دکتر «محمود گلزاری» در اجلاسیه مدرسان درس وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی که عصر روز گذشته - دوشنبه - در واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور یادگار امام آغاز به کار کرد، اظهار کرد: در ابتدا درباره تدریس وصیت نامه امام خمینی در دانشگاه‌ها باید گفت که برخی از دانشجویان در نگاه اول از این درس خوششان نمی‌آید و بعضی از آنان نیز با برخی موارد آن زاویه دارند، برخی هم می‌گویند که این درس نمره‌آور است و بعضی از استادان هم نگاه‌های مختلفی نسبت به این درس دارند.

ترس من این است که با وصیت نامه امام خمینی به شکل سلیقه‌ای رفتار شود

وی گفت: ترس من این است که هر کدام از استادانی که وصیت نامه امام را تدریس می‌کنند با توجه به علایق و مطالعات خود، با این وصیت نامه به شکل سلیقه‌ای رفتار کنند و جامعیت آن را در نظر نگیرند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه «پیشنهاداتی در مورد نحوه تدریس وصیت نامه امام خمینی دارد»، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب درسی با عنوان  «علم‌النفس» را به برخی از رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی افزودند، در صورتی که مؤلفان کتاب آن بدسلیقگی کرده بودند و حتی بعضی از کلمات قدیمی دانشمندان اسلامی را که در مورد نظر اسلام در مورد روانشناسی سخن گفته بودند، عینا در کتاب آورده بودند در حالی که این کتاب می‌توانست با زبان ساده‌تر و امروزی‌تری نوشته شود؛ زیرا این موضوع باعث شده بود بسیاری از  دانشجویان از «علم النفس» اسلامی زده شوند.

گلزاری ادامه داد: کمتر از 20 سال قبل در سفری با آقای مصباح یزدی مواجه شدم که از ایشان خواستم ترجمه مناسبی از مباحث مربوط به روانشناسی از منظر دانشمندان اسلامی گذشته تدوین شود.

وی افزود: بعدها کتابی به زبان انگلیسی در رابطه با روانشناسی شخصیت را دیدم که از نظرات دانشمندان اسلامی استفاده کرده و برای نقل نظرات آنان از لغات امروزی و ساده‌ای استفاده کرده بود.

وصیت نامه امام خمینی را مطابق نیاز دانشجویان و با زبان ساده آموزش دهیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) با بیان اینکه «نکند بلایی که با کتاب علم النفس بر سر این مقوله آمد، بر سر وصیت نامه امام خمینی نیز بیاید»، اظهار کرد: این وصیت نامه مجموعه‌ای است که باید بخش‌هایی از آن را مطابق نیاز دانشجویان زمان حال حاضر استفاده کنیم و با زبان ساده و روان آن را آموزش دهیم.

به جایگاه وصیت کردن در اسلام بپردازیم

گلزاری گفت: اصلا در ابتدای تدریس درس وصیت نامه امام خمینی باید در مورد موضوع «وصیت در اسلام» و چیستی آن در مباحث اسلامی با دانشجویان صحبت کنیم؛ به طور مثال در مورد وصیتی که هر فرد مسلمان وظیفه دارد انجام دهد و در میان بستگانش وصیت کند، باور انسان به مرگ و معاد، حساس بودن به حق الناس، اینکه آیا به فکر وصیت کردن بوده‌اید و یا آوردن نمونه‌ای که به دلیل روشن نبودن وصیت متوفی، بستگانشان دچار مشکل شده‌اند و اینکه این دستور برای زندگی همه ماست.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان در مورد مفهوم "طول امل" به معنای اینکه افراد فکر می‌کنند برای ساماندهی زندگی خود زمان زیادی دارند که در روایات ما نیز بسیار به این موضوع پرداخته شده است و اینکه در تنهایی کمی به یاد خدا باشیم، در تدریس درس وصیت امام خمینی توجه شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: می‌توان به معرفی انسان‌های بزرگ تأثیرگذار در جامعه که وصیت نامه هم داشته‌اند و نمونه‌هایی از وصایای آنان نیز در کتب مختلفی گردآوری شده‌اند، پرداخت.

«وصیت نامه» تبلور شخصیت افراد است

گلزاری با بیان اینکه «تعابیری که من گفتم حاوی این نکته است که وصیت نامه تبلور شخصیت افراد است»، ادامه داد: شخصیت افراد به وسیله اندیشه، احساس و عمل آنان ساخته می‌شود و در مورد رابطه عمل، روحیه و احساس، علامه طباطبایی در کتابی که مقالات ایشان گردآوری شده است به صورت فشرده مباحثی را مطرح کرده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) گفت: مشکل ما با گشت و ... که در حوزه وضعیت پوشش و حجاب در جامعه حال حاضر فعالیت می‌کنند، این است که آنان همواره فقط سطح عمل را می‌بینند در حالی که اگر بخواهیم تربیت کنیم باید به عاطفه، احساس و شناخت افراد توجه داشته باشیم.

امام خمینی در وصیت نامه خود خلاصه می‌شود

گلزاری با بیان اینکه «وصیت نامه بزرگان یکپارچه شدن احساسات، عواطف و دیگر عوامل سازنده شخصیت آنان است»، ادامه داد: امام خمینی در وصیت نامه خود خلاصه می‌شود. به قول مرحوم علامه جعفری وصیت نامه امام علی(ع) جدی‌ترین کلمات جدی‌ترین مرد روزگار در جدی‌ترین زمان‌هاست.

در تدریس وصیت نامه امام خمینی نگاه‌مان مقدس نباشد

وی خطاب به مدرسان وصیت نامه امام خمینی حاضر در این اجلاسیه، با بیان اینکه «نگاه‌تان در تدریس وصیت نامه امام خمینی، مقدس نباشد»، افزود: امام خمینی را باید در وهله اول اینگونه معرفی کنیم که حداقل ایشان در جامعه فردی موفق و تأثیرگذار بوده است که در سن کهولت، انقلاب بزرگی را به راه انداخته است؛ این در حالی است که برخی از افراد وقتی که به این سنین می‌رسند، با دوبار شکست کوتاه می‌آیند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: امام خمینی در زمانه‌ای که به قول نیچه خدا مرده است، یک انقلاب که پدیده بزرگی است را بر اساس دین به پیروزی رساند و پس از انقلاب نیز به مدت 10 سال، کشتی طوفان خورده این کشور را هدایت کرد.

برای آنکه بدانیم امام خمینی به عنوان مردی بزرگ چگونه بزرگ شد، به وصیت نامه ایشان مراجعه کنیم

گلزاری گفت: اگر بخواهیم بفهمیم که امام خمینی به عنوان مردی بزرگ چگونه بزرگ شد و این انقلاب چگونه شکل گرفت و ادامه یافت و از نظر وی چگونه ادامه خواهد یافت باید به وصیت نامه امام خمینی مراجعه کنیم.

وی گفت: در زمان حیات امام خمینی در برخی مجامع بین المللی متفکران بسیاری از کشورها از ما می‌پرسیدند که آیا به صورت علمی بر روی شخصیت و رفتار ایشان بررسی داشته‌ایم؟

نگاه امام نسبت به جوانان در دولتمردانی که ما با آنها کار کردیم وجود نداشته است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با اشاره به ارتباط امام خمینی با جوانان، گفت: اصلا آن نگاهی که امام نسبت به جوانان در دولتمردانی که ما با آنها کار کردیم وجود نداشته است و به نظر من آنچه که در میان دولتمردان ظهور داشته بیشتر «جوان غافلی»، «جوان هراسی»، «جوان فریبی (مشاور جوان)» است.

برای نحوه تدریس وصیت نامه امام خمینی از دانشجویان نظرسنجی کنیم

گلزاری گفت: اگر من باشم برای نحوه تدریس وصیت نامه امام خمینی از دانشجویان نظرسنجی می‌کنم و در این زمینه به آنان تکلیف می‌دهم و از آنان می‌خواهم که خود در این زمینه تفسیر داشته و در رابطه با تلاش برای فهم آن مشارکت داشته باشند.

منبع: جماران

. انتهای پیام /*