پرتال امام خمینی(س)- فریده مصباحی: شخصیت و هویت زن در تاریخ چه در عصر جاهلیت و چه در عصر تمدن با شلاق استثمار مواجه بوده است و احیای این هویت نیازمند شناخت و تأسی از بانویی است که در قامت انسان کامل در تاریخ می درخشد و این شخصیت کسی جز دخت پیامبر(ص) و چکیده آفرینش – فاطمه(س)- نیست. او یک معجزه الهی بود. 75 روز مراوده با جبرئیل بیانگر روح پر عظمت این بانوی بزرگوار است که جز برای انبیاء اتفاق نیفتاده است[1]. امام خمینی ایشان را تمام حقیقت زن بیان می کنند و می فرمایند:
- او یک زن معمولى نبوده است، یک زن روحانى، یک زن ملکوتى، یک انسان به تمام معنا انسان،تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام هویت هاى کمالى در انسان و در زن، در این زن هست. تمام خاصه هاى انبیا در اوست. اگر او مرد بود، نبى بود، به جاى رسول اللّه. معنویات، جلوه هاى ملکوتى، جلوه هاى الهى، جلوه هاى جبروتى، جلوه هاى مُلکى و ناسوتى همه در این موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان، زنى است به تمام معنا زن[2].
تاریخ مدیون فاطمه(س) است. به راستی او از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود و تمام جلوه زن است. امام خمینی می فرماید:
حضرت زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ انسان کامل، خلیفۀ خدا روى زمین و داراى عصمت است. این بانوی بزرگوار با تربیت رسول اللّه(ص) مراحل را طى کرده است تا به مرتبه اى که دست همه از اوکوتاه است.[3]
چشمه های معرفت با وجود فاطمه(س) در کوهساران جهان جاری و ثمره زندگیش آب زلالی برای حیات جاوید جهان هستی است. اگر زندگی او را نظاره کنیم و سیره این هدیه بزرگ الهی را چراغ راهمان قرار دهیم، اقتدای به او راهگشاى زنان مسلمان در عصر معاصر می باشد.
تقواى صدیقۀ طاهره، تجلی آیۀ تطهیر[4] و عفافش لَیلۀ مبارکه[5] است پس تبعیت از او داشتن عفاف است. امام خمینی می فرماید:
«اسلام شما را مىخواهد نجات بدهد، اسلام شما را مىخواهد از این ملعبه اى که اینها مىخواهند شما را ملعبه قرار بدهند نجات بدهد»[6].
کوخ نشینى و ساده زیستى تبلور زهد در فاطمه(س) است. سادگى جهیزیۀ او که بنا بر نقل روایات به قیمت حدود چهارصد درهم[7]، تحمل گرسنگى و آموزش آن به فرزندان[8] و تقسیم کار به طور عادلانه با خدمتکار[9]، نمونه هایى از سادگى او در همۀ ابعاد زندگى است. او علاقۀ وافرى به انفاق در راه خدا داشت و مى فرمود: از دنیاى شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهرۀ رسول خدا ـ صلى اللّه علیه و آله ـ و انفاق در راه خدا[10]. با الهام از آیۀ «لَنْ تَنٰالُوا الْبِرَّ حَتّىٰ تُنفِقُوا مِمّٰا تُحِبّونَ»[11]در شب عروسى، لباس عروسى را در راه خدا انفاق می کند و خود با لباس وصله دار به خانۀ شوهر می رود[12]. امام خمینی می فرماید:
«ما یک کوخ چهار پنج نفرى در صدر اسلام داشتیم و آن کوخ فاطمه زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ ست از این کوخ ها هم محقرتر بوده لکن برکات این چى است؟ برکات این کوخ چند نفرى آنقدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تاانسان به آن برکات برسد. این کوخ نشینان در کوخ محقر، در ناحیۀ معنویات آنقدر در مرتبۀ بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آن نمى رسد و در جنبه هاى تربیتى آنقدر بوده است که هر چه انسان مىبیند برکات در بلاد مسلمین هست»[13].
از ویژگیهاى مهم آن حضرت تربیت فرزندان است. توجه به همۀ نکات مهم تربیتی که در سازندگى کودکان نقش دارد مانند وراثت، مقید به رعایت تمامى آداب و سنن اسلامى در زمان باردارى و شیردهى[14]، بهترین شیوۀ محبت به فرزندان[15]، رفتار هماهنگ و عادلانه و برابر با فرزندان[16]، بازى با کودکان به منظور تقویت شخصیت آنان و تحریک و تهییج مفاخر و ارزشهاى اکتسابى[17]، تشویق به یادگیرى علوم[18]،تشویق در انجام امور عبادى[19]، کنترل و مراقبت سازنده از آنان[20]، توجه و تأمین خواسته ها و نیازهاى منطقى آنان[21] و احترام به آنان[22]. در او به طور کامل وجود دارد.:
«این خانۀ کوچک فاطمه ـ سلام اللّه علیها ـ و این افرادى که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند، خدمت هایى کردند که ما را و شما را و همۀ بشر را به اعجاب در آورده است»[23].
تربیت شخصیت پرور فاطمه(س) سبب شد آوای تربیت شدگان این منزل اوج بگیرد و در اصلاح مسیر تاریخ حدیث ثقلین را معنا کند[24].
چه زیباست تبعیت از این اسوۀ حسنه؛ در مهم شمردن مسئولیت مادرى وانجام هر چه بهتر این رسالت؛ چنانکه امام خمینى ـ سلام اللّه علیه ـ مىفرمایند:
«خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است.»[25]
حضرت صدّیقه(س) هر فرصتى را غنیمت مى شمرد و در دفاع از ارزشها تلاش مى نمود، سخنرانى ها[26]، ماجراى بیت الاحزان[27] و بالاخره وصیّت او در مخفى بودن مزارش و تدفین شبانه نمونه هایی از آن است.
امام خمینى با پیروی از این بانوی بزرگوار، حضور زن را در صحنه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی موثر و مفید می داند و می فرماید:
«ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و کلان در صحنه هاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.»[28]
امید آن است که جامعۀ زنان، از غفلت و خواب مصنوعى که از جانب چپاول گران بر آنان تحمیل شده است، برخیزند و همگان دوش به دوش هم به داد بازی خوردگان برسند و زن را به مقام والاى خود هدایت کنند.»[29][96]
[1] . صحیفه امام؛ ج 20، ص 6.
[2] . صحیفه امام؛ ج 7، ص 337.
[3] . صحیفه امام؛ ج 19، ص 184.
[5]. مجموعه مقالات الزهراء، ج 2، ص 288-285.
[6] . صحیفه امام؛ ج 6، ص 358.
[7] . صنعانى، عبدالرزاق؛ المصنف؛ بیروت 1403 ه . ق؛ ج 5، ص 485.
[9] . بحارالانوار؛ ج 41، ص 273-274.
[10] . وقایع الایام خیابانى؛ ج صیام، ص 295.
[12] . صفورى شافعى؛ نزهةالمجالس؛ ج 2، ص 226.
[14] . بحارالانوار؛ ج 43، ص 257.
[15] . بحارالانوار؛ ص 28.
[16] . بحارالانوار؛ ص 283.
[17] . بحارالانوار؛ ص 286- 287.
[18] . بحارالانوار؛ ص 338.
[19] . بحارالانوار؛ ص 286.
[20] . بحارالانوار؛ ص 316.
[21] . بحارالانوار؛ ص 293.
[22] . مناقب؛ ج 3، ص 394.
[23] . صحیفه امام؛ ج 16، ص 87.
[24] . صحیفه امام؛ ج 21، ص 393.
[25] . صحیفه امام؛ ج 14، ص 197.
[26] . درالمنثور؛ ج 4، ص 177و بحارالانوار؛ جلد دهم.
[27] . بحارالانوار؛ جلد دهم.
[28] . صحیفه امام؛ ج 21، ص 397.
[29] صحیفه امام؛ ج 14، ص 317.
.
انتهای پیام /*