یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اعلام روز قدس توسط امام خمینی(س) را یک دیپلماسی عمومی مذهبی، فراتر از منافع دولتهای اسلامی دانست.

حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر حقوق و فقه سیاسی شیعه در مصاحبه با خبرنگار پورتال حضرت امام، اظهار داشت: در ادبیات سیاسی معاصر، قدس نماد تقابل اسلام و غرب است. بخشی از سرزمین مسلمانان که به لحاظ اعتقادی بسیار مهم است از سوی کشورهای غربی مورد هجمه قرار گرفته و منجر به مسئله ای بنام رژیم اشغالگر قدس شده است.

وی افزود: برای کشورهای غربی بخصوص کشورهایی که کم و بیش استراتژی مذهبی هم پیدا کرده بودند؛ مثل ایالات متحده، اسرائیل به لحاظ بسیاری اهمیت دارد که یکی از وجوه اهمیت آن، این است که اونجلیس ها یا مسیحیان انجیلی که بیشترین نفوذ را در ایالات متحده دارند، یک باور کلامی دارند حاکی از این که دولت اسرائیل، مقدمه بازگشت مسیح نیز هست و سعی کرده اند در ایالات متحده مسئله اسرائیل را نه تنها سیاسی بلکه به یک باور مذهبی تبدیل کنند.

این پژوهشگر حقوق و فقه سیاسی شیعه خاطرنشان کرد: کاروانهای زیارتی که از سوی آنان به قدس روانه می شوند، برای این مهم است که باور کلامی و اندیشه ای اونجلیسی ها یا همان مسیحیان انجیلی را در بر می گیرد که البته اینان اخیرا به گروههای مسیحیان صهیونیست معروف شده اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: علیرغم این بنیاد اعتقادی که توسط صهیونیست ها در غرب گسترده شده است، در جهان اسلام، اساسا مسئله قدس به این صورت همگانی، یعنی فراتر از منافع یا گرایشهای سیاسی دولتها، چندان مطرح نشده بود و در این شرایط، امام خمینی (س) ضرورت تحقق یک دیپلماسی عمومی مذهبی، فراتر از دولتها یا منافع ملی دولتهای اسلامی را ضروری می دانستند و در همین راستا، در مهمترین ماه اسلامی و آنهم آخر این ماه که همه کشورها یا اغلب آنان در حال آمادگی برای یک تعطیلی یا جشن عمومی هستند، طی پیامی به مسلمین روز جهانی قدس را اعلام فرمودند. (ن.ک. صحیفه امام، ج 9، ص267)

حجت الاسلام فیرحی تصریح کرد: در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی و نیز آسیای مرکزی یک جنب و جوشی ایجاد می شود و همه به فکر نوعی خانه تکانی هستند و در این لحظه ها، اراده بلند حضرت امام خمینی(س)، قدس و آوارگان آن را به بیاد همه می اندازد. آنهم در روز جمعه که روز جماعت مسلمانان است.

این پژوهشگر حقوق و فقه سیاسی شیعه خاطرنشان کرد: ایده ای که مرحوم حضرت امام(س) مطرح کردند همگانی کردن و جدا کردن قدس از اختلافات داخلی دولتهای اسلامی بود هر چند که ممکن است هنوز هم نگاه بخشی به این بیان حضرت امام(س)  باشد و برخی کشورها تصور کنند که استراتژی روز قدس، مربوط به ماهیت سیاسی ایران است . در پاسخ می توان گفت که این مهم، مرتبط با ماهیت اعتقادی حضرت امام خمینی(س) است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: عمومی کردن مسئله قدس هدف اصلی حضرت امام (س) بود و این پیام امام(س)، بسیاری کشورهای جهان اسلام را بر انگیخت؛ اما انتظار می رفت که فعالان سیاست خارجی کشورمان، این مسئله را فراتر از سطوح ملی کشورها مورد اهتمام قرار دهند.

وی گفت: امام(س) دو چهره داشت. وی یک رهبر مذهبی و نیز همزمان یک رهبر سیاسی بود. اگر بعد رهبریت مذهبی حضرت امام(س)  تقویت شود، موضوع مذهبی مشترک میان مسلمانان که قدس یکی از آنان است نمود بیشتری یافته و مسائل و تفرقه های فیمابین کشورهای اسلامی کنار می رود. وقتی به جهان اسلام نگاه می کنیم می بینیم که مرحوم حضرت امام(س) به مسئله استعمار بسیار حساس بود و نیز به مسئله تفرقه جهان اسلام.

حجت الاسلام فیرحی تصریح کرد: در ادبیات حضرت امام(س) دیده می شود که ایشان معتقدند حضور دولتهای بزرگ غربی و شرقی در خاورمیانه، ناشی از تفرقه ما و تفرقه ما ناشی از حضور آنان است و شاید بتوان مسئله فلسطین را بعنوان نماد و نیز نخستین تلاش بین المللی غرب برای هجوم به وحدت جهان اسلام دانست. این تدبیر حضرت امام(س) نوعی تدارک جبهه وحدت جهان اسلام مقابل این هجمه بود.

این پژوهشگر حقوق و فقه سیاسی شیعه خاطرنشان کرد: حضرت امام(س) اسرائیل را غده سرطانی خواندند. این غده، از بدنه جهان اسلام آرامش را می گیرد و بهبود نیز نمی یابد و همه می داند که در ادبیات پزشکی غده سرطانی جز با عمل جراحی از بین نمی رود. رهبر کبیر انقلاب اسلامی اعلام کردند که این غده برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام ایجاد شده است. اسرائیل یک بن بست در سیاست مذهبی کشورهای خاورمیانه است و به نوعی باید مقابل آن، سیاست واحدی اتخاذ شود.

وی افزود: حضرت امام(س) بدین مضمون می فرمایند که صدور انقلاب یعنی اینکه صدای مظلومیت ما را به گوش دولتها و جهانیان برسانید و یا این که صدور انقلاب یعنی اینکه همه توجه کنند به اسلام. لذا حضرت امام(س) صدور انقلاب را به معنای نوعی بیداری اسلامی عنوان می کنند.

حجت الاسلام فیرحی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ماه رمضان، ماه تزکیه و خلوص و فرصت مناسبی برای ایجاد پیوند بین کشورهای اسلامی است که حضرت امام(س) نهایت استفاده را از این فرصت بردند.

. انتهای پیام /*