اجکام ثدی از دیدگاه امام خمینی (س)

ثدی

اجکام ثدی از دیدگاه امام خمینی (س)

ثَدی (بر وزن عقل و شرف) یکی از مفردات نهج البلاغه به معنای پستان، که حضرت علی (علیه السلام) در خصوص علاقه مندی خویش به مرگ، از این واژه استفاده نموده است. پستان، عضو معروف در انسان و حیوان است که از آن در بابهای طهارت، صلات، نکاح، قصاص و دیات سخن رفته است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
احکام ثمن از دیدگاه امام خمینی (س)

ثمن

احکام ثمن از دیدگاه امام خمینی (س)

ثَمَن به معنی بهای کالای مورد معامله است. از این عنوان در باب تجارت و به مناسبت در برخی دیگر از ابواب معاملات و نیز عبادات سخن رفته است.

سه شنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن

قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

مراتب قرآن

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

مهجوریت قرآن

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
نگاه امام خمینی (س) به حقیقت نزول قرآن

نزول قرآن

نگاه امام خمینی (س) به حقیقت نزول قرآن

یکی از مباحث مهم در حوزه قرآن شناسی، بحث از نزول قرآن و چگونگی آن است که از دیر زمان تاکنون مورد توجه دانشمندان، مفسران و پژوهشگران حوزه قرآن قرار داشته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

ویژگی های قرآن

ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

قرآن کریم دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی می باشد که ذیلا به بخشی از مهم ترین ویژگی های قرآن از دیدگاه امام خمینی (س) می پردازیم.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

ویژگی های انسان در قرآن

ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامة که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
کتاب آداب الصلاة

آداب الصلاة (کتاب)

کتاب آداب الصلاة

آدابُ الصَّلوه، یا آداب نماز، نامی برای تعدادی کتاب درباره مستحبّات و مراسم نماز و اذکار و ادعیه قبل و بعد و حین نماز، نوشته فقهای اسلامی به زبان های عربی و فارسی است. آقا جمال خوانساری، آقارضی الدین خوانساری، محمدتقی بن محمدباقر اصفهانی و ملا محمدباقر مجلسی از جمله نویسندگان کتاب با عنوان آداب الصلوه هستند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تعریف منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف (منطق)

تعریف منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف (معرف یا قول شارح) در لغت به معنای شناساندن، آگاهانیدن و حقیقت امری را بیان کردن است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
نگاه امام خمینی (س) به اشکال منطقی

شکل

نگاه امام خمینی (س) به اشکال منطقی

شکل، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای هیئت قیاس اقترانی، بر اساس جایگاه حد وسط در مقدمات است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
تعریف و اقسام قضیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قضایا

تعریف و اقسام قضیه از دیدگاه امام خمینی (س)

قضایا یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مرکب تام قابل صدق و کذب است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
کلیات خمس در نگاه امام خمینی (س)

کلیات خمس

کلیات خمس در نگاه امام خمینی (س)

کلیات خمس، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مفاهیم کلیِ واقع در طریق تعریف حدّی و رسمی است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
موضوع، حقیقت و ماهیت منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

منطق

موضوع، حقیقت و ماهیت منطق از دیدگاه امام خمینی (س)

منطق از دو نظر جزء علوم اسلامی محسوب می شود: اولاً به دلیل این که مانند ادبیات عرب نسبت به بسیاری از علوم اسلامی جنبه مقدمی دارد. ثانیاً: گرچه منطق ریشه در خارج از حوزه فرهنگ اسلام دارد و قبل از اسلام توسط ارسطا طالیس یونانی پایه گذاری و تدوین شده، اما بسیاری از قواعد آن توسط فلاسفه اسلامی طرح و تدوین گردیده و از این رهگذر تکمیل شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
وجود رابط در قضایای وجود از دیدگاه امام خمینی (س)

وجود رابط

وجود رابط در قضایای وجود از دیدگاه امام خمینی (س)

وجود رابط عبارتست از مفهومی غیر مستقلی که رابط محض بوده و همان روابط و نسبت های میان محمولات و موضوعات می باشد. این اصطلاح در مقابل وجود رابطی فلسفی قرار دارد. این وجود در قضایای حمله ایجاد می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
اجاره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

اجاره اموال کودک

اجاره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ برعهده اولیای کودک است. ولی همان گونه که بر اموال او ولایت دارد و باید در جهت مصلحت او در آن تصرّف نماید، بر تمامی حقوق وی که در ارتباط با امور مالی است نیز ولایت دارد و باید آن ها را به نفع کودک استیفا نماید. یکی از این موارد اجاره اموال کودک است

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد (فقه)

اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده است. اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است، اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع. از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب های قضاء و حدود، بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد مطلق (متجزی)

اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرام

مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

نخستین عمل از مناسک عمره و حج را احرام گویند. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام تحقق می یابد. از آن در باب حج بحث شده است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرامی

آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

جامه نادوخته که حاجیان در شروع احرام بر تن می کنند آن را اِحرامی گویند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار

احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار بازماندن از اتمام حج یا عمره به سبب بیماری است. از این عنوان در باب حج سخن رفته است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صد

احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صدّ، بازداشتن مُحْرم از ادامه حج یا عمره است.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

احصان قذف

احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

هرگاه شخصی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد اولی را قاذف و دومی را مقذوف می نامند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام تجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام مرتبط با « تجزّی در اجتهاد » و « مجتهد متجزّی » را احکام تجزی گویند

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام طواف

احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکامی که فرد محرم باید این احکام را رعایت کند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام فقهی بکارت

ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

مشهور مفسران و فقیهان امامیه و اهل سنت ولایت دیگران از جمله پدر و جد را بر طفل و بکر صغیر ثابت دانسته اند. در مورد ولایت بر باکره رشید اختلاف نظر وجود دارد.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام نکاح بر صغار

نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد بنابر اتفاق فقها، پدر و جدّ پدری بر تزویج صغیر ولایت دارند.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه

احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.

دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
صفحه 13 از 44 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >