ولادت حضرت محمد(ص) به اتّفاق نظر شیعیان در ۱۷ ربیع الاول در سال عام الفیل است، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانسته‏ اند. اما آنچه که نزد همه مسلمانان مشترک و مورد پذیرش است این است که میلاد پیامبر اکرم تحولی بزرگ در زندگی بشریت به وجود آورد. حضرت امام خمینی(س) این میلاد را مبدأ خیرات و برکات و انقلاب اسلامی را جلوه ای از نهضت پرعظمت حضرت محمد(ص) می داند. توجه خوانندگان را به گزیده ای از بیانات امام راحل در همین رابطه جلب می کنیم:

ما در آستانه روز مقدسى هستیم و عید مبارکى که در آن روز، بزرگترین شخصیت عالم براى اصلاح بشر و تحول بزرگتر تحولات، و نیز ولادت با سعادت فرزند او حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- که مذهب را ترویج و اسلام را ارائه داد به مردم. تحول از شرکها، الحادها، آتش‏ پرستی ها و همه انحراف ها، به استقامت و توحید و توحیدپرستى. در مرکزى که به جاى توحید و به جاى حکومت اللَّه بت ها نشسته بودند و در عصرى که به جاى ستایش حق تعالى‏ آتش ها پرستیده مى ‏شدند.

این روز روز مبارکى است ... روز نویدى است که بشر را نوید داد به استقامت و راهنمایى به صراط مستقیم انسانیت. و پیروان آن حضرت کسانى هستند که همان راه را و همان خط را تعقیب مى‏ کنند و از خود شروع مى‏ کنند و به دیگران سرایت مى‏ دهند. شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزى که از هر جا آمده ‏اید، امید این ملت هستید که باید این راهى را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتى را که در راه او آن همه جانفشانى شده است، ادامه بدهید. و این صراط مستقیمى را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبى اکرم آخرین انبیا و اشرف همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همه انحاى کفر و الحاد و خروج از همه ظلمات به نور مطلق، باید شما جوان ها همان راه را ادامه دهید تا اینکه پیرو رسول اکرم و در مکتب حضرت صادق پیروانى‏ شایسته باشید. (صحیفه امام، ج‏14، ص: 1 و 2)

                                                                                                                                ***

ولادت سراسر با سعادت و هجرت با برکت حضرت خاتم النبیین و افضل المرسلین را که مبدأ نهضت اسلامى و الهى و مصدر بسط عدالت و فرهنگ انسان‏ ساز و منشأ حرکت به سوى برچیدن اساس ظلم و نابکارى و ارتقا به مقام والاى انسانى و هجرت از تمام ظلم ها و خصلت هاى شیطانى- حیوانى به سوى نور مطلق و سرچشمه کمال و مؤسس امت و امامت است به جمیع مستضعفین و محرومین و تمام ملت هاى جهان خصوصاً عموم مسلمین تبریک عرض مى‏ کنم. باید مسلمین در آستانه قرن پانزدهم هجرى بپاخیزند و در زیر پرچم الهى- اسلامى از حقوق حقه خود دفاع کنند و دست ستمکاران، خصوصاً ابرقدرتهاى شرق و غرب را قطع کنند و دیکتاتورهاى مدعى دموکراسى و کمونیستى را به جاى خودشان نشانند.

انقلاب اصیل و عظیم الهى، اسلامى، ایرانى ما ... جلوه‏اى از نهضت پر عظمت حضرت محمد رسول اللَّه(ص) است که ولادت سعادتمند و هجرت حرکت ‏بخشَش در عصرى واقع شد که ظلمات جهالت سراسر جهان را فراگرفته بود و قدرتمندان چون حیوان هاى آدمخوار، روزگار مستضعفین را تباه نموده بودند. (صحیفه امام، ج‏12، ص: 136)

                                                                                                                               ***

ولادت ها مختلف است: یک تولدى است که مبدأ خیرات است، مبدأ برکات است، مبدأ کوبیدن ظالم است، مبدأ خاموش شدن آن بتکده‏ ها و آتشکده ‏هاست، مثل ولادت رسول اکرم که گفته شده است که «آتشکده پارس» خاموش شد و کنگره ‏هاى طاق کسرى ریخته شد- حالا ریخته شدن و خاموش شدنش با تاریخ، گفته شده- لکن مطالب این است که دو قوه بوده است آن وقت که یکى قوه حکومت جائر بوده است؛ و یکى هم قواى روحانى آتش ‏پرست؛ و به آمدن رسول اکرم [این دو قوه شکست‏]؛ تولد ایشان مبدأ شکست این دو قوه است. یکى طاق کسرى که کنگره ‏هایش، کنگره‏ هاى ظالمانه‏ اش ریخت. اینکه مى‏ گویند «انوشیروان عادل» این از اساطیر است! یک مرد ظالم سفاکى بوده است، منتها شاید پیش سلاطین دیگر وقتى گذاشتند، به او گفتند عادل! و الّا کجایش انوشیروانْ عادل بوده است؟! به تولد رسول اکرم، این پایه ‏ها؛ یعنى مبدأ ریختن‏ پایه‏ هاى ظلم و خاموش شدن آتشهاى دوگانه‏ پرستى و شرک و آتش‏ پرستى [فرو ریخت‏]؛ آن دو قوه‏اى که در آن وقت بوده است، با آمدن ایشان هر دو مبدأ شکست، این دو اصل؛ یعنى توحید، در عالم به واسطه رسول اکرم توحید بسط پیدا کرد و ان شاء اللَّه مى‏ کند. (صحیفه امام، ج‏4، ص: 162 و 163)

. انتهای پیام /*