حجت الاسلام محمدحسن راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است در گفتگو با پرتال امام خمینی از ناتمام ماندن درس اخلاق و ضرورت احیای آن از طریق تبیین دیدگاههای تربیتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از سوی رسانه ها می گوید.

وی در ابتدای این گفتگو ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان، با اشاره به قدرت عظیم حضرت امام (س) در رهبری انقلاب و موج عظیمی که در جهان ایجاد کرد، اشتغالات علمی، سیاسی و نظامی ایشان را مانعی بر سر توجه به آینده سازان کشور ندانست و گفت: ایشان با کودکان منزل خویش و دانش آموزانی که به دیدارشان می آمدند نهایت مهربانی و عطوفت را داشتند و حتی با کودکانی که از سایر نقاط برایشان نامه می نوشتند به دقت پاسخ می دادند.

حجت الاسلام راستگو ادامه داد: امام (س) در یکی از نامه های خویش نوشته بودند که فرزندان عزیزم خوب بود شما من را نصیحت می کردید. این یک درس است که رهبر فقید ما با دغدغه های بسیار گوناگونی که داشتند مسئله تعلیم و تربیت و نقش آن در ساختن آینده را با حساسیت ویژه مورد توجه قرار می دادند.

وی در ادامه این مصاحبه به تبیین اهمیت توجه به شیوه های مناسب تدریس در مدارس پرداخت و گفت: یکی از روشهای تدریس به نوجوانان روش تکرار و تلقین است تا مطلب از ذهن به عمل منتقل شود. امام (س) در صحیفه امام جلد 10 صفحه 34 در تبیین این مهم می فرمایند: "اگر بخواهید یک بچه ای را شما تربیت بکنید، باید یک مسأله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد".

رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وظیفه اولیا و مربیان در هدایت فکری دانش آموزان را محصور به همین محیط کلاس و مدرسه ندانست و تصریح کرد: حضرت امام خمینی در صحیفه امام جلد 13 صفحه 172 رسالت معلمان را چنین تبیین می کنند که "معلم و دانشجو محصور به معلمهای دانشگاهها یا دبیرستانها یا سایر جاها نیست و دانشجو هم محصور نیست به همانهایی که دانشگاه می‏روند. عالَم یک دانشگاهی است و انبیا و اولیا و تربیت‏شده‏های آنها معلّم هستند و سایر بشر دانشجو و باید دانشجو باشند."

حجت الاسلام راستگو ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی نظام آموزشی را هدفمند کردند و زیرساخت آموزشی کشور را محکم ساختند تا این نظام به علوم الهی بگراید و با معارف اسلامی هماهنگ شود.

وی تصریح کرد: وجهه اصلی تعلیم و تربیت حرکت به سوی خداست و امام (س) بر این معیارها و ارزشها تکیه می کردند که انشاء الله مربیان و معلمان و اولیای محترم دانش آموزان بتوانند این مسائل را از صحیفه امام (س) اکتساب کنند و نیز صدا و سیما و رسانه ها با همراهی بیت امام (س)، این موارد را به صورتهای قابل دسترس در اختیار والدین و مربیان قرار دهند که سرمشقهای مناسبی برای تعلیم و تربیت باشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه امام (س) به تربیت، به خاطر این است که اساس عالم بر تربیت انسان است. انسان عصاره تمامی موجودات است و انبیا آمده اند تا این عصاره بالقوه را بالفعل کنند و انسان یک موجود الهی بشود. یک موجود الهی جلوه گر نور حق تعالی است. این اندیشه باید در معلمان ایجاد شود که با فرزندی که بصورت امانت در اختیار اوست، کاری کند که او جلوه گاه نور مقدس حق تعالی شود. این رویه آموزشی، متفاوت از رویه های غیر اسلامی است که در آن، معلم تنها هدفش انتقال چند فرمول و محفوظات به دانش آموز است. بیان فرمولها، امروزه توسط یک سی دی یا نرم افزار خیلی بهتر از یک معلم به دانش آموز منتقل می شود. معلم و مربی، با الهام از اندیشه های امام راحل نقش بسیار بزرگتری می تواند داشته باشد که آن، تجلی نور حق تعالی در وجود دانش آموز است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در مورد توجه ویژه این امام به نظارت بر عملکرد شیعیان خود در تبلیغ دین گفت: امام صادق (ع) به مبلغین خود می فرمایند "علیک بالاحداث. فانهم اسرع الی کل خیر" بر شما باد بر توجه به نوجوانان برای اینکه اینان به هر خیری سریعتر روی می آورند. بچه ها اشتغالات ذهنی و اجتماعی و جنسی و سیاسیشان کم است و چون این اشتغالات را ندارند، ذهنشان باز و آماده پذیرش است و آنچه به آنها داده شود به راحتی می گیرند. امام امت بر این مهم توجه داشتند و می فرمودند که اگر از کودکی افراد با معارف الهی بار بیایند، این انسان در آینده به انحراف کشیده نمی شود و امکان اینکه او تحت تاثیر عرفانهای کاذب یا توطئه های دشمن قرار گیرد بسیار کم است.

حجت الاسلام راستگو با اشاره به تأکیدات حضرت امام خمینی (س) بر ضرورت همراهی علم و دین در محتواهای آموزشی گفت: علم در دو نوع مفید و مضر طبقه بندی می شود و از اسلام هم دو نوع برداشت اسلام ناب محمدی و نیز اسلام ناخالص هست. فاصله میان علم صحیح و دین صحیح باعث بدبختی مسلمانان می شود.

وی افزود: دانش آموزان ما لایق این هستند که یک انسان به تمام معنا شوند و علم صحیح و دین صحیح را فرا گیرند و در غیر اینصورت راه صحیح را گم می کنند.

همچنین ایشان در ادامه گفتند: امام (س) در یکی از فرمایشاتشان فرمودند که: استادشان گفته است ملا شدن چه آسان، آدم شدن محال است. این نشان از آن است که کسی که می خواهد ملا شود همزمان با آن باید آدم شود یعنی بین علم و ارزش باید یک وحدت غیر قابل جدایی ایجاد شود تا آن علم مؤثر شود و آن دین بتواند تأثیرش را بگذارد.

این محقق حوزه کودک و نوجوان به تبیین ضرورتهای تحول در نظام آموزشی کشور مبتنی بر دیدگاههای حضرت امام (س) پرداخت و تأکید کرد: تکیه امام (س) بر عبودیت و عدم بردگی شرق و غرب بود. نظام آموزشی قبل از انقلاب برگرفته از غرب و فرانسه بود و امام (س) می فرمودند: اینقدر ما را برده کرده بودند که حتی یک چراغ دود می کرد آنها اجازه نمی دادند یک ایرانی فتیله آن را پایین بکشد و می گفتند این در تخصص ماست. (ر.ک: ج 13، ص 532)

وی افزود: امام (س) تأکید داشتند که نظام آموزشی ما باید الهی شود. اول انقلاب مدتی دانشگاهها تعطیل بود که نظام آموزشی را به نظامی اسلامی تبدیل کنند.

حجت الاسلام راستگو در پایان تصریح کرد: باید علوم انسانی و تجربی را با ارزشهای اسلامی همراه کنیم. خود یک فرمول ریاضی اسلامی یا غیر اسلامی ندارد؛ بلکه اسلامی شدن آن به انسانهایی است که با این علوم در ارتباطند. حساسیت امام (س) بر این بود که این علوم چگونه به نفع ارزشهای الهی تمام شود.

 

. انتهای پیام /*