پرتال امام خمینی(س)- فریده مصباحی: شخصیت و هویت زن در تاریخ چه در عصر جاهلیت و چه در عصر تمدن با شلاق استثمار مواجه بوده است و احیای این هویت نیازمند شناخت و تأسی از بانویی است که در قامت انسان کامل در تاریخ می درخشد و این شخصیت کسی جز دخت پیامبر(ص) و چکیده آفرینش – فاطمه(س)- نیست. او یک معجزه الهی بود. 75 روز مراوده با جبرئیل بیانگر روح پر عظمت این بانوی بزرگوار است که جز برای انبیاء اتفاق نیفتاده است[1]. امام خمینی ایشان را تمام حقیقت زن بیان می کنند و می فرمایند:

- او یک زن معمولى نبوده است، یک زن روحانى، یک زن ملکوتى، یک انسان به تمام معنا انسان،تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام هویت هاى کمالى در انسان و در زن، در این زن هست. تمام خاصه‏ هاى انبیا در اوست. اگر او مرد بود، نبى بود، به جاى رسول‏ اللّه‏. معنویات، جلوه‏ هاى ملکوتى، جلوه‏ هاى الهى، جلوه‏ هاى جبروتى، جلوه‏ هاى مُلکى و ناسوتى همه در این موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان، زنى است به تمام معنا زن[2].

تاریخ مدیون فاطمه(س) است. به راستی او از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود و تمام جلوه زن است. امام خمینی می فرماید:

حضرت زهرا ـ سلام ‏اللّه‏ علیها ـ انسان کامل، خلیفۀ خدا روى زمین و داراى عصمت است. این بانوی بزرگوار با تربیت رسول‏ اللّه‏(ص) مراحل را طى کرده است تا به مرتبه‏ اى که دست همه از اوکوتاه است.[3]

چشمه های معرفت با وجود فاطمه(س) در کوهساران جهان جاری و ثمره زندگیش آب زلالی برای حیات جاوید جهان هستی است.  اگر زندگی او را نظاره کنیم و سیره این هدیه بزرگ الهی را چراغ راهمان قرار دهیم، اقتدای به او راهگشاى زنان مسلمان در عصر معاصر می باشد.

تقواى صدیقۀ طاهره، تجلی آیۀ تطهیر[4]  و عفافش لَیلۀ مبارکه[5]  است پس تبعیت از او داشتن  عفاف است. امام خمینی می فرماید:

«اسلام شما را مى‏خواهد نجات بدهد، اسلام شما را مى‏خواهد از این ملعبه‏ اى که اینها مى‏خواهند شما را ملعبه قرار بدهند نجات بدهد»[6].

کوخ‏ نشینى و ساده زیستى تبلور زهد در فاطمه(س) است. سادگى جهیزیۀ او که بنا بر نقل روایات به قیمت حدود چهارصد درهم[7]،  تحمل گرسنگى و آموزش آن به فرزندان[8]  و تقسیم کار به طور عادلانه با خدمتکار[9]، نمونه‏ هایى از سادگى او در همۀ ابعاد زندگى است. او علاقۀ وافرى به انفاق در راه خدا داشت و مى‏ فرمود: از دنیاى شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهرۀ رسول خدا ـ صلى‏ اللّه‏ علیه و آله ـ و انفاق در راه خدا[10]. با الهام از آیۀ «لَنْ تَنٰالُوا الْبِرَّ حَتّىٰ تُنفِقُوا مِمّٰا تُحِبّونَ»[11]در شب عروسى، لباس عروسى را در راه خدا انفاق می کند و خود با لباس وصله‏ دار به خانۀ شوهر می رود[12]. امام خمینی می فرماید:

«ما یک کوخ چهار پنج نفرى در صدر اسلام داشتیم و آن کوخ فاطمه زهرا ـ سلام‏ اللّه‏ علیها ـ ست از این کوخ ها هم محقرتر بوده لکن برکات این چى است؟ برکات این کوخ چند نفرى آنقدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تاانسان به آن برکات برسد. این کوخ‏ نشینان در کوخ محقر، در ناحیۀ معنویات آنقدر در مرتبۀ بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آن نمى‏ رسد و در جنبه‏ هاى تربیتى آنقدر بوده است که هر چه انسان مى‏بیند برکات در بلاد مسلمین هست»[13].

از ویژگیهاى مهم آن حضرت تربیت فرزندان است. توجه به همۀ نکات مهم تربیتی که در سازندگى کودکان نقش دارد مانند وراثت، مقید به رعایت تمامى آداب و سنن اسلامى در زمان باردارى و شیردهى[14]، بهترین شیوۀ محبت به فرزندان[15]، رفتار هماهنگ و عادلانه و برابر با فرزندان[16]، بازى با کودکان به منظور تقویت شخصیت آنان و تحریک و تهییج مفاخر و ارزشهاى اکتسابى[17]، تشویق به یادگیرى علوم[18]،تشویق در انجام امور عبادى[19]، کنترل و مراقبت سازنده از آنان[20]، توجه و تأمین خواسته‏ ها و نیازهاى منطقى آنان[21] و احترام به آنان[22].  در او به طور کامل وجود دارد.:

«این خانۀ کوچک فاطمه ـ سلام‏ اللّه‏ علیها ـ و این افرادى که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالى را تجلى دادند، خدمت هایى کردند که ما را و شما را و همۀ بشر را به اعجاب در آورده است»[23].

تربیت شخصیت‏ پرور فاطمه(س) سبب شد آوای تربیت شدگان این منزل اوج بگیرد و در اصلاح مسیر تاریخ  حدیث ثقلین را معنا کند[24].

چه زیباست تبعیت از این اسوۀ حسنه؛ در مهم شمردن مسئولیت مادرى وانجام هر چه بهتر این رسالت؛ چنانکه امام خمینى ـ سلام ‏اللّه‏ علیه ـ مى‏فرمایند:

«خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است.»[25]

حضرت صدّیقه(س) هر فرصتى را غنیمت مى‏ شمرد و در دفاع از ارزشها تلاش مى‏ نمود، سخنرانى ها[26]، ماجراى بیت الاحزان[27] و بالاخره وصیّت او در مخفى بودن مزارش و تدفین شبانه  نمونه هایی از آن است.

امام خمینى با پیروی از این بانوی بزرگوار، حضور زن را در صحنه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی موثر و مفید می داند و می فرماید:

«ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و کلان در صحنه‏ هاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.»[28]

امید آن است که جامعۀ زنان، از غفلت و خواب مصنوعى که از جانب چپاول گران بر آنان تحمیل شده است، برخیزند و همگان دوش به دوش هم به داد بازی خوردگان برسند و زن را به مقام والاى خود هدایت کنند.»[29][96]



[1] . صحیفه امام؛ ج 20، ص 6.

[2] . صحیفه امام؛ ج 7، ص 337.

[3] . صحیفه امام؛ ج 19، ص 184.

[4] . احزاب / 33.

[5].  مجموعه مقالات الزهراء، ج 2، ص 288-285.

[6] . صحیفه امام؛ ج 6، ص 358.

[7] . صنعانى، عبدالرزاق؛ المصنف؛ بیروت 1403 ه . ق؛ ج 5، ص 485.

[8] . کافى؛ ج 5، ص 528.

[9] . بحارالانوار؛ ج 41، ص 273-274.

[10] . وقایع الایام خیابانى؛ ج صیام، ص 295.

[11] . آل عمران / 92.

[12] . صفورى شافعى؛ نزهة‏المجالس؛ ج 2، ص 226.

[13] . همان؛ ج 17، ص373.

[14] . بحارالانوار؛ ج 43، ص 257.

[15]بحارالانوار؛ ص 28.

[16] . بحارالانوار؛ ص 283.

[17] . بحارالانوار؛ ص 286- 287.

[18]بحارالانوار؛ ص 338.

[19] . بحارالانوار؛ ص 286.

[20] . بحارالانوار؛ ص 316.

[21] . بحارالانوار؛ ص 293.

[22] . مناقب؛ ج 3، ص 394.

[23] . صحیفه امام؛ ج 16، ص 87.

[24] . صحیفه امام؛ ج 21، ص 393.

[25] . صحیفه امام؛ ج 14، ص 197.

[26] . درالمنثور؛ ج 4، ص 177و بحارالانوار؛ جلد دهم.

[27] . بحارالانوار؛ جلد دهم.

[28] . صحیفه امام؛ ج 21، ص 397.

[29] صحیفه امام؛ ج 14، ص 317.

. انتهای پیام /*