بررسی اصل تقدم تزکیه بر تعلیم برداشتی از دیدگاه های تربیتی حضرت امام خمینی

بررسی اصل تقدم تزکیه بر تعلیم برداشتی از دیدگاه های تربیتی حضرت امام خمینی

در آغاز به علّت انتخاب این موضوع از دیدگاه حضرت امام خمینی (س) اشـاره و سـپس بـه عنوان مقدمه ورود به بحث، تعریف واژه های تزکیه و تعلیم (پرورش و آموزش) و اصول تعلیم و تربیت آورده می شود. اصل بـحث نیز در سه بخش با عنوانهای: کلیات، نقش مثبت اعمال این اصل، زیان نـاشی از عدم اعمال این اصـل در نـظام تعلیم و تربیت، مورد بحث قرار گرفته، در پایان نتیجه گیری مختصری به عمل خواهد آمد.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

در این مقاله بر آنیم تا با نگاه بـه یکی از مسائل اصولی، ضمن آنکه نظر حضرت امام خمینی (س) را در مورد آن بررسی می کنیم بـه تأثیر مبانی اصولی آن بـزرگوار در حـوادث و جریانات انقلاب اسلامی اشاره نماییم. نگارنده ضمن اعتراف به عجز علمی خویش، امیدوار است این سطور فتح بابی باشد در یافتن ردّ پای اصول فقه شیعه در سیره معمار انقلاب شکوهمند اسلامی.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۹
امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست

امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست

هـدف انقلاب اسلامی ایران تنها دگرگونی صورت قدیم نظام سلطنتی نبود، بلکه می خواست کـل ساختار اجتماعی ایران را قـبل از انـقلاب نابود کند. بنابراین ضروری بود که علیه همه قدرت های تثبیت شده در چنین جامعه ای به مبارزه بر خاسته و همه امتیاز های به رسمیت شناخته شده برای بسیاری از جریان ها، افکار و اندیشه ها را براندازد و به کار هـمه تشریفات پادشاهی و شاخصه های سلطنتی پایان دهد و شیوه های زندگی و میثا ق های جدیدی را بنا نهد.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۶
ملاک معناداری حروف از دیدگاه زبان شناسی و اصولی با رویکردی به آرای امام خمینی

ملاک معناداری حروف از دیدگاه زبان شناسی و اصولی با رویکردی به آرای امام خمینی

در مباحث مربوط به زبان، چگونگی ارتباط لفظ و معنا از دیرباز در منطق ارسطویی و امروزه در فلسفة تحلیلی و فلسفة زبـان بحث و کنکاش شده است. در این میان جمهور اندیشمندان به جنبة قراردادی رابطه لفظ و معنا نظر داده اند و ملاک معناداری را وضع می دانند. حروف به عنوان یک قسم از اقسام کلمه بیشترین مباحث را به خـود اخـتصاص داده است. زیرا حروف نقش غیرقابل انکار در تعقل و تکلم انسانی دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. به این بیان که اگر انسان معانی حرفیه را نمی توانست تصور بکند، امکان تفکر از او سلب می گردید. بـه دلیـل آنکه تفکر صرف تداعی معانی نیست که تصورات و معانی مجرد و بدون ارتباط با یکدیگر بتواند زمینة تفکر صحیح و درست را پدید آورد. در این نوشتار کوشش شده است که دیدگاه زبان شناسان و ادبـا در کـنار آرای اصولیین بویژه امام خمینی (س)

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳
انسان کامل از منظر امام خمینی

انسان کامل از منظر امام خمینی

انسان کامل از منظر امام خمینی (س) پدیدآورنده (ها): محمدیان، عباس (عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم سبزوار) چـکیده: انسان کامل حقیقة الحقایق و روح الارواح و صورت همة صورتها و مادة المواد و جامع جمیع مراتب کـمال اسـت کـه صفات جمال و جلال را در خود به صورت مخفی دارد. از نظرگاه عارفان، انسان کامل انسانی است که بـه خدا می رسد و مظهر کامل همة نامها و صفات حق می شود. تعبیر انسان کامل در قـرآن و سنّت به کار نـرفته و بـه جای آن از تعبیر مسلمان و مؤمن کامل (انسانی که در مسیر دین و ایمان به کمال رسیده) استفاده شده است. در این مقاله، ابتدا، دربارة صورت انسان کامل و جایگاه او در عالم آفرینش و ارتباطش با سایر موجودات و مـباحث مرتبط با آن، از دیدگاه امام سخن به میان آمده است. در ادامه راجع به مصادیق تام و حقیقی انسان کامل، یعنی پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومین (ع) بحث شده است. در پایان نیز مقامات انسان کامل بـه اعـتبارات مختلف بیان شده و انسان برترین موجود آفرینش و شگفت انگیزترین مخلوقی دانسته شده که پا به عرصة وجود نهاده است.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰
قاعده فراغ و تجاوز از منظر امام خمینی

قاعده فراغ و تجاوز از منظر امام خمینی

آیا قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز جزو اصول عملیه محسوب می شوند یا جزو امـارات و طـرق هستند؟ پسـ از بررسی ادله به نظر می رسد جزو امارات محسوب می شوند. به علاوه، قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز از نـظر مفهوم و مصداق تفاوت دارند. امام راحل (س) معتقدند که غیر معقول است این دو قـاعده از هم جدا باشند. آیـا در قـاعده فراغ و قاعدة تجاوز دخول در جزء بعدی موضوعیت دارد؟ امام راحل (س) خروج از یک جزء و دخول در جزء دیگری را معتبر ندانسته و همچنین قاعده را در مورد وضو جاری نمی دانند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نگاهی دیگر به شرح منظومه از منظر تقریرات فلسفه امام خمینی

نگاهی دیگر به شرح منظومه از منظر تقریرات فلسفه امام خمینی

نگارنده در این نوشتار به شرح دو بخش از مباحث کتاب شرح منظومه حاج ملاهادی سـبزواری پرداخـته و در انـجام این مهم، تقریرات فلسفة امام خمینی را مبنای کار خویش قرار داده است. بخش اول در مورد اثبات وجـود واجب تعالی و بخش دوم دربارة توحید واجب الوجود است. روش کار در این مقاله بـدین صورت است که ابـتدا عـبارات کتاب شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری ارائه گردیده و سپس در ذیل آن مطالب شرح می شود.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
دگرگونی معنای دین تحت رهبری امام خمینی

دگرگونی معنای دین تحت رهبری امام خمینی

انقلاب اسلامی ایران در سالهای ۷۸ ـ ۱۹۷۹ را می توان دوره جدیدی برای دین اسلام به شمار آورد. تا پیـش از سـال ۱۹۷۸، دیـن امری این جهانی و واگذارده به قلمرو خصوصی بود که نقش گسترده آن در جامعه انسانی، به اماکن عـبادی محدود و منحصر می شد. این برخورد تنگ نظرانه نسبت به دین در مورد ادیان بـزرگ جهان در غرب نیز صـادق اسـت. در جهان اسلام نیز، کم و بیش، چنین نگرشی نسبت به اسلام وجود دارد. نقش عمومی اسلام چه به صورت ارزشهای شرعی و اجتماعی و چه به صورت خاستگاه مسلّم سیاسی، به گونه تعصب آمیزی به تـعریف تقلیل گرایانه از دین به عنوان نظامی از باورهای مربوط به امور «اُخروی» محدود گردیده بود. اسلام، طبعاً دینی مربوط به هر دو جهان است. این جهان چون آمادگاهی برای آن جهان است. پیوند عمیق میان امور دینی و دنـیوی، آمـوزه بنیادین قرآن است که به مسلمانان می آموزد سعادت انسانها در هر دو جهان، بستگی به اعمال ایمانی شان دارد. همین که فرآیند مدرنیزاسیون از رهگذر غربگرایی و دنیاگرایی و سکولاریسم به جهان اسلام راه یافت سبب جـدایی دیـن از اخلاق، ایمان از عمل، و امور دینی از امور سیاسی شد. این جداییها، موضعی انفعالی را نسبت به انگیزه ها و رهنمودهای دینی در همه زمینه های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی، در سرتاسر دنیا، در پی داشت.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
جنبش مشروطیت از دیدگاه امام خمینی

جنبش مشروطیت از دیدگاه امام خمینی

بطور قطع یکی از ویژگیهای امام خمینی (س) آگاهی از تاریخ بود، این مسئله با نگاهی اجـمالی بـه سـخنان امام که مملو از استشهادات تاریخی است کاملا روشن است. طـبعا چنین آگاهی تاریخی در کنار دهها عامل فکری و تربیتی دیگر، به عنوان یک عامل در تکوین شخصیت عظیم امام بـه حـساب مـی آید. نتیجه این امر پیش بینی های خاصّ سیاسی حضرت امام بود کـه بـرای بسیاری دیگر حتّی قابل تصوّر نیز بوده است و درست در همین مورد و نظایر آن است که امام از سـایرین مـمتاز گـردیده است.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
امام خمینی و تفسیر هدف گرا

امام خمینی و تفسیر هدف گرا

به نظر مفسر ما امام خمینی، قرآن جز برای ساختن این مثلث (انسان، امت و دولت) با تمام ابعاد الهی و ربانی نازل نشده است. بارها از ایشان مـی شـنویم که اگر مطالعه ای سطحی در قرآن بکنیم، در هر سوره، بلکه در هر آیه این حقیقت را در می یابیم، آیات بسیاری که درجای جای قرآن ما را به جنگ و جهاد و قتال و فدا کردن جـان و مـال در راه خـدا و مستضعفین فرا می خواند، و بـرای رویـارویی بـا ستمگران و مستکبران دعوت می کند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
فرآیند گرایش به انقلاب در اندیشه سیاسی امام خمینی

فرآیند گرایش به انقلاب در اندیشه سیاسی امام خمینی

امام به عنوان ایدئولوگ فکری انقلاب، ابتدا وضع موجود را نفی و طرد نمود و سرانجام با طرح درس «ولایت فقیه» نظام آرمانی و مطلوب خود را ـ که از بسیاری جهات بـا نـظامهای مـستقر تفاوت داشت ـ ترسیم کرد. بـدیهی اسـت تـحقق این اندیشه مستلزم ساز و کاری جدید و به طور مشخص یک نظریه انقلابی بود. انقلاب مکانیسمی برای درهم شکستن مناسبات ظالمانه مـوجود بـه مـنظور فراهم ساختن زمینه لازم جهت تحقق حاکمیتی مبتنی بـر اسـلام به وسیله علمای شیعه بود که در شرایط بحران ناشی از غاصب بودن حکومتهای موجود و فقدان شرایط لازم برای استقرار حاکمیتی مـطلوب مـطرح مـی گردید. در پایان نگارنده راهکارهای اجرایی انقلاب را از نگاه امام ارزیابی می کند.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

در این مقاله نویسنده با بررسی رأی اصولی حضرت امام در باب شرطیت قدرت در تکالیف و مـقایسه آن بـا آراء مـقابل، تأثیر آن را در اندیشه و عمل سیاسی امام نشان داده است.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
جوانی و تربیت از دیدگاه امام خمینی

جوانی و تربیت از دیدگاه امام خمینی

موضوع جوان، تعلیم و تربیت و اسـتخراج دیـدگاه امـام (س) در مورد آن، واجد پیچیدگی های چندگانه ای است. از سویی تعلیم و تربیت با ابعاد مختلف و متنوع آن وجود دارد، و از سـوی دیگر، پرداختن به جوان و دوره جوانی که دوره التهاب، هیجان، شور و نشاط، امید و آرزو و تـوانایی های بسیار است، امر سـهلی نـیست و بالاخره کشف زوایای وجودی و دریافت اندیشه سترگ امام علیه السّلام، مستلزم شناخت همه جانبه آن شخصیت بزرگ است-که این خود نیازمند احاطه بر تمامی گفتارها و سیره و رویه های علمی آن مربی عالی قـدر در موقعیت های تربیتی است که امری پس دشوار است. اما از باب وظیفه و ادای دین به آن بزرگ مرد قرن معاصر، می کوشیم، نتیجه مطالعه و بررسی دیدگاه ها و بعضا وارسی سیره عملی آن حضرت در موضوع جوان و تعلیم و تربیت را بـه صـورت خلاصه ارایه نماییم.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

اکنون در این مقاله در نظر داریم که به شرح و تحلیل یک تعلیقه انتقادی دیگر از امام بپردازیم. این تعلیقه در فص نوحی و به مناسبت بحث تنزیه و تشبیه در دعوت نوح (ع) به نگارش درآمـده است. شکی نیست که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مباحث در حوزه کلام و الهیات, مبحث الهیات تنزیهی و تشبیهی و طبقه بندی ادیان براساس این دو نوع الهیات است. بحث از الهیات تنزیهی و تشبیهی در واقع بحث بر سر مـسأله مـنطق دعوت انبیا یعنی تعیین نوع این دعوت در انبیا و ادیان الهی از میان دو نوع تنزیهی یا تشبیهی آن است. حضرت امام در این تعلیقه, ضمن بیان دیدگاه انتقادی خود در این خصوص, به نقد دیـدگاه اسـتادش، عارف شاه آبادی، نیز می پردازد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
امام خمینی و مهندسی قدرت

امام خمینی و مهندسی قدرت

ضـرورت وجـود قـدرت سیاسی به خاطر پیامدهای منفی مترتب بر نبـود آن از یک سو و پیامـدهای منفـی احتمـالی مترتـب بــر وجـود قـدرت از سوی دیگر، فیلسوفان سیاسی و عالمـان حـوزه حقـوق اساسـی را بـه چاره انـدیشی در خصوص این تزاحم و در نتیجه مـهار و کـنتـرل قـدرت واداشته است. در حـوزه فکـری و جغرافیـایی غـرب بـا تأثیرپـذیری از یونان باستان، چـاره و تـدبیر را در تقسـیم قـدرت بـه اضـلاع مختلـف میدانند. سؤال اصلی این مقاله در خصوص چاره اندیشی اسـلام و بـه ویژه اندیشه سیاسی امام خـمینی (س) در خصوص این مشکل اسـت. در اسلام و اندیشه سیاسی امام چون هیچکدام از تمرکـز و تقسـیم قـدرت دارای ارزش درون ذاتـی نیســت، لــذا ســازوکار ارائــه شــده در ایــن خصوص متفاوت از غرب است. در اندیشه امام خمینی (س) قلمرو قدرت فراتر از بعد طبیعی، انسانی و کمی آن اسـت، لذا ارائه هــر گونـه الگـو در خصوص قدرت باید در ارتباط با این بعد قدرت انجام گیـرد، عـلاوه بـر این تأکید و اولویت در مهار قدرت، بر کنترل درونی آن است. این تأکیـد به معنای نادیده گرفتن قانون و اهرم های کنترلی حـقوقی نـیسـت. کنتـرل درونی پوشش دهنده ضعف ها و نارسایی هـای کنتـرل حقـوقی اسـت و ضمانت آن بیش از سازوکارهای رایج از قبیل تقسیم قدرت است.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
رهیافتی نقشگرا به نهاد «من» شعری امام خمینی

رهیافتی نقشگرا به نهاد «من» شعری امام خمینی

اشعار امام خمینی، گذشته از جذابیت های ادبـی خـود، از آن جهـت کــه سروده های یک رهبر انقلابی است و متعلـق بـه فـردی مـؤثر در جهـان معاصر است، اهـمیت ویژه ای می یابد. در این مقاله بـا تـوجـه بـه رویکـرد تحلیل گفتمان و دستور نقش گرای هالیدی بـه ایـن اشـعار پرداختـه ایـم. برای تمرکز بر شخصیت امام و جلوه ی شخصی در اشـعارش تنهـا بـه فرایندهایی توجه کرده ایم که با نهاد جدای «من» آغاز شـده اند. از جمله دستاوردهای این پـژوهش آن اسـت کـه ایشـان در رویکـردی خصوصی و کاملا درونگرایانه به تعریف و تمییز «من» بیش از هر چیز دیگر اهمیت داده اند و ضـمن نفـی منیـت، «مـن» را عاشـقی دل سـوخته معرفی می نماید کـه کـاملا تسلیم یاراست و در برابر یار هـیچ قـدرتی را نمیشناسد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
اصول اندیشه امام خمینی در بیان مقام معظم رهبری

اصول اندیشه امام خمینی در بیان مقام معظم رهبری

مقام مـعظّم رهبری در سالگرد این روز سـخنان مـهمی ایراد می کنند. چهار موضوع «مکتب امام خمینی»، «شخصیت امام»، «وصیت امام» و «جهان اسلام»، محور رهنمود های رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای مدظله از سال ۱۳۶۸ تاکنون بوده است. در سخنرانی سال جاری با توجه بـه برخی برداشت های ناقص از مبانی و دیدگاه های امام خمینی (س)، بحث اصول اندیشه امام و لزوم نگاه منظومه ای به شخصیت ایشان از سوی معظّم له مطرح شد. ایشان طی بیانات مبسوطی به تبیین هفت اصل از مهم ترین اصول انـدیشه امـام پرداختند که گزیده آن نقل می شود.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
امام خمینی پر برکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر

امام خمینی پر برکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر

حضرت امام خمینی (س) شایسته ترین یادگار کوثر، درخشش ویژه ای در تـغییر سـرنوشت جـهان معاصر دارد که سمت حرکت تاریخ را به سوی اهداف مقدس اسلامی و الهی سرعت بخشید و احـیاگر انـدیشه های وحیانی مکتب اسلام و جهان معاصر شد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
واکاوی مناسب علم و دین از منظر امام خمینی

واکاوی مناسب علم و دین از منظر امام خمینی

یکی از مسائلی که از دیرباز در حوزه دین پژوهی مطرح بوده، مسئله رابطه علم و دین و تعارض یا تعامل این دو است. سنجش مناسبات علم و دین از جمله مباحث کلام جدید نیز به شمار می رود. این مقاله در پی آن است که با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی مناسبات علم و دین از منظر امام خمینی (س)، به عنوان یکی از بزرگ ترین متفکران معاصر دینی، بپردازد. بر اساس این تحقیق، امام خمینی (س)، کسانی را که قایل به تعارض میان علم و دین هستند به شدت مورد انتقاد قرار می داده است. امام (س) تعارضاتی را که در برخی مواقع بین علم و دین به وجود می آید، ظاهری و صوری می دانند. ایشان علم جدای از دین را نه تنها منشأ سعادت نمی داند، بلکه آن را عامل شقاوت انسان عنوان می کنند. علم و دین همانند دو بال عمل کرده و این قابلیت را خواهند داشت که تمامی نیازهای بشر را پاسخگو باشند. بر این اساس، ما برآنیم تا با ارائه کلیتی از مبانی علمی ـ دینی امام (س)، چگونگی رابطه این دو مقوله مهم را تبیین نماییم.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
چیستی حکم حکومتی / حکومت فقهی و حل مشکلات نو پیدا در مکتب امام خمینی

چیستی حکم حکومتی / حکومت فقهی و حل مشکلات نو پیدا در مکتب امام خمینی

حـاکم اسلامی دارای چنان اختیارات ویژه ای است که می تواند با صدور دستورات موردی با تقیید و تخصیص و حتی تعطیل موقت احکام شرع روابط اجتماعی را چنان تنظیم کند که به نیاز زمان و مکان پاسخ بگوید.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
مصلحت به مثابه قاعده / درآمدی بر فقه سیاسی امام خمینی

مصلحت به مثابه قاعده / درآمدی بر فقه سیاسی امام خمینی

فـقه سـیاسی شیعه، اگرچه در دوران گذشته، با توجه به بنیان های معرفت شناختی و روش شناختی خاص خود، از هویت و خصائص ویژه ای برخودار گـردیده، در برابر فقه سیاسی اهل سنت، از این هویت خود دفاع تئوریک کرده است، تا پیش از نـهضت مشروطیت در ایران تا حـدودی کـم فروغ می نمود. پیدایش حادثه مذکور، توسعه و سبط فقه سیاسی شیعه را بهمراه داشت. حادثه مذکور از این منظر، سریان اجتهاد شیعی به عرصه سیاست را بدنبال داشت، در نتیجه، از این دوران به بعد می توان ارتباط اجتهاد با عـمل سیاسی را آشکارا مشاهده کرد. فقه سیاسی و اجتهاد براین اساس با تحولات جدّی و اساسی روبرو گردید اما بدلائلی که بررسی آنها از حوصله نوشتار حاضر خارجاست، تا دهه ۴۰ دچار نوعی فترت و رکود گردید.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
نگرش قدسی به سیاست و تاثیر آن بر نگاه امام خمینی به روابط خارجی

نگرش قدسی به سیاست و تاثیر آن بر نگاه امام خمینی به روابط خارجی

جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین الملل به عنوان بازیگری خاص شناخته شده است، طوری که رفتارهای آن در اغلب موارد با نظریه ها و مفاهیم رایج در این حوزه قابل تبیین نیست. این خاص - بودگی معلول شرایط تاریخی، سیاسی، فرهنگی و مولفه های ارزشی حاکم پس از انقلاب اسلامی است. و اندیشه های سیاسی بنیانگذار ج. ا. ایران به عنوان چراغ راهنمای این نظام سیاسی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. امام خمینی (س) دارای اندیشه سیاسی و انقلابی خاص بود که اساس حکمرانی را شکل داد، این نگرش خاص به حوزه سیاست، تبعاتی در حوزه روابط خارجی بوده و نگاه خاصی را در این حوزه ایجاد کرده است. در این مقاله سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که نگرش قدسی به سیاست چه شاخصه هایی در اندیشه های سیاسی امام خمینی (س) داشته و چه تأثیری بر حوزه روابط خارجی گذاشته است. در پاسخی فراخور، اندیشه سیاسی ایشان به روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفته و شاخص های تعریف شده برای قدسی انگاری سیاست مورد بررسی قرار گرفته اند. فرضیه مقاله آن است که نگاه قدسی به سیاست باعث شکل گیری آموزه ثنویت (پیکار دائمی حق و باطل) در روابط خارجی ایران شده است و ایران در این نبرد قدسی، راهبر و پیشرو جبهه حق می باشد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی

جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی

متفکران فـلسفه ی سیاسی غرب بر این باورند که اصلِ "اراده ی خودبنیان " به عنوان شاخصِ ارجـمندی انسان به مثابه مـوجودی عـقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیم گیری کند، تنها در سایه سار دموکراسی ظهور می یابد؛ چراکه اراده های خودبنیان، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است. این نوشتار با شـیوه ی اسنادی ـ تحلیلی اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه سیاسی امام خمینی، به عنوان پایه گذار حکومت مبتنی بر مأذونیت و مشروعیت الهی، را بررسی و ارزیابی کرده و ضمن تبیین عدم پاسداشت اصل اراده ی خودبنیان در الگوی دموکراسی غربی و مـلاحظه اصـول پذیرفته شده در اندیشه ی سیاسی امام خمینی ـ هم چون تکثر اراده ها، پاکی سرشت انسان و ناکارآمدیِ تحمیل ـ نشان می دهد که مأذونیت الهی در حکومت اسلامی هرگز ملازم به دیگرآیینی اراده نخواهد بود.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۸
طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام

طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام

طرح حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و سید قطب؛ مصر و ایران، قطب و امام (س) پدیدآورنده (ها): عوض، صالح؛ خسروشاهی، سید هادی امام خمینی (س) در ایران و سید قطب در مصر، دو نماد اسلام روشنایی بخش این قرن هستند که رویارویی با ستمگران و طـاغوت های جهانی و محلی را بر مسلمانان لازم و سکوت و مماشات در برابر آنان به بهانه تقیه را گناه مـی دانند. امام خمینی (س) که در سـال۱۳۴۲ شـمسی، با درک کامل شرایط تاریخی امت اسلامی، به اجتهاد و فتوا رسید، از همان ابتدا اطاعت از حاکمیت واپسگرای طاغوتی را از ریشه مردود اعلام کرد و هر نوع سازش با آن را غیرممکن دانست. وی ایستادگی در مقابل طاغوت و نابودی آن را واجب شـرعی دانست که همین امر محور اصلی جذب مسلمانان ایران، در روند ریشه کن سازی رژیم طاغوت بود. سید قطب نیز با رویکردی مشابه امام خمینی (س)، مردم مصر و سایر مسلمانان را به براندازی سلطه مشرکان و سردمداران جاهلیت مـعاصر دعـوت کرد. در ذیل، مقاله ای از صالح عوض که آیت الله سید هادی خسروشاهی آن را ترجمه کرده است، با همین مضمون و با اندکی تلخیص از نظر می گذرد.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳
مبانی هستی شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی

مبانی هستی شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی

اندیشه سیاسی مـجموعه ای از آرا و عـقاید اسـت که به شیوه ای عقلانی، منطقی و مستدل، فراتر از آرا و ترجیهات شخصی، درباره چگونگی سازمان دادن به زندگی سـیاسی مطرح میگردد. امام خمینی (س) به حوزه های گوناگون علمی نظیر فلسفه، عـرفان، اصول، فقه و... اشراف داشـت، بـه گونه ای که این ویژگی از ایشان شخصیتی جامع الاطراف ساخته و اندیشه هایشان را از عمق، غنا و ماندگاری شگرفی برخوردار کرده است. با بررسی آثار علمی و سیره نظری و عملی ایشان میتوان به نوعی نظام اندیشه ای مـنسجم، جامع و منطقی دست یافت که اجزای گوناگون آن با هم دارای ارتباط وثیقی هستند. مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی (س) متأثر از «معرفت شناسی»، «هستی شناسی» و «انسان شناسی» خاص ایشان است. این مبانی چارچوب، مـحدوده و غـایت های اندیشه سیاسی ایشان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. هرچند بین معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی ایشان هم ارتباط و پیوستگی وجود دارد. ولی در این مقاله مبانی هستی شناسانه اندیشه سیاسی امـام خـمینی (س) مورد بررسی قرار گرفته و به این سؤال پاسخ داده می شود: مبانی هستی شناسی فلسفی امام خمینی (س) چیست ؟ این مبانی چه تأثیری در شکل گیری اندیشه سیاسی ایشان داشته است ؟ در نگاه امام هـستی دارای مـراتب گوناگونی است و اندیشه سیاسی ایشان بر اساس جهان بینی الهی، توحید مدار است.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
ابعاد شخصیت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

ابعاد شخصیت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

شـخصیت حـضرت امام (س) بنیانگذار انقلاب اسلامی و بیدار کننده جامعه مستضعفان و محرومان بـرای خـود، ابعاد مختلف و گوناگونی دارد که هرگز نمی توان حـق هـمه آنـ ها را در این مقاله ادا نمود. او به طور خلاصه، انـسان کامـلی بود که علم و عمل را به هم آمیخته، عرفان و اخلاق را در خود مجسم نموده و با فـقاهت و اجـتهاد واقع بینانه، بیانگر احکام و سیاست و حـقوق اسـلامی بوده اسـت.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
منشور حیات؛ شرح وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی

منشور حیات؛ شرح وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی

از امور بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز مسأله مراکز تعلیم و تربیت، از کودکستان ها تا دانـشگاه هاست؛ که به واسطة اهمیت فوق العاده اش تکرار نموده و با اشاره می گذرم. باید ملت غارت شـده بدانند که در نیم قرن اخـیر آنـچه به ایران و اسلام ضربة مهلک زده است، قسمت عمده اش از دانشگاه ها بوده است. اگر دانشگاه ها و مراکز تعلیم و تربیت دیگر با برنامه های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان جریان داشتند، هـرگز میهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن آمریکا و شوروی فرو نمی رفت؛ و هرگز قراردادهای خانه خراب کن بر ملت محروم غارت زده تحمیل نمی شد؛ و هرگز پای مستشاران خارجی به ایران باز نمی شد؛ و هرگز ذخایر ایران و طلای سیاه این ملت رنـجدیده در جـیب ابرقدرت های شیطانی ریخته نمی شد؛ و هرگز دودمان پهلوی و وابسته های به آن، اموال ملت را نمی توانستند به غارت ببرند و در خارج و داخل، پارک ها و ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا کنند، و بانک های خارج را از دسترنج این مظلومان پر کنـند و صـرف عیاشی و هرزگی خود و بستگان خود نمایند

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
عصر امام خمینی، عصر شکوفایی ایمان

عصر امام خمینی، عصر شکوفایی ایمان

سرعت پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری بی نظیر حـضرت امـام قدرت های استکباری را آشفته و غافلگیر کرد و درک نکردن این حادثه ی شگفت یک رسوایی علمی برای جامعه شناسی غرب و مقلدان شرقی آن ها بود، زیرا انقلاب اسلامی فراتر از شاخص های تعریف شده ی آنان بود و با هیچ یک از معیارهای آنان نـمی خواند و بـه ناچار آنان را وادار به اعتراف نمود که انقلاب اسلامی ایران حتی از لحاظ انگیزه های ایجادی منحصر به فرد و کاملاً از سایر انقلاب ها جدا می باشد. حرکت در جهت تحقق حکومت جهانی اسلام، تدوین استراتژی واحد بـرای حـرکت جهانی مستضعفین، شناسایی هسته های مقاومت علمی و فرهنگی و سیاسی و نظامی در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، سرمایه گذاری برای احیای هویت مسلمانان جهان، دعوت مسلمانان برای پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان و مـقابله بـا فـزون طلبی صاحبان پول و قدرت و پیاده کردن اهداف بـین المـللی در جـهان فقر و گرسنگی، (۷) بخشی از آرمان هایی است که غرب را کلافه کرده بود و حضرت امام بر آن تأکید داشت.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا

احیاگری امام خمینی از منظر عرفان و دعا

امام «عابدی» اسـت که بـه عبودیت عشق می ورزد، و جلوه ی معشوق هرگونه بندگی و بردگی وخودبینی و خودکامگی را، در وجود او نیست و نابود می نماید. شخص فقیه راستین که از نـظر امـام ولایتـش بر امت اسلامی ضروری و واجب شمرده می شود، انسانی اسـت که غیرت محبوب و جلوه ی معشوق، هرگونه مجال وسوسه انگیز "من" را در وجودش مندک ساخته و به حقیقت دین و حقیقت انسان واقف اسـت و کلام او، کلام خـالق او، و ولایت او تـجلی ولایت خداوند است؛ در عرفان امام، «عشق» در نهایت «بندگی» و «عبودیت» در نهایت «وارستگی» مـعنا یافـته و عزت انسان و شرافت مسلمان در این شیفتگی و آراستگی و پیراستگی تحقق یافته است.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
جایگاه حقوق بشر دوستانه از منظر امام خمینی در دوران دفاع مقدس

جایگاه حقوق بشر دوستانه از منظر امام خمینی در دوران دفاع مقدس

امروزه حـقوق بـین المـلل شاخه ای خاص را به عنوان حقوق بشردوستانه ایجاد نموده است که هدف از آن حمایت از افراد غیرنظامی اسـرا و حتی احترام به اجساد کشته شدگان در زمان بروز جنگ های داخلی و بین المـللی است. از جمله اصول اسـاسی نـظام حقوق بشردوستانه میتوان به اصل رفتار انسانی و عدم تبعیض، اصل تفکیک، اصل محدودیت و مواردی دیگر اشاره کرد که باید در حین جنگ، مورد احترام طرفین مخاصمه قرار بگیرد. انقلاب اسلامی ایران با فـاصله اندکی پس از پیروزی با جنگ هشت ساله عراق علیه ایران مواجه شد. از این رو سؤال این مقاله این است که حقوق بشر دوستانه در اندیشه امام خمینی (س) به عنوان ایدئولوگ و فرمانده و معمار نظام سیاسی- اجتماعی پس از انقلاب، که جنگ طـولانی ٨ سـاله را فرماندهی کرده است چه جایگاهی دارد؟ گمان براین است که حقوق بشردوستانه - منبعث از اسلام - جایگاهی والا در اندیشه امام (س) دارد و ایشان در طول حیات سیاسی خود به شدت به اصول حقوق بشر دوستانه و به خـصوص در دوران جـنگ هشت ساله تأکید داشته است. روش پژوهش این نوشتار، توصیفی- مقایسه ای است که از طریق بررسی اسناد و مدارک به صورت کتابخانه ای انجام میگیرد. مهمترین یافته مقاله این است که حقوق بشردوستانه در اندیشه رهـبری انـقلاب اسلامی به صورت مستقل از حقوق بشر دوستانه غربی، وجود داشته و به صورت عملی در هشت سال دفاع مقدس به کار گرفته شده است.

دوشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
صفحه 3 از 85 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >