به گزارش پرتال امام خمینی(س) حجت الاسلام حسن پویا در گفت وگو با شفقنا در خصوص لزوم حاکمیت دین در جامعه گفت: اساس دین و اسلام برای ساختن جامعه است و ساختن جامعه نیازمند حاکمیت دین است  و در غیر اینصورت دین به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا نمی کند زیرا یکی از ارکان دین که حکومت و حاکم اسلامی است ناقص می ماند و تا زمانی که در جامعه حکومت و حاکم اسلامی نباشد توان اجرای بخشی از احکام دین وجود نخواهد داشت.

او با بیان اینکه در رابطه با حکومت چند دیدگاه وجود دارد ادامه داد: برخی از فقیهان این استدلال را دارند که حاکمان اختیاردار حکومت و علما و فقها اختیاردار دین مردم هستند که نتیجه این تفکر جدایی دین از سیاست است و در نهایت این افراد فقط در حد توصیه و سفارش با مسائل بر خورد می کنند.

پویا اظهار کرد: حدود و دیات اسلام و امثال آن در حکومت اسلامی قابل اجرا هستند و در غیر اینصورت باید کنار گذاشته شوند و امام بارها این مطلب را بیان کردند که «اگر حاکمیت دینی نباشد اجرای احکام الهی تعطیل خواهد شد و این قطعأ مورد پسند شارع مقدس نیست». شارع مقدس که دین را قرار داده دوست دارد تمام احکام اسلام اجرا شود و بخشی از احکام تا زمانی که حاکمیت، اسلامی نباشد به مرحله اجرا نخواهد رسید بنابراین ما الزام داریم که برای اجرای احکام الهی دنبال حاکمیت دین و حاکمان اسلامی باشیم.

او تصریح کرد: امام خمینی(س) با استناد به روایت عمربن حنظله مراجعه کردن به حکومت طاغوت را باطل اعلام کرده و فرمود: حکمی که طاغوت می دهد مورد قبول خداوند نیست و بر شماست که به حکام اسلامی و دینی مراجعه کنید. همانطور که امام صادق(ع) فرمودند «هرکس در موارد حق یا باطل به آنان مراجعه کند در واقع به سوی باطل رفته واز این رو آنچه بر اساس حکم او دریافت می دارد، به باطل اخذ نموده است، هرچند در واقع حق او ثابت باشد؛ زیرا آن را بر اساس حکم طاغوت گرفته است. خداوند امرفرموده است «یرِیدُونَ أَن یَتَحَاکَمُواْ إِلَی الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن یَکْفُرُواْ بِهِ وَیُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِیدًا.» به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان میخواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه های دور دستی بیفکند.»

پویا گفت: در گذشته متدینین سعی می کردند به مراجع قضایی رجوع نکنند و حتی رفتن به کلانتری را برای خود خواری می دانستند و یک جهت عمده این تفکر این بود که آنها دادگاه ها را دینی، اسلامی نمی دانستند و سعی می کردند جز در مواقع ضروری به آن مراجعه نکنند. امام هم با همین توجه و با اعتقاد راسخی که داشتند مبنی بر اینکه در زمان غیبت امام زمان هم باید دین اجرا شود و احکام خدا نباید تعطیل شود، قیام کردند. در حالی که اطرافیان امام و دیگران با این اعتقاد به دین نگاه نمی کردند و دین را مجموعه ای از احکام فردی می دانستند و این اعتقاد را داشتند که اگر متدین باشند کافی است یا اگر شاه دانشگاه ها را جدا کند و اجازه دهد ما احکام خدا را بیان کنیم برایمان کفایت می کند اما امام آگاه بودند که با حاکم ظلم، بخش زیادی از احکام اسلام پیاده نمی شود با این دیدگاه در مقابل حکومت جور ایستادند و به اهداف خود رسیدند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: امام خمینی تا زمانی که آیت الله بروجردی در قید حیات بود فقط در حد توصیه اقدام می کرد ولی بعد از فوت آیت الله بروجردی حکومت شاه فرصتی پیدا کرد تا اعمال خود را راحت انجام دهد حتی از شاه نقل شده که «من اهدافی که پدرم به به سبب حضور آیت الله بروجردی نمی توانست انجام دهد را الان اجرا می کنم» و به محض اینکه شاه این کار را انجام داد امام با همان اعتقاد بر اینکه احکام خدا باید اجرا شود و وظیفه مردم است که در مقابل طاغوت ساکت ننشینند در مقابل ظلم قیام کرد و به علمای دیگر هم خطاب کردند با توجه به وطیفه شرعی باید به داد مردم برسید.

او در خصوص دیدگاه امام نسبت به طاغوت اظهار کرد: امام معتقد بود که طاغوت در مقابل خدا و در مقابل اسلام و انبیاء قرار دارد و راه آنها هم جدای از راه سلام و انبیاء است و تمام انبیاء نیز در مقابل طاغوت قیام کردند.

 پویا در رابطه با علل فاصله گرفتن عده ای از دیدگاه های امام گفت: یک دلیل آن که خود امام هم به آن اشاره داشت نفسانیات است و در واقع انسان ها فکر می کنند که تمام امور و صلاح جامعه در دست آنها است و فقط آنها هستند که می توانند قوانین را اجرا کنند و دلیل دیگر این است که ما حقیقت را آنچنان که امام فرمودند نشناختیم.

او اظهار کرد: امام حدود 15 سال یک راه را انتخاب کرد و ادامه داد. در این راه تبعید شد و فرزندش به مرگ مشکوکی از دنیا رفت. بعد از ورود به ایران در بهشت زهرا سخنرانی کرد که ما حکومت طاغوت را شکست دادیم و در واقع خود را در این راه تنها نمی دید. تا زمانی که این روحیه وجود نداشته باشد کسی نمی تواند به اهدافش برسد.

پویا اظهار کرد: امام علی(ع) زمانی که دید اصل اسلام در حال از بین رفتن است کنار نشست  و فرمود «25 سال با خاری در چشم و استخوانی در گلو سکوت کردم» پس زمانی که حضرت علی(ع) اینچنین برخوردی داشت امام خمینی نیز این زمینه ها را در ذهن داشتند. ما نیز باید این اصول فکری امام را بررسی کنیم که چه شد امام به عنوان الگوی اسلامی و رهبر مطرح شد؟ پس این جدایی از دیدگاه های امام به علت خود خواهی، غرور و تکبری است که در برخی از افراد وجود دارد که راه رسیدن به اهداف را می بندد.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اشاره  به اینکه روشی که امام خمینی در پیش می گرفت الهام گرفته از روش امام علی(ع) و پیامبر بود افزود: امام در کارهای خود جزئی نگر نبود و راه و روش خود را در این مسایل جزئی خلاصه نمی کرد مثلأ اگر می خواست اصل وجوب نماز را مطرح کند اینطور نبود که به تک تک افراد مسائل را باز گو کند. چرا که پرداختن به مسائل جزئی انسان را از مسائل اصلی باز می دارد و جامعه به سمتی می رود که به مسائلی مانند تفکیک جنسیتی دانشگاه ها می پردازد.

او در ادامه افزود: ما شاید حدود 20- 25 سال است که با بی حجابی مبارزه می کنیم حالا این مبارزه تأثیر مثبت داشته یا منفی؟ امام رضا(ع) می فرماید «اگر مردم محاسن و زیبایی های کلام ما را بدانند خودشان جذب اسلام می شوند» اگر ما زیبایی های حکومت دینی را در عمل به معنای واقعی کلمه نشان دهیم نیازی نیست که به مسائل جزئی بپردازیم.

پویا تصریح کرد: به درستی آیا دانشگاه هایی که در آن ها تفکیک جنسیتی صورت گرفته است میزان فساد آن ها کمتر شده است؟ و دیگر مشکلاتی که قبلا وجود داشت را ندارد؟ امام در حالی که با خلاف شرع مبارزه می کرد اما در زندگی فردی خود هم این تنگ نظری را قبول نداشت.

او در ادامه افزود: همین امام که در سال 42 فرمودند به بهانه انتخابات می خواهند زن ها را به جامعه بکشند، بعد از انقلاب فرمود به تظاهرات رفتن واجب است، شعار دادن واجب است، شرکت خانم ها در انتخابات واجب است. پس  در این نگاه کلی نگری که امام به دین و احکام دینی و اجرای دینی دارد او را به این نتیجه می رساند که ما نمی توانیم دانشگاه ها را تفکیک کنیم و ما نیز باید در یک نگاه کلی و در زمان و مکانی که زندگی می کنیم،  همان نقشی که امام فرمودند را توجه کنیم.

پویا گفت: اصل صحبت امام روشن است اما امروزه برخی افراد برداشت نادرستی از افکار امام می کنند. یکی از متولیان ترویج عقاید امام در جامعه، موسسه تنطیم و نشر آثار امام است که گاهی برخی از دیدگاه های او را مطرح می کند و حتی کسانی که با امام همراه بودند می توانند در روشن کردن دیدگاه های او تأثیر گذار باشند و افراد هم نباید تفسیر شخصی داشته باشند و اصل پیام امام را هر طور که فرمودند با زمان و مکان به مردم ارائه دهند.

او در پایان و در رابطه با خصوصیات فردی که باعث همراه شدن مردم با حرکت انقلابی امام  شد تصریح کرد: امام چند خصوصیت ویژه داشت، اخلاص، اعتقاد به دین، ترک مکروهات، خلاص شدن از نفس و رسیدن به تعالی روحی از جمله ویژگی های امام بود که باعث همراهی مردم با او شد. همچنین امام هیچ گاه از الفاظ پیچیده در ارتباط گرفتن با مردم استفاده نکرد و به درد مردم آشنا بود.

. انتهای پیام /*