روز 21 بهمن 1365، میهمانان خارجى شرکت کننده در مراسم دهه فجر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در حسینیه جماران  با حضرت امام دیدار کردند. در این دیدار که سید محمد خاتمی وزیر ارشاد وقت، اهالى جماران و اعضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى جماران  نیز حضور داشتند، سخنان امام معطوف به تبیین انگیزه انقلاب ها در دنیا و مقایسه آن با انگیزه مردم در انقلاب اسلامی بود:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

انگیزه انقلابهاى دنیا

من مقدم میهمانان عزیزى که از بلاد مختلف تشریف آوردند در این کشور مظلوم، مبارکباد عرض مى کنم و از خداوند تعالى مسألت مى کنم که همه آنها و همه ملتهاى مستضعف جهان را در مقابل مستکبران پیروز فرماید.

مسائل ما زیاد است، بعضى از مسائل را عرض مى کنم و امیدوارم که آقایان که در اطراف تشریف مى برند توجه به این مسائل را به اهل ملت خودشان و به اشخاصى که متعهد هستند، آنها را تذکر بدهند. صورت اعمال همیشه شبیه به هم است، ظاهر عمل از یک فاجر فاسد ظاهر بشود یا کافر ظاهر بشود و از یک مؤمن موحد یا از یک ولى خدا، ظاهر یکى است. شمشیرى که ابن ملجم مى کشد و بهترین خلق اللَّه را شهید مى کند با شمشیرى که بهترین خلق اللَّه مى کشد و عدو اللَّه را اعدام مى کند در صورت یکى است؛ شمشیر است و قدرت عمل است و کشتن آن طرف یا شهید کردن آن طرف. اما آنچه که ممتاز مى کند این دو عمل را از هم و همه اعمال صادره از بشر به واسطه او ممتاز مى شود، آن عبارت از غایات اعمال است، انگیزه هاى اعمال است. این شمشیر براى چه کشیده شد و براى چه زده شد؟ این ندا براى چى بلند شد و براى چى ختم شد؟ اگر شمشیر براى خدا بلند بشود و براى خدا به پایین بیاید، این انگیزه، انگیزه الهى است، ارزشمند است؛ اگر براى شیطان باشد، این ابلیسى است و ارزشمند نیست. این در همه اعمال مردم است؛ در همه اعمال خصوصى انسان در اعمال اجتماعى، سیاسى، انقلابى است.

انقلابات در دنیا زیاد واقع شده است و یک حکومت رفته است، حکومت دیگر آمده است، یک رژیم رفته، رژیم دیگر آمده است، ولى انقلاباتى که آمده است باید دید انگیزه انقلاب چه بوده است و براى چه چیز انقلاب واقع شده و ثمره این انقلاب چى هست و چه بوده. انقلاب فرانسه، شوروى، سایر انقلاباتى که در عالم واقع شده است، یک انقلاباتى بوده است و یک رژیمها تغییر کردند به رژیمى دیگر، حکومت تغییر کرده به حکومت دیگر، اما انگیزه انگیزه مادى بوده است، انگیزه دنیایى بوده است.

آن وقتى که روسیه قیام مى کند و رژیم سابق را از بین مى برد، انگیزه اش این بوده است که این دنیا دست من باشد نه دست او. الان هم که همه رژیمهاى دنیا در سر کار هستند، اینها اعمالشان امیال دنیایى است. یَاْکُلُونَ کَما تَاْکُلُ الْانْعامْ؛ «1» مثل همان حیواناتى که با هم جنگ مى کنند و یکى دیگرى را از بین مى برد، انگیزه یک انگیزه طبیعى است، یک انگیزه دنیایى است. این دنیا را او مى خواهد براى خودش حفظ کند، آن هم مى خواهد براى خودش. قدرت را او براى خودش مى خواهد، آن هم براى خودش مى خواهد. اما انگیزه انبیا در انقلاباتشان، در قیامشان دنیا نبوده است، اگر دنیا را اصلاح کردند تبع بوده است، انگیزه الهى بوده است، براى خدا بوده و براى معارف الهى و براى بسط عدالت الهى در جامعه. آن انگیزه است که این انقلابات را از هم جدا مى کند.

حاکمیت اسلام انگیزه اصلى در انقلاب ایران

ما این انقلابى که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طورى که از اول نداى او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب براى اسلام بوده است نه براى کشور، نه براى ملت، نه براى به دست آوردن یک حکومت؛ براى اینکه اسلام را از شرّ ابرقدرتها و جنایتکارهاى خارجى و از شرّ سلیقه هاى کج داخلى و داخل اسلامى نجات بدهد. این انگیزه، انگیزه اى است که اگر در جوانهاى ما ملاحظه بفرمایید، در عموم ملت ملاحظه بفرمایید، البته استثنا دارد، در همه جا استثنا هست، در زمان رسول اللَّه هم استثنا بود، همیشه این استثناها هست، اما وقتى که وجهه عمومى مردم را در این حرکتهایى که دارند، در این شور و شوقى که دارند و رو به مرگ مى روند با شور و شوق، از هر کدام بپرسید که تو چرا دارى مى روى به جبهه، مى گوید: براى خدا، براى اسلام، براى خدا، براى امر خداست. اما اگر فرض کنید که از یک سرباز روسى بپرسند که تو براى جبهه مى روى چه بکنى؟ او مى گوید: مى خواهم این کشور را به دست بیاورم، مى خواهم قدرت خودم را توسعه بدهم.

در عالم همیشه همین طور است. ما باید فکر این معنا باشیم که ما تلخیها و شیرینیها داشتیم. اما تلخیهایى که داشتیم براى این است که، ما معارفمان ناقص است. شما ملاحظه کنید که بهترین خلق اللَّه در عصر خودش، حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- و بهترین جوانان بنى هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتى که در آن مجلس پلید یزید صحبت مى شود، حضرت زینب- سلام اللَّه علیها- قسم مى خورد که ما رَایْنا الّا جَمیلًا؛ «2» رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیاى خدا جمیل است، نه براى اینکه جنگ کرده و کشته شده، براى اینکه جنگ براى خدا بوده است، قیام براى خدا بوده است. اگر این معنا را تزریق کنند این میهمانهاى ما، این میهمانهاى عزیز ما در مملکتهایى که مى روند به مردم بگویند که جوانهاى ایران با انگیزه دارند خودشان را به جبهه مى رسانند و به شهادت، و شهادت را فوز عظیم مى دانند. این شهادت فوز عظیم دانستن نه از باب اینکه کشته شدن است، خوب، کشته شدن، طرف ما هم کشته مى شود، از باب این است که این انگیزه براى اسلام است. وقتى انگیزه براى اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامى که باید برسیم، از این جهت تلخى داریم. ما البته تلخیها داشتیم به حسب این وضع روحى اى  که داریم. از ما اشخاص بزرگ شهید شده است به دست اشخاص پلید، و خانوارها، خانواده ها، اطفال اینها الآن دارند کشته مى شوند و این براى ما سخت است، براى ما دشوار است، لکن وقتى انگیزه را ملاحظه کنیم و غایات اعمال را ملاحظه کنیم و اگر بفهمیم این مقاصدى که انبیا داشتند و آن کارهایى که انبیا کردند و آن کارهایى که در صدر اسلام واقع شده است چه جور بوده است، براى ما سهل مى شود؛ یعنى، خوف از بین مى رود، تلخى مبدّل به لذت مى شود، ناگوارى مبدل به گوارایى مى شود. و هر چه طرف این انگیزه پیش برویم و این مطلب روحى را بر خودمان تزریق کنیم و با مجاهدت پیش برویم، این اسباب این مى شود که هیچ تلخى، ما در دنیا نبینیم مگر آن چیزى که مخالف اسلام است. آنى که مخالف اسلام است براى ما تلخ باشد و آن چیزى که براى اسلام است براى ما شیرین باشد.

تلاش براى الهى نمودن انگیزه ها

شما مى بینید با اینکه هر روز تقریباً ایران زده مى شود و عده کثیرى از بچه ها، از کودکها، از زنهاى پیر، از مردهاى پیر، از مردم عادى، خانه به رویشان خراب مى شود، مع ذلک از همان زیر آوارها که در مى آیند، حرفشان این است که ما باید تا پیروزى جنگ کنیم. این یک انگیزه اى است که در این جوانهاى ما پیدا شده است و امید است که در ما هم پیدا بشود. من واقعاً وقتى که بعضى از جوانها را مى بینم، بعضى از این صحبتهاى جوانها را مى شنوم، بعضى از این شادیهاى آنها را مى بینم در جبهه ها، مى بینم که جایى که الان آتش است و هر روز آتشبازى است، اینها با سرافرازى و با عظمت روح و با شادى دارند پیش مى روند، من متحیر مى شوم و از این حسرت مى برم که ما نرسیدیم به یک همچو مقامى. سعى کنید که انگیزه ها، انگیزه هاى الهى باشد. سعى کنید که به مردم خودتان هر جا هستند، به کشورهاى خودتان هر جا هستند تزریق کنید که انگیزه هایشان الهى باشد؛ براى کشورگیرى نباشد، براى سلطه نباشد، براى دنیا نباشد. گمان نکنند که دنیا یک چیزى است که باقى مى ماند، چند روز مى ماند دست این و از بین مى رود. آن چیزى  که باقى مى ماند آنى است که للَّه تعالى است. ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ، «3» ما عند اللَّه آن چیزهایى است که انسان براى خدا مى کند، آنها باقى هست و آن چیزى که پیش خود ما هست از دنیا و از جهاتى که نفسانیت ما دارد، اینها از بین مى رود.

بنا بر این، شما مطالعه کنید در حال این کشور، در حال این ملت و بگویید این ملت را و این کشور را براى کشورهاى خودتان، شاید ان شاء اللَّه، همین انگیزه ها پیدا بشود و از سلطه هاى خارجى کم بشود. و ما امیدواریم که جوانان ما در این اوقات همان طورى که از اول بودند و با شادى به طرف جنگ مى رفتند و به طرف رساندن اسلام به پیروزى و خارج کردن اسلام از شرّ ابرقدرتهاى خارجى و سلیقه هاى کج داخلى اى که در داخل کشورهاى اسلامى هست، اینها براى شرّ اینها و از بین بردن اینها پیروز بشوند و برسند به جایى که حکومت اسلامى توسعه پیدا کند در همه جا و عدل اسلامى در همه جا توسعه پیدا بکند. و عدل اسلامى این است که همه حکومتهایى که در دنیا هستند، روى موازین اسلامى حکومت بکنند و ما امیدواریم که این امر بتدریج مهیا بشود براى آن وقتى که آن عدل بزرگ اسلامى در روى زمین توسعه پیدا مى کند و حکومتها حکومت عدل مى شوند.

و من از خداى تبارک و تعالى براى پیروزى اسلام و براى کسانى که به اسلام خدمت مى کنند و کسانى که دنباله اسلام هستند، رحمت و مغفرت طلب مى کنم و از خداى تبارک و تعالى براى کسانى که در راه اسلام شهید شدند، یا معلول شدند، یا اسیر شدند، براى آنها سلامت و خروج از سلطه قدرتها دعا مى کنم و امیدوارم که همه شما و همه آنها سلامت باشند و دنیا و آخرت شما ان شاء اللَّه اصلاح بشود.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه

(1) مى خورند بدان گونه که چهارپایان مى خورند.

(2) « ما جز زیبایى چیزى ندیدیم».

(3) سوره نحل، آیه 96:« آنچه پیش شماست نابود مى شود و آنچه که پیش خداست، ماندگار است».

(صحیفه امام، ج 20، ص: 202 – 206)

. انتهای پیام /*