به گزارش پرتال امام خمینی(س )آیتالله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با ایکنا، درباره عقلانیت و اعتدال در سیره و مکتب امام خمینی(س) گفت: از سیره عملی حضرت امام خمینی(س) موارد و شواهد زیادی را میتوان بیان کرد که ایشان براساس اعتدال و عقلانیت رفتار کردند.
وی ادامه داد: نتیجه این مشی و سیره هم در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی و محقق شدن تئوری ولایت فقیه توسط ایشان در جامعه بود.
آیتالله غرویان اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی گروههای زیادی با شاه مبارزه میکردند اما این گروهها یا افراطی و یا تفریطی بودند، اما امام(س) براساس یک مشی اعتدالی و برمبنای عقلانیت حوزویان و دانشگاهیان را در کنار همدیگر به صحنه آوردند و در مسیر واحد قرار دادند.
وی عنوان کرد: براساس همین مشی و شیوه، امام خمینی(س) در نزاع و کشمکش میان روشنفکران دینی و روحانیون وارد نشدند و از یک موضع بالا و با اشراف بر همه جریانات سیاسی و مذهبی آن زمان سعی کردند همه گروههای مبارز را با تفکرات حتی نزدیک به مارکسیستها در صحنه نگه دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: بر همین اساس حضرت امام(س) خودشان وارد جناحهای متضاد و درگیریهای جریانی نشدند و همه را هدایت میکردند که این مسئله بیانگر نگاه و مشی اعتدالی و عقلانی حضرت امام(س) بود.
آیتالله غرویان افزود: مسئله بعد توجه امام(س) به نقش و قدرت مردم بود. تأکید ایشان همواره بر حضور و حفظ مردم در صحنه بود و هیچگاه در مقابل مردم نایستادند و موضعگیریها و فرمایشات ایشان حالت تقابل با رأی اکثریت مردم نداشت.
وی عنوان کرد: مصداق این توجه و اهمیت امام(س) به مردم آن جمله معروف ایشان است که فرمودند «میزان رأی ملت است»؛ یعنی امام(س) مصلحت ملت را همان مصلحت اکثریت مردم میدیدند.
آیتالله غرویان تأکید کرد: برمبنای همین نگاه امام(س) خود را در کنار مردم میدانستند و در سخنرانیهای مختلف از مردم به عنوان ولینعمت یاد میکردند که این جنبه دیگری از اعتدال و عقلانیت در سیره عملی امام(س) بود.
وی درباره رفتار اعتدالی امام(س) در مقابل جریانهای سیاسی ابراز کرد: امام(س) از جناحهای مختلف سیاسی مانند روحانیون و روحانیت استفاده میکردند و از چهرههای مختلف کندرو، تندرو و سنتی به انحای گوناگون استفاده میکردند و در عین حال از فقه جواهری هم حمایت میکردند که نشانگر جامعهشناسی و مردمشناسی دقیق حضرت امام(س) بود که تجلی همان مشی اعتدالی و عقلانی ایشان است.
.
انتهای پیام /*