پرتال امام خمینی(س): یادگار امام با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی نظامی برآمده از خواسته مردم و با اتکا به دستوراتی است که از دین می گیریم، گفت: اجتهاد ما در این دین باید مطابق زمانه خودمان باشد و فرزند زمان خودمان باشیم.

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم شصتمین سال تأسیس حزب موتلفه اسلامی، گفت: در مسیر زندگی جریانات سیاسی، تقریبا همه آنها به دنبال سعادت جامعه خودشان بودند؛ البته کسانی هم به دنبال سعادت خودشان بودند و کاری به مابقی نداشتند؛ یا نهایتا سعادت طایفه، ایل، عشیره و قبیله خودشان. اما می توان گفت که اکثر جریانات سیاسی، حداقل در مقام گفتار، می گفتند به دنبال سعادت ملت مان یا یک پله بالاتر، دنبال سعادت بشریت هستیم.

یادگار امام افزود: یکی از نقاط درخشان تاریخ موتلفه داشتن خط مرز با جریان ماتریالیستی و کمونیستی است. چون امروز معلوم است و همه می دانند خدا هست اما برگردیم به دورانی که این پارادایم روشن فکری جهانی است؛ میلیون ها نفر برای این آرمان کشته شدند، فریاد کشیدند. در شهر همین تهران برای استالین و لنین مجلس فاتحه گرفتند. تقریبا هر کسی که مدعی بوده می خواهد روشن فکر باشد باید به نوعی حرف چپ می زده است.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: در این فضا جذب جریان های ماتریالیستی نشدن کار سختی بوده اما به هر حال همان جریانات هم دنبال سعادت بشریت بودند ولو به دروغ؛ من اصلا کاری به نیت خوانی ندارم که واقعا راست می گفتند یا نه.

سید حسن خمینی اظهار داشت: در طول زندگی خودمان جریانات ضد کمونیستی مدعی بودند که دنبال سعادت بشر هستند و خیلی هم تلاش کردند و بسیاری هم از زاویه دیگری به جنگ با این اندیشه رفتند. تا قبل از انقلاب همه جریانات عرب ریشه های چپ دارد و حتی پان عربیست ها در نهایت به اندیشه ماتریالیستی و سوسیالیستی رسیده است. البته موتلفه چون نقطه اتکایش به مرجعیت شیعه و دینداری بوده این راه را نرفته است.

وی تصریح کرد: همه دنبال سعادت بودند اما نکته اینجا است که سعادت چیست؟ یک عده می گویند سعادت بشریت در یک نوع لیبرالیسم افسارگسیخته است، یک عده می گویند سعادت بشریت در سوسیالیسم است، یک عده می گفتند سعادت بشریت در جامعه بی طبقه توحیدی است و یک عده می گویند سعادت بشریت در نهلیسم است.

یادگار امام افزود: نقطه افتراق اولیه بین دینداران و دیگران در این است که می گویند سعادت بشر در چیزی است که تأمین کننده دین و دنیا باشد؛ به خاطر اینکه دنیا بخشی از حیات ما است، ولی همه حیات ما نیست. هرچه هست برای دینداران مرگ پایان خط نیست؛ ادامه ای دارد. لذا هرگونه سعادت را تعریف کنید باید با نگاه به آخرت باشد. این نقطه تمایزبخش بزرگ کسانی است که از منظر دین وارد مسائل اجتماعی و یافتن سعادت اجتماعی می شوند.

وی تأکید کرد: این بسیار مهم است که وقتی داریم برای دنیای خودمان تئوری می چینیم نگاه مان به آخرت هم هست یا نیست؟ البته انسان اول نسبت به خودش مسئولیت دارد و بعد خانواده، رفقا، همسایه و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم. اگر می خواهید نسخه بنویسید بسیار مهم است که این نسخه را با توجه به آخرت بنویسید.

سید حسن خمینی افزود: ممکن است یکی بگوید تعریف او از سعادت یک زندگی بسیار مرفه است، ولی نگاه به آخرت نداشته باشد؛ و یکی هم از آن طرف بگوید تعریف من از سعادت این است که ما اینجا در بدبختی زندگی کنیم، ولی به آخرت مان بیاندیشیم؛ و یکی ممکن است هر دو را بگوید.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: حالا شما چگونه می خواهید برنامه تان را اجرا کنید؟ چه آرمان شهری دارید؟ برای خودتان کدام آرمان را تعریف کرده اید؟ در تزاحم بین خوبی ها کدام را بر دیگری مقدم می دارید؟ اینجا امام می گفتند ما هم دنیا و هم آخرت را می خواهیم و راهش را در قالب مسیر «جمهوری اسلامی» قرار دادند و فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم»؛ یعنی این تأمین کننده آن مسأله است.

یادگار امام گفت: جمهوری اسلامی نظامی برآمده از خواسته مردم و با اتکا به دستوراتی است که از دین می گیریم؛ اما دو بحث بسیار مهم در آن وجود دارد. یکی اینکه اجتهاد ما در این دین باید مطابق زمانه خودمان باشد و فرزند زمان خودمان باشیم. دوم اینکه برای به وجود آوردن این مسیر، راهی که امام می رفتند از مسیر کودتا، شورش و ترویج خشونت نبود و از مسیر بیداری مردم بود.

وی تأکید کرد: اینجا بود که نقش موتلفه پررنگ می شود که مردم را نصیحت کنند؛ خوب باشید و خوبی را به مردم نشان بدهید و دل های مردم را جذب کنید. کار تشکیلاتی کنید، اما با این رویکرد که دل های مردم جذب شود. نتیجه این کار این اتفاق است که اعضای جریان ملی-مذهبی در خاطرات خود می گویند روز تاسوعای سال ۱۳۵۷ ما اعلام کردیم که راهپیمایی از مسجد قبا به سمت خیابان انقلاب است. مرحوم آقای بهشتی زنگ زد و گفت جامعه روحانیت تصمیم گرفته راهپیمایی روز تاسوعا از میدان امام حسین(ع) به سمت میدان آزادی باشد. مرحوم عزت الله سحابی در خاطراتش دارد که ما از شمال که راه افتادیم ۲۰۰ نفر بودیم و به خیابان انقلاب رسیدیم و دیدیم از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی پر از جمعیت هیأت های عزاداری بود.

سید حسن خمینی اظهار داشت: مجموعه ای که از سال ۴۲ شکل گرفته توانسته دل های مردم را نسبت به آن آرمان شهر، ایده و حقیقت جذب کنند. ایشان(مرحوم سحابی) خیلی منصفانه می گوید از نوفل لوشاتو هم یک پیغام آمد که هرچه می خواهید در بیانیه راهپیمایی بنویسید اما باید بنویسید که رهبر انقلاب امام خمینی(س) است. ایشان آنجا نوشته که امام کار بسیار درستی کرد که امروزه کسی نیاید و بخواهد آن را مصادره کند و بگوید ما بوده ایم؛ هیچ کس جز امام و جریانی که تشکیلات داشت یعنی روحانیت و یارانشان از جمله موتلفه نبود و انقلاب مال کس دیگری نیست. کس دیگری را نگذاشته بودند که بتواند چنین کار بزرگی را بکند؛ این فقط از عنصر دین بر می آمد.

یادگار امام افزود: یادمان نرود این همان دیندارانی هستند که تا ۳۰ سال قبلش در تهران هیچ جایگاهی نداشتند و وقتی رضاخان از سر مردم چادر کشیده همه فقط نگاه کردند و وقتی عمامه ها را برداشته همه فرار کردند. اما این مجموعه روش های درست را پی گرفتند و به نتیجه رسیدند.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)با تأکید بر اینکه سعادتی که به دنبالش هستیم فردی نیست، گفت: سعادت را در دنیای مع الآخره تعریف می کنیم و مسیر جمهوری اسلامی را برای آن انتخاب کرده ایم و با روش جذب دل های مردم این کار را انجام داده ایم. هر جایی که قصور کرده ایم اشکال از ما بوده است. چه اتفاقی افتاد که تمام این شهر مجاهد فی سبیل الله شدند؟ دل هایشان را در مغناطیس چه کسی قرار دادند؟

وی اظهار داشت: کار تشکیلاتی باید از حلقه های خودی بیرون برود؛ در میان مردم صحبت کنید. رهبر معظم انقلاب این تعبیر را دارند که «امام دل های مردم را در مغناطیس خودش قرار داد». والّا آا ما در تاریخ روحانی کم داشته ایم؟! مرجع کم داشته ایم؟! عارف کم داشته ایم؟! بوده اند؛ اا چه شد که به این آدم اقبال کردند؟ برای اینکه توانسته بود مسیر سعادت را مطابق فطرت انسان ها درست برای آنها علامت گذاری کند.

سید حسن خمینی افزود: امروز هم راه همان است و «علت محدثه»، «علت مبقیه» هم هست. باید رفت و صحبت کرد. واقعا هم مشکلات مردم بسیار زیاد است اما مسیرش از خودشان و بازگشت به معنویت، کار تشکلاتی و صحبت کردن می گذرد. ان شاء الله خداوند گذشته با افتخار ما را سرمایه ای برای آینده ما قرار بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر یاد شهدای موتلفه و بزرگان این حزب گفت: به روان بنیانگذاران این مجموعه به خصوص نماد موتلفه که هنوز هم یادش در دل ها هست، مرحوم عسکراولادی و همچنین برادر بزرگوارمان جناب آقای حبیبی و دیگر عزیزانی که بودند از جمله حاج ابوالفضل حیدری، مرحوم امانی و حاج مهدی عراقی درود می فرستم. من خیلی برای مرحوم آقای عسکراولادی احترام قائل هستم. به نظر من آقای عسکراولادی آن گونه که باید شناخته نشد و شخصیت بسیار با ارزشی بود؛ شجاعت، حرّیت و صلابت تا آخر عمرش را کمتر کسی توجه کرد. خداوند همه آنها را غریق رحمت واسعه خودش قرار بدهد.

. انتهای پیام /*