آن فرد را تعقیب کردم و پرسیدم آقا به شما چه گفتند. او گفت آقا به من فرمودند انگشتر طلا برای مرد حرام است. پرسیدم شما چه کردید؟ گفت من انگشترم را درآوردم و خدمت امام دادم و گفتم هر جور صلاح می دانید هزینه کنید. این امور به ظاهر ساده هستند ولی امام در آن حال مبارزه و مسائل مهمی که به آن مبتلا بودند، به این احکام شرعی هم توجه داشت که ماها قادر بر این کارها نیستیم.
مسعودی خمینی در ادامه و درباره مقامات عرفانی امام(س) افزود: ایشان همان گونه که در تفسیر سوره حمد فرمودند که انسان به مقامی می رسد که حجب ظلمانی و حجب نورانی را حذف می کند؛ جزو کسانی بود که به چنین مقامی رسیده بود. ایشان اصلا به چیزی وابستگی نداشت لذا وقتی مأموران رژیم او را می بردند آنها می ترسیدند و امام به خدا قسم می خورد که نمیترسیده است. چطور بوده که نترسیده؟ چون پنجاه ـ شصت سال خودسازی کرده و عرفان عملی را در خود پیاده کرده بود. من فکر می کنم کسانی که دست اندرکار شناساندن امام هستند این جنبه عرفان عملی ایشان را مورد توجه قرار دهند. کسی بود که با امام بد بود و ناسزا می گفت، روزی من در خدمت امام بودم، در کوچه ای باریک با امام مواجه شد، امام به او سلام کرد و همان سلام کردن او را منقلب و عوض کرد.
آیتالله مسعودی خمینی در پایان اظهارداشت: امام معتقد بود که هیچ چیزی از خود ندارد و همه چیز از خدا هست و در همین مسیر مراقب خودشان بودند و با همان عرفان عملی انقلاب را پیروز کردند و بر همه ما واجب است به هر نحوی که می توانیم این انقلاب را حفظ بکنیم. امام و انقلاب به ما آبرو و شخصیت داده و ما باید از همان آبرو و شخصیت در مسیر حفظ انقلاب استفاده بکنیم. من به بزرگان و مراجع عرض می کنم که اگر مسئله ای را می دانند باید بگویند، اینکه عده ای آبرویشان را می برند، ملاحظه نکنند، آبرو برود اما برای اسلام، چه عیبی دارد و چه اشکالی دارد که آبروی ما برای اسلام برود. ما تا پای آبرو و جان خودمان بایستی برای حفظ نظام اسلامی بایستیم.
.
انتهای پیام /*